Deathspank

Deathspank är en hjälte som heter duga. Han är
inte bara riddare, han är en riddare med en attityd som suktar äventyr och med en stjärthaka som får gudarna att tappa sina, ja, hakor.

Handlingen i Deathspank kretsar kring sagde riddare som letar efter en mytomspunnen artifakt, varför vet han inte riktigt, men det är heroiskt och heriosk är just vad Deathspank är. Den plojiga handlingen är en skapelse avRon Gilbert som tidigare arbetat med bland annat Monkey Island-serien och det skiner igenom. Deathspank är nämligen fyllt av roliga dialoger och fantasifulla kreationer.

Spelet är ett action RPG sett från skyn där man kombinerar 3D-grafik med 2D-scenerier och det hela fungerar utmärkt. Tonen i spelet sätts perfekt av den grafiska stilen som för tankarna mot serietidningarnas värld.

Spelmässigt känns det väldigt mycket som ett klassiskt hack 'n slash och även om det finns specialattacker och en slags kraftmätare inbäddad i spelet så blir det aldrig särskilt komplicerat. Eftersom spelet tar formen av ett RPG så gör man också väldigt många quests och vissa av dessa följer standardformulan döda så många fiender/hämta så många saker lite väl troget, men i slutändan är det dialogerna är man lämnar in questen som är belöningen för mödan. Och vilken belöning sen. Gilberts putslustiga dialoger sprudlar av lekfull, nästan barnslig charm, och samtliga dialoger spelas dessutom upp av röstskådespelare som i allmänhet gör väldigt bra ifrån sig.

Även vapnen som finns i spelet förtjänar ett omnämnande. Beskrivningarna känns som plockade ur ett parti Munchkin och då och då kan de roa lika bra som dialogerna kan.

Spelvärlden i Deathspank känns rätt stor för ett nedladdat spel och jag plöjde nog in ca nio timmar i spelet innan jag möttes av slutet som skamlöst lägger upp för en uppföljare. På dessa nio timmar han jag göra exakt allt som erbjöds i spelet och när man väl har gjort det finns egentligen inte så mycket återspelsvärde. Om man vill kan man fortsätta döda fiender i spelvärlden men när man väl nått leveltaket och har alla vapen så finns det ärligt talat inte så mycket mer att hämta från spelet.

Om man gillar den här typen av spel och inte har någonting emot humor som är lika dum som rolig så är Deathspank helt klart värt att kolla in. För en billig peng får man många timmars underhållning och jag är helt klart nöjd med mitt köp.

Samlat betyg: 8.5/10
1
2