Stronghold 3

Stronghold samt Stronghold Crusader tillhör mina absoluta favoritspel genom alla tider. Då man inte haft en aning om vilket spel man kan lira så kunde man alltid köra en runda Stronghold. Ett stabilt å genuint roligt slottbyggar-spel. Sen kom Stronghold 2 som fick oförtjänt mycket negativ kritik enligt mig. Men de gjorde misstaget att överkomplicera precis allting utan att köra på den fungerande kärnan i de tidigare spelen. Efter det kom Stronghold: Legends som var en klon av det tidigare men med drakar och det var inte dåligt. Men Firefly Studios skulle sedan säga att de skulle återgå till grundkonceptet men med en ny grafikmotor och annat smaskigt. En ny sjärna på strategispelshimmeln verkade vara på väg att tändas. Vad kunde gå fel?

Så gott som allt dessvärre.

Till och börja med startade det inte. Men efter att ha övertygat mitt viruskydd att Stronghold 3 inte var farligt så satte man igång. Då skärmupplösningen var vidrig så gick man självklart in på grafikinställningarna där det uppenbarades att spelet saknade HD-stöd, vilket är konstigt 2011. Men det kan ju gå att förlåta. Men tyvärr skulle det bli mycket värre.

Det finns oändligt många fel i såväl militär- och ekonomikampanjen. I militärkampanjen så är Strongholds ärkeskurk The Wolf tillbaka som har lurat döden och vill rosta dina bollar. Det hade varit jävligt roligt att åter ta upp kampen med vargen igen om det överhuvudtaget gick att styra soldaterna. Det kräver mycket tid att sätta upp sina bågskyttar på murarna, de har en tendens att istället stappla fram bakom den istället. När man markerar alla soldater på sedvanligt manér så lämnas några utanför av oförklarlig anledning. Det är lättare att sladda med en finlandsfärja än att styra sina soldater i Stronghold 3.

Inte heller är ekonomkampanjen bättre. Det är nästan alltid på tid och man ska samla ihop en viss mängd resurser. Samtidigt öser spelet på en massa katastrofer för att förstöra din stad. Det självklart bra om det är utmanande men här är det så konstant att det blir tortyr. Utöver det så tar byggnaderna upp onödigt mycket plats då samtidigt måste täcka så oerhört mycket tom yta runt dem. Till råga på det är kartorna pyttesmå vilket inte gör det lättare heller. Alla problem leder till att det obönhörligt svårt och nästan ospelbart.

Multiplayern fungerar inte riktigt heller alls och det är inte riktigt nån som spelar den heller. Det finns ett freebuild-läge också vilket brukade vara en trevlig detalj i de tidigare spelen då man kunde bygga sina drömslott. Här finns det dock bara två minimala kartor där det inte går att bygga någonting. Under hela spelet är grafiken medelmåttig och repetitivt soundtrack.

Vad som är positivt i spelet är att jag dels gillar vädereffekterna. Jag gillar idéen med att kunna spela strider som utspelar sig på natten. Stronghold-themet finns kvar i soundtracket vilket gör det lite bättre. Sen är de klassiska, gälla, Monty Python- rösterna kvar på bönderna. Sen är det kul att se det gamla gänget fiender igen. Men annars är det här spelet ett stort misslyckande på alla punkter och det gör mig förbannad. Man hade rätt enkelt kunnat göra en grym uppföljare då spelet är så oerhört enkelt i sitt grundkoncept. Men att misslyckas så här stort verkar nästan medvetet även om jag vet att det inte är det.

Man kanske skulle göra en remake på första spelet med bättre grafik? Eller Crusader 2 istället?

Undvik det här spelet.

Samlat betyg: 2/10