See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Singularity

Skrivet av: zwqase   2012-02-03

Efter att en elektromagnetisk våg skadar en amerikansk spionsatellit sänds ett militärt team iväg till ön kallad Katorga-12 för att undersöka saken. En andra våg träffar dock deras helikopter och de kraschar på ön, separerade från varandra. Kapten Renko, som man själv spelar som, beger sig ut för att leta reda på sina kollegor, men hittar en hel del underliga saker längs vägen och slängs bland annat med jämna mellanrum tillbaka till år 1955.

Jag tror att de flesta nog har rätt bra koll på Singularity, i alla fall dess grund. Det är inte direkt något man blir överraskad med, hela det här tidsresandet. Framförallt TMD:n har man ju varit väldigt öppna med. TMD, som står för "Time Manipulation Device", där man kan påverka sina fiender på sätt som känns bekant för Bioshock-spelare. Skillnaden ligger visserligen i att detta är en extern enhet och att krafterna enbart handlar om tidsförvrängningar, men nog är de varierade nog i alla fall.

Just det där med att man faktiskt lyckas variera sig inom ett specifikt område gillar jag verkligen. Det gör att man kan fördjupa sig i ett smalare område samtidigt som det aldrig känns som att man bara gör samma sak om och om igen. Man använder många element väldigt smart, dels för att bekämpa fiender, men även när det kommer till att lösa pussel.

Även om pusslen hade kunnat vara lite mer komplexa och även om man gärna hade kunnat ge spelaren lite mer frihet med funktionerna i TMD:n så funkar det. Väldigt bra. Jag skulle framförallt säga att gillar du Bioshock så kommer gillar du Singularity. Väldigt många liknelser kan dras, även om Singularity får se sig slaget om man ska jämföra de två på allvar.
      Men ett väldigt underhållande spel från Raven Software. Värdig plats fem bland de bästa spelen från 2010.

[Testad version: Playstation 3]

Medlemsrecensioner10