Plants vs Zombies

Zombierna kommer närmare, sugna på att äta just din hjärna. Du har inga vapen, inget alls. Jo, du har dina plantor.

Plants vs Zombies är ett udda spel, det hör man redan på titeln. Och precis som titeln säger så är det ett fullskaligt krig mellan plamtor och zombies. Genren spelet tillhör kallas för Tower Defense och går ut på att med lite hjälpmedel att skydda en sak, det kan vara ett slott, ett förråd eller i det här fallet, din fina villa.

Spelet går som sagt ut på att skydda din villa mot anstormande zombies som blur fler och fler ju längre du spelar, och till hjälp har du ett av de mest otänkbara vapen som finns, plantor. Plantorna kommer i alla former och färger, som Peashooter, en ärtskjutare, Wall-nut, en valnöt som används som skydd, och kanske den viktigaste av dom alla, solrosen. Solrosen förser både dig och dina plantor med sol, vilketbär ovärderligt eftersom du behöver sol för att plantera alla dina växter. Zombierna är också mycket varierande med allt från Rugbyzombien, Michael Jackson zombien och till och med den sällsynta Yeti-zombien.

Det finns ett Adventure mode där du kämpar dig fram mot horder av zombies på olika banor. Förutom den vanliga framsidan på ditt hus går det att spela vid din pool, på natten och tillochmed på ditt tak! Sedan när du har klarat Adventure läget låses More ways to play upp. Där kan du spela om alla banor på ditt sätt samt spela massor av minispel. Det ger spelet ett gigantiskt återspelningsvärde.
Förutom det finns även det avslappnande Zen-garden där du planterar blommor som ger dig pengar och annat godis om de mår bra. Pengarna kan användas för att köpa nya plamtor till din arsenal eller olika tillbehör och minispel. Han som driver affären där du handlar heter Crazy Dave och är en skäggig, gravt personlighetsstörd gubbe med en kastrull på huvudet. Tidlöst.

Ljudet är riktigt bra då zombierna konstant häver ur sig "Braaaains", och musiken är komponerad av halvjapanskan Laura Shigihara och den är fantastisk.

Grafiken går inte heller att klaga på då skärmuppdateringen är riktigt len och färg finns i varje bildruta. Designen på plantorna och zombierna är fantasifull och rolig.

Det finns även, för alla jägare där ute, några dussin achievments som ibland kan vara riktigt kluriga att få tag på. Massor av referenser till PopCaps tidigare spel har smygit sig in i spelet.