See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Alice: Madness Returns

Skrivet av: zwqase   2012-02-03

Ni vet alla de där konceptbilderna som spelutvecklare så gärna retas så smått med när ett nytt spel ska utannonseras? Alla de där bilderna någon med färdighet för det här med att måla dragit ihop och som på något sätt visar visionerna inom företaget, men aldrig den färdiga produkten. Det finns dock ibland spel, de extremt få undantagen, som faktiskt lyckas. Lyckas skapa en värld som påminner så starkt om den ursprungliga visionen att man som spelare tappar hakan. Alice: Madness Returns är ett sådant spel.

Jag blev först intresserad av det här spelet från Spicy Horse just på grund av designen som man visade upp. Inte nog med oerhört lockande, förrenderade trailers, utan man hade också bilder från spelet i sig som såg helt fantastiska ut. Tråkigt nog fick spelet inte riktigt den överväldigande positiva kritik jag hoppats på och det tog mig därför ett bra tag innan jag fick en chans att dyka in i det helgalna Underlandet.

Och jag kan väl säga som så att det här spelet är inte utan problem. Vissa av fienderna är fruktansvärt tråkiga att slåss mot och banorna sträcker sig lite för långt innan man visar något nytt så jag kan definitivt förstå när folk beskyller spelet för att bli lite tröttsamt och repetitivt.

Å andra sidan har jag väldigt svårt att blunda för det som är bra med det här spelet, därför de sidorna är nämligen sjukligt bra. Designen har jag redan nämnt, men jag vill bara poängtera hur makalöst briljant den stundtals är och jag kommer gång på gång på mig själv med att bara stanna upp och gapa. Så skruvat, så vackert. Vi pratar allt ifrån en måne som röker ut norrsken till kort som flyger fram och bildar en väg i luften. Från färgstarka skogar till mörka slottsgångar.

Visst, man hade gärna fått korta ner äventyret någon timme och bytt ut miljöerna lite snabbare när man någonstans fått lite idétorka i designarbetet, men de bra stunderna är fruktansvärt bra. Samma sak gäller även striderna. Att mangla fiender med en supersnabb kökskniv är väldigt underhållande och jag håller inte alls med de som pratat om att Alice helt saknar tyngd och helt består av färdiga animationer.

Även plattformshoppandet går riktigt bra och även om banorna kan leda in en på villovägar emellanåt så innebär dessa alltid något dolt eller gömt, ofta i form av minnen som påminner starkt om ljuddagböckerna från Bioshock (även om de tyvärr inte är fullt lika intressanta).

Handlingen är dessutom en intressant sådan. Den hade också visserligen inte mått dåligt av ett något kortare äventyr då man hade kunnat gjort handlingen mer kompakt och inte så utspridd som den stundtals kan kännas i och med att du spenderat en bra stund borta från den där du hoppat runt ute i världen.

Sammanfattningsvis så var Alice: Madness Returns en enorm överraskning och visade sig vara ganska så exakt vad jag hade hoppats på innan det släpptes. Med lite utbyten bland fiendeurvalet, samt en något snabbare miljövariation hade detta kunnat bli ett verkligt mästerverk. Nu är det bara ett fantastiskt lir. Bara.

[Testad version: Playstation 3]

Samlat betyg: 8.6/10
      1