Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Om du inte har levt under en sten i tio år har du antagligen hört talas om det otroligt framgångsrika fenomenet "Naruto", en mycket envis ninjas väg där kampen mellan gott och ont ofta blir suddig. Det finns ett ovanligt stort djup i denna serie där man som läsare, respektive tittare ofta får tankeställare om vad som är diplomatiskt rätt och vilka motiv som bör prioriteras. Efter "Shippuden" startades blev det inte lättare - vad är rätt och vad är fel?

Ursäkta för min tunga inledning. Jag hade faktiskt en tanke i bakhuvudet att recensera detta spelet för ett par månader sedan, men det blev tyvärr aldrig av. Så efter att ha läst flera riktigt bedrövliga medlemsrecensioner som både vart ordfattiga och tråkiga kände jag mig tvungen att själv ta mig på ansvaret att ge detta spelet den recensionen den förtjänar.

Den viktigaste faktorn till att många trofasta Naruto-fans avskräckts sig från den stora hyllan av Naruto-spel de senaste tio åren hör ihop med det engelska och japanska språket. Vad jag vet finns det ingen som uppskattar den engelska dubbningen lika mycket som den japanska, och många, inklusive mig själv, har vart tvungna att slå till dövörat då den engelska Naruto skriker Belive it! stup i kvarten. Men som tur har skaparna "Cyberconnect2" uppfattat vad den västerländska-publiken velat ha och gjort det tillgängligt med både engelsk och japansk dubb. Stora pluspoäng, tack så mycket.

Det som fick mig att vilja införskaffa "Storm 2" hade mest med de visuella aspekterna att göra, grafiken är verkligen underbar. Cel-shading i full HD, där den nästan är identisk med animens vackra animationer. Likt i "Red Dead Redepmtion" tvingas man till att avguda landskapen - i detta fallet de välskapta vattenfallen, de skinande floderna och de fantastiskt charmiga, traditionella japanska husen. Det som är lite av ett minus är de sällsynta gångerna då man faktiskt får styra kameravinklarna själv eftersom kameran huvudsakligen är redan fixad åt dig i förväg, referenser finns åt "God of War" och "Baiten Kaitos". Och de gånger man har komplett free-roaming, så tenderar dessa utrymmen att vara väldigt stela och uttryckslösa. Men kort sagt ser spelet ut som godis.

När jag äntligen sätter in skivan i mitt kära Xbox 360, lägger till japanskt audio och engelsk undertext i options är det äntligen dags för mig för att återuppleva 175 avsnitt av Naruto. Introt börjar riktigt lovande. Pain, boven i dramat, ödelägger hela Konoha med en sjukligt mäktig jutsu. Musiken i bakgrunden är ledsam, men bibehåller en riktigt episkt mäktig stämning. En stund senare byts sekvens till en mildare stämning med ett symboliserande löv som flyger i vinden, ackompanjerat av ett lugnt pianostråk. Den döde Sarutobi tar till ton och berättar några rader av dekorativ poesi medan lövet fortfarande stillsamt svävar i det blå. Snart får man se vår hjälte Naruto och hans lärare Jiraya återvända till Konoha och spelet tar sin början. Jag vill tillägga att detta var en av de särklass bästa inledningarna till ett spel någonsin, riktigt maffigt och effektfult.

Till min besvikelse är spelet relativt straight-forward. Det gäller helt enkelt att avsluta varje kapitel via lite utforskning, intressanta filmsekvenser, stora doser av fighting och en main-battle i slutet. Den sistnämnda är där Naruto Shippuuden Ultimate Storm 2 verkligen briljerar. Cyberconnect 2 har kombinerat actionspäckade quicktime events med olika varianter av hur varje enskild strid utformar sig genom speciella battle-modes i en precisionsmäktig kärna. Det känns verkligen som man individuellt styr händelseförloppen i animen under dessa stunder och allt står mellan din styrka och den annalkande döden. Under dessa, kanske få events, når detta spelet en helt annan nivå.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja 2 är ett fighting-spel, det har nog de flesta redan listat ut. Men ändå känns det inte som man lagt ner tillräckligt mycket uppmärksamhet i spelmekanismen. Man har i stort sett lärt sig allt viktigt inom slagsmålen inom en sittning, absolut inte som i Street Fighter eller Tekken-serierna där varje individ är enskilt personifierad med olika combos. Man har istället lagt ner sin fulla tid på att ha så många karaktärer som möjligt och gjort deras "specialattacker" extra graciösa inför sin publik. Det saknas helt klart ett djup, även om cyberconnect2 försökt göra det mer liberalt med diverse in-game items som dopar dig med exempelvis fysisk skada. Tyvärr är vanliga battles det enda som detta spelet har att erbjuder online. Det finns för förvisso också ett blygsamt ranking-system, men även här saknas djup och kreativitet.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 har självkomponerad musik och har ingen musik inmatat från Animen, något som "Naruto Broken Bond" använde sig av. Detta är en smaksak och kan både vara på gott och ont för att förstärka in-game känslan, men jag är personligen tämligen positivt inställd med lite mer variation, och dessutom skadar det inte att de flesta låtarna är riktigt, riktigt välgjorda. Det finns dock ett undantag och det är utan tvekan låten när man strosar runt i Konoha, platsen man spenderar mest tid på, där en relativt enformig sång återupprepas konstant varje minut. Mute-knappen, alternativt öronproppar är ett måste i denna situationen.

Efter sisådär runt 20 spännande timmar har du varvat hela spelet, men trots det finns det massor av saker att göra. Om du är en person som älskar att samla allt och till 100% fullända ett spel lär du bli extra glad, men är du som mig, en person som ofta nöjer sig med att klara "The Legend of Zelda: Ocarina of Time" utan alla hjärtdelar kommer du ha minst 15 timmar kvar av det mest billigt utmjölkande av ett spel någonsin. Tro mig. Nu ska du slåss mot varje person i spelet (igen), samla en jädrans massa rullar av ointressant extramaterial, bli brevvän, fånga fåglar och göra jobbiga småuppdrag till privatpersoner. Som tur är gör man detta efter main-storyn men det är fortfarande ett pinsamt försök till ett större utbud.

Som sagt uppskattar jag mest Main-storyn framför slagsmålen online och jag måste säga att storyn, trots simpliciteten, är väldigt underhållande och finslipad. Varje sekund i Boss-battelsen var otroliga och kan utan tvivel beskrivas som varje Naruto-tönts lyckorus, helt fullkomligt makalösa upplevelser. Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 har rikligt med enastående moment med ett antal sämre missar men kröns ändå självsäkert till det absolut bästa denne stolte, rävsvansade lövninjan har att erbjuda dig.

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 8.3/10
1