Infamous

Cykelbudet Cole MacGrath är påväg med ännu en av sina leveranser, denna gång ett paket. Under leveranse utbrister en explosion som skövlar flera kvarter och den fiktiva Empire City. Explosionen sänder utsätter staden i kaos medan Cole finner sig med elektriska superkrafter. I en kamp om att överleva och försöka rädda Empire City från dess faror, dras han längre och längre in i ett problem som kan förgöra staden totalt.

Sucker Punch har lockat mig! År 2009 släppte de spelet Infamous. Du kastas in i ett sandlåde spel präglat av brott, mord, stuntpoäng och roliga, effektiva och möktiga krafter. Din uppgift är att återställa staden till ett bättre ställe och bete dig som en hjälte, eller helt enkelt förstöra allt i din väg för din egen skull.

Infamous är ett fantastiskt spel. Storyn är mycket gripande och låter en själv få komma in i situationerna. Staden är väldigt levande och känns realistisk, vilket får en som spelare att känna sig mer inne i spelet. Man skaffar erfarenhetspoäng som man använder för att köpa olika krafter. Detta är väldigt enkelt och går relativt fort. Krafterna innehåller även uppgraderingar och har olika tillgångar beroende på om du är god eller ond.

Grafiken i Infamous är mycket bra. Konturerna på byggnaderna är tydliga och gör dem mer realistiska. De döda människor längs gatorna som smälter in i grafiken gör det mer verkligt. Hans krafter har en enorm förmåga att se fantastiska ut. Varenda liten kraft har tydliga konturer i grafiken. Det som kan upplevas sämre är att det vid många tillfällen kan vara lite grumligt, svart eller grått. Vid vissa ställen kan grafiken även upplevas suddig.

Ljudet i spelet är makalöst. Krafterna man utlöser har mäktiga ljud som gör det hela mycket häftigare. En av de mycket häftiga ljudteknikerna med krafterna är då man gör en så kallad "Thunderdrop". Du kastar dig ut för en byggnad och slår till en tryckvåg i marken. När man gör en tillräckligt stor, kan det bli tyst och mörkt för någon sekund vilket visar det realistiska med ljudeffekterna. Musiken i Infamous är även mycket bra, dock spelas den allt för lite. Det skulle ha varit bättre om musiken spelades oftare och längre, ger en bättre känsla.

Spelet i sig är riktigt roligt. Du har möjlighet att fokusera på enbart huvuduppdraget eller testa något av de mycket spännande och roliga sidouppdragen. Problemet med sidouppdragen är att de är upprepande vilket ökar en enformighet. I spelet har man som sagt möjlighet att vara ond eller god, allt beror på vad du gör. Inte nog med det ändras dina handlingar med storyn i spelet, dock inte som i som i exempelvis The Elder Scrolls V: Skyrim. Du har även möjlighet att göra stunt i spelet och samla på så kallade "Blast Shards". Detta gör det lite roligare att upptäcka den mycket snygga staden.

Infamous är som sagt ett fantastiskt spel. Du har många valmöjligheter, roliga effekter och spännade uppdrag. Jag har lagt ned många timmar på detta spel, letat "Blast Shard", utfört stunts och vandaliserat staden, alltid lika roligt. Du som söker ett spel med krafter, möjligheter och allmänt roliga tider, bör testa Infamous.

Tre bra, tre dåliga:

+ Valmöjligheter, avancerad grafik och mäktiga krafter till spelaren.

- Upprepande uppdrag, grumliga delar av grafiken och för lite soundtracks.