Dead Space 2

Skrivet av: zwqase   2012-02-03

Första gången jag stiftade bekantskap med Isaac Clarke blev jag lite besviken. Det första spelet i Dead Space-serien var inte direkt dåligt, men jag kände personligen att man bjöd på för klen variation och den gråa färgen blev ganska snart väldigt tröttsam. Något som även gällde skräcken som rakt igenom bestod av monster som hoppade fram från ingenstans. Det fanns förstås undantag och saker att bli rädd för, men överlag kändes Necromorphs inte längre speciellt skräckinjagande efter några timmars spelande.

Dead Space 2 däremot, det har av många beskrivits som den perfekta uppföljaren. Och ja, snudd på om inte annat. Visceral Games lyssnade onekligen till den kritik man fick och uppgraderade sitt koncept på helt rätt ställen.

Den stora skillnaden, som märktes rakt igenom hela spelet, var hur mycket mer inbjudande miljön var. Ljussättningen och designen levererade en mycket tätare atmosfär den här gången vilket gav ett spel som ständigt höll en på tårna av spänning. Sprawl, rymdstationen där allt tog plats, var inbjudande i stil med Bioshocks Rapture.

Man kunde se spåren av ett vanligt samhälle. Här gick folk och handlade, där släppte man av barnen. Det gav en väldigt mysig stämning, men blodfläckarna, stöket och ljuden gjorde att man aldrig slappnade av helt och det hela upplevdes som ingivande och motbjudande på samma gång, vilket jag tyckte passade Dead Space 2 helt perfekt.

Handlingen uppskattade jag redan i det första spelet och den fortsatte man minst lika bra här, vilket förstås hjälptes av en underbar atmosfär. Men spelet innefattade också riktigt underhållande karaktärer (däribland en talande Isaac) samt flertalet oerhört minnesvärda stunder (varav jag förstås missade flera av dem till min lista över dessa i ett tidigare inlägg).

Något jag däremot redan påpekat är spelets vapen. Line Gun var min tveklösa favorit, men många av de övriga imponerade faktiskt också i hur underhållande de var. Jag älskade också hur Visceral lyckats få in variation i det hela genom att aldrig egentligen tvinga spelaren att välja ett specifikt vapen utan snarare skapa situationer som är sådana att ett visst vapen har en viss fördel. Som exempelvis ett snabbt maskingevär mot rusande, hoppande och skrikiga ungar istället för den långsammare Plasma Cuttern.

Negativt sett så tyckte jag att spelet tappade något litet uns mot slutet. Man fick känslan av att idéerna börjat sina och därmed försökte avsluta det hela lite fortare. Detta då designen tappade något tillsammans med det faktum att man rusade fram ända in i sluttampen. Jag hade gärna sett att man dragit ned tempot något innan det absolut sista, vilket man med fördel hade kunnat göra med ytterligare ett lite större pussel.

Fast utöver det så var Dead Space 2 en riktig fröjd att spela igenom. Varierat såväl i design och tempo som i fiender och handling. Underhållande karaktärer, sköna vapen, mästerlig atmosfär dukade alltsammans upp för vad som visade sig vara 2011 års näst bästa spel. Fruktansvärt bra lir jag rekommenderar alla att kolla in, även om man inte riktigt tyckte att ettan höll måttet.

[Testad version: Playstation 3]

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 8.6/10