Crysis 2

Skrivet av: zwqase   2012-02-03

Det första Crysis var visserligen löjligt snyggt och underhållande i sin fysik, men jag kände personligen att spelet var lite väl ofokuserat på sina ställen. Nog för att mycket handlade om att tackla situationer på sitt eget sätt, men det kändes stundtals lite väl förvirrat och vilset. Och lägg där till helt galet oförlåtande spelmekanik. Tvåan, är både bättre, och sämre.

Den här gången är ön borta. Istället är det mitt på självaste Manhattan som striderna äger rum Du tar kontroll över Force Recon Marine-soldaten Alcatraz, som kommer över en nano-dräkt (denna gång kallad Nanosuit 2.0) som förstås kommer väl till pass i kampen mot alla motståndare därute.

Handlingen i Crysis 2 är dock inte något man behöver bry sig nämnvärt om. Faktum är att jag nog rent av uppskattade den mer i det första spelet även om den redan där var avskalad och inte speciellt engagerande i sig. Men precis som i det första spelet så skiner det till på sina håll, vilket också gör att ett antal sekvenser blir mer minnesvärda än andra.

Men Crysis 2 lever dock först och främst av samma saker som sin föregångare. Vilket innebär fysiken, känslan i vapnen samt nanodräktens alla funktioner. Något som gör striderna oerhört underhållande och något som i slutändan definitivt är det som får mig att fortsätta spela. Att fienderna återigen är lite för smarta och ger ett många gånger väl oförlåtande slagfält kan förstås irritera, men överlag har jag skitroligt.

Dessutom gillar jag att man här linjäriserat det mer än tidigare. Det är mycket tydligare den här gången vart man ska, och vilka alternativ man har. Bandesignen är helt enkelt mycket bättre, där man strukturerat upp det samtidigt som man inte offrat på friheten. Vill du smyga så kan du göra det, vill du mölja ner allt i din väg så går det fint också. Och däremellan finns förstås alternativ som att prickskjuta, ta steg för steg bakom olika skydd, kasta granater, spränga tunnor och så vidare.

Jag gillar också att man gjort dräkten mer lättåtkomlig den här gången. Du måste inte längre hålla på med ett hjul varenda gång du ska byta funktion utan det mesta sköts automatiskt, vilket gör att man kort och gott slipper frustrationen som ofta uppstod i föregångaren.

Sen går det förstås inte att prata Crysis 2 utan att nämna grafiken. Detta är det snyggaste spelet från 2011. Punkt. Även om ens dator egentligen inte tillåter så bör man som ägare av Crysis 2 ändå skruva upp till max någon gång bara för att få se hur bedårande det faktiskt kan bli.

Däremot är designen inte alltid så jättelyckad. Nog för att bandesignen är välgjord och erbjuder många minnesvärda sekvenser i ett trasigt New York, men framförallt utomjordingarna är horribelt designade. Jag var inte så speciellt förtjust i de som fanns med i det första spelet heller, men jag väljer ändå helt klart dem över dessa, som för övrigt ser mer ut som maskiner än något från en annan planet och samtidigt inte ser det minste skräckinjagande ut.

Men all kritik åt sidan, därför som sagt så är Crysis 2 fortfarande grymt roligt att spela. Man erbjuds ständigt nya möjligheter och man varierar sig med fördel för en ännu roligare spelupplevelse. Fordonspartier är som vanligt inget jag tjuter av glädje över i ett FPS-lir, men Crysis 2 är oavsett ett riktigt bra spel jag varmt kan rekommendera, oavsett om man spelat det första eller ej.

[Testad version: PC]

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 7.9/10