Fallout 3

Spelad version PS3, PAL

Förbered dig för framtiden.
Skapa en karaktär efter eget huvud och kliv ner i en skräckinjagande, postapokalyptisk värld där varje minut är en kamp för överlevnad.

Det börjar bra. Jag föds, jag får välja attribut i ungdomsåren genom olika situationer & skolgång och jag bekantar mig med Valv 101 och mina medmänniskor. Det tar två timmar innan jag ens kommer ut ur valvet och jag gillar det.

Direkt efter man kommer ut ur valvet är det dock en liten spelmässig svacka, innan man lärt sig hantera vapnen bättre och man blivit starkare. Att Bethesda utvecklat The Elder Scrolls IV: Oblivion går inte att undvika att nämna i sammanhanget, för Fallout 3 spelas på exakt samma vis. Du spelar ur ett förstapersonsperspektiv, som du iochförsig kan ändra till tredje person när du vill, men det ser för taskigt ut och jag ville aldrig spela ur det perspektivet.

Världen i Fallout 3 är väldigt stämningsfull och jag hittar massa små paralleller till kända science-fiction-verk, om de är reella eller bara finns i mitt medvetande låter jag vara osagt. Till exempel känns en strid i ett övergivet snabbköp inspirerad av Terry Gilliams De 12 apornas armé, ett annat uppdrag där man skall hitta en android är otroligt mycket Blade Runner och vad är det med alla brända böcker? Är det bara jag som får Fahrenheit 451-vibbar?
Dock är inte alla uppdragen lika lyckade och härligt science-fiction-doftande utan vissa uppdrag är rätt långsamma & sega.

Grafiskt så är estetiken väldigt charmig, lite som en blandning mellan Bioshock & Mad Max II och vissa vyer är hisnande i sin utsträckning mot horisonten. Dock finns det andra saker som inte ser lika läckra ut, som platta strukturer, fult animerade blodexplosioner och kroppsdelars rörelsemönster som inte sitter ihop överhuvudtaget. Lägg därtill en hel drös med grafikbuggar och ni förstår att jag inte är imponerad. Ibland hackar bilduppdateringen så mycket att man tror att spelet skall frysa och hänga sig ordentligt. Det gjorde det också, hängde sig alltså, vid ett antal tillfällen, nämligen sexton (16!). Tack gode gud för autosparfunktionen.

Även ljudet dras med problem anser jag, speciellt det konstiga valet att i ljudmixen emellanåt placera dialog i surroundets bakhögtalare. Det känns underligt att höra rösten bakom huvudet fast personen står mitt framför dig. Det är duktiga skådespelare inblandat i Bethesdas verk, som Liam Neeson, Malcolm McDowell & Ron Perlman men även röstskådespelet har sina fläckar där många karaktärer har samma röst, men överlag är ljudet ändå bra.

Spelkontrollen är som sagt en karbonkopia på The Elder Scrolls IV: Oblivion, på både gott och ont. Det är fortfarande bökigt att hoppa i förstaperson och det har hänt att jag fastnat mellan stenar men det som jag finner mest tjatigt är stridssystemet V.A.T.S.
Det är en sorts hjälp du kan ta fram genom en knapptryckning och då lämnar du vapnets hålkors till förmån för en sorts datorberäkning av hur stor procentmässig chans du har att träffa fiendens kroppsdelar. Denna funktion använde jag flitigt men då varje omgång tar ett tiotal sekunder så blir det långrandigt & utdraget.

Hållbarheten är oerhört hög, som vanligt i rollspel och i Bethesdas spel i synnerhet. Man kan spela på en mängd olika sätt och med olika moraliska utgångslägen. Huvuduppdraget klarade jag av efter ca 40 timmar och sen började jag på några olika sidouppdrag samt de fem expansionerna som GOTY-versionen innehåller. Nedan följer några korta omdömen om vardera del:

Broken Steel - Öka din erfarenhetsnivå till 30, och slutför kampen mot Enclaves kvarlevor sida vid sida med Liberty Prime. Det här är en rak fortsättning på huvudäventyret och faktiskt den bästa expansionen i mitt tycke. Roliga nya uppdrag med lagom mycket action!

Operation: Anchorage - Gå in i en militärsimulator och slåss i frigörelsen av Anchorage, Alaska från kinesiska kommunister. Här blir plötsligt Fallout 3 en sorts Call of Duty men med mycket sämre styrning än "riktiga" förstapersonsskjutare. Ingen fullträff men ganska skoj.

Point Lookout - Gå ombord på ett mystiskt och öppet äventyr i ett stort, skumt träsklandskap utmed Marylands kust. Denna del började oerhört buggigt för mig, med väldigt mycket bilduppdateringsproblem och usel framrate. Själva träsket var inte heller särskilt kul att utforska även om uppdraget där man blir drogad, hade en annorlunda, rolig vinkling.

The Pitt - Res till de postapokalyptiska ruinerna av Pittsburgh och bli indragen i en konflikt mellan slavar och deras ägare. Ja, ni hör själva, Pittsburgh, slaveri, stålverk, grå, grå, grå... Detta var verkligen inte någon spelmässig höjdpunkt och även detta var oerhört buggigt med värdelös framerate under stora delar.

Mothership Zeta - Trotsa elaka utomjordingar och kämpa dig fram på deras moderskepp, som kretsar mil ovanför Washingtons ödeland. Om de tidigare expansionerna haft buggproblem så var det ingenting jämför med detta. Jag var tvungen att radera all Fallout 3-speldata på hårddisken för att ens kunna komma förbi den anala rymdsondering som spelet börjar med!
Hursomhelst, plötsligt har vi lämnat Capitol Wasteland för Arkiv X som snabbt övergår till Mars Attacks! Denna del ser jag mest som kuriosa, en kul grej som inte riktigt passar in i det övriga Fallout 3-universumet, men det är ändå inte sämst på något vis, då humorn lyser igenom på ett bättre vis än i andra delar.

När jag hade klarat av alla uppdrag, sidospår & expansioner klockade sparfilen in på över 84 timmar, men nu känner jag mig klar med spelet.
Nu finns det två anledningar till att jag inte kommer att inhandla Bethesdas senaste rollspelsäventyr The Elder Scrolls V: Skyrim.
Ett, jag har helt enkelt inte tid. Spel som Fallout 3 tar mig över tre månader att slutföra då jag inte spelar så ofta & inte så långa spelsessioner. Då passar tidsmässigt korta actionäventyr, så som Uncharted eller Assassin´s Creed, mig mycket bättre och jag orkar inte grotta ner mig i ett ännu ett 100-timmar-plusäventyr. Förutom Mass Effect 2 då...
Två, jag är verkligen besviken på Bethesdas buggfixaravdelning. Den var inte speciellt bra inför Oblivion och den har absolut inte förbättrats iochmed Fallout 3. Ett mer trasigt spel får man leta efter. Och om Skyrim följer den tråkiga trenden med buggproblem vill jag inte utsätta mig för det igen.

Medlemsrecensioner51
Samlat betyg: 8.6/10
1