UFC Undisputed 3

Yukes och THQ hoppas att du återigen är villig att öppna plånboken då det är dags för den tredje iterationen i UFC-serien.

Tre spel på fyra år är i sig inget konstigt i sportspelens värld, men frågan är ändå om Yukes lyckats hålla samma höga kvalitet som tidigare. Eller om UFC Undisputed 3 skulle mått bra av ytterligare tid under skalpellen?

Yukes tog förra året paus med sin UFC-serie, detta för att i år kunna leverera en revolutionerande spelupplevelse, därmed har man också utlovat stora förändringar. UFC bossen Dana White sade till och med att så mycket hänt att - "UFC Undisputed 3 inte borde räknas som en uppföljare utan snarare ett helt fristående spel". Riktigt så är dock inte fallet.

De flesta förändringarna är små, och för den oinvigde knappt märkbara. Står ut gör dock den nya tutorialen som ger spelet en helt annan lättillgänglighet än de tidigare delarna. Bygger vidare på detta gör också de utökade inställningsmöjligheterna där du kan anpassa såväl kontrollen som spelinställningarna efter tycke och smak. Något som gör att hela familjen kan delta på sina egna premisser.

Annars är det främst det nya Pride-läget som sticker ut. Detta spelläge där du kan delta i fighter från den smått legendariska japanska fightingserien: Pride,komplett med denna series specialutformade regler, ger spelet lite mer kött på benen, men trots det är det fortfarande tunt med spellägen. Något som får anses vara mycket konstigt då Yukes andra fightingserie (WWA) är så översållad av olika spellägen att knappt ens de inbitna fansen hinner ta sig igenom alla innan det är dags för nästa uppföljare.

Även om du gillar att puckla på folk så kommer du snabbt bli uttråkad på grund av bristen på varierade spellägen!

Förutom då Pride-läget finner vi det tämligen standardiserade karriärläget där du antingen tar din egenskapade fighter, eller någon av spelets (150) licensierade fighters, från toppen till botten. En välkänd formula som fortfarande fungerar väl. Kanske främst för att Yukes i år skalat bort mycket av den allmänt tråkiga fördelningen av xp till fördel för ett mer strömlinje format system där xp fördelas automatiskt efter vilken del av kroppen du tränar. En om än liten men naggande god nyhet som faktiskt bidrar till ökad spelglädje.

Rent spelmässigt är det mesta sig likt sedan tidigare, sparkarna är som tidigare på tok för ineffektiva, och det finns aldrig något som uppmuntrar dig att ta fighten till marken. Tur är det då att Yuke filat en del på just boxingsdelen som inte känns lika stel som tidigare. Animationerna är denna gång betydligt smidigare vilket ger de stående sekvenserna ett bättre flyt.

Något som Yukes också försökt förbättra är systemet för submissions, synd är det då att det är sämre än sin föregångare. Hela systemet bygger på att var och en av spelarna får varsin markör, det gäller för den som utför submissionen att stanna kvar ovanpå sin motståndares markör tills detta att han ger upp och förlorar, samtidigt som den andre försöker smita undan. Tyvärr verkar det främst vara slumpen som styr, vilket inte passar in i ett fightingspel av den här typen.

I det nya systemet för submissions så är det slumpen som avgör utgången!

Grafiskt har THQ's kämpar inte åldrats väl. Inga direkta uppdateringar av grafikmotorn har skett, utan spelet ser i stort sett ut precis som UFC 2009 gjorde för tre år sedan. Yuke påstår visserligen att de faktiskt uppdaterat grafiken eller presentationen, om du så vill, men att dessa uppdateringar endast består av att man lagt till fler kameravinklar och nya introsekvenser till matcherna är inget dem nämner.

Trots allt gnäll är UFC Undisputed 3 precis som sina föregångare ett stabilt fightingspel med en bra spelmässig grund. Tyvärr har alldeles för lite hänt på de här tre åren och att återigen punga ut 600 spänn för ett par nya kämpar och ett nytt spelläge är inget som får mig intresserad.

Jag undrar var Yukes personal var när THQ utropade revolutionen, för de var sannerligen inte på jobbet! Med det sagt så är UFC Undisputed 3 ett spel som jag bara rekommenderar till de allra mest inbitna UFC-nördarna. För er andra räcker det gott och väl med någon av de äldre upplagorna!

Tills nästa år hoppas jag att Yuke verkligen tillför någonting nytt till formulan. Annars kan UFC-serien hamna i samma sits som WWE-serien,där ingenting hänt på nästan fem år. Så kom igen nu Yuke ni kan ju vara både innovativa och kreativa, därmed är det dags att visa det! För i år stannar betyget redan vid en 6'a.

Ett stabilt fightingspel med medelmåttlig grafik som på grund av bristen på innovation känns gammalt och innehållsfattigt!

Samlat betyg: 6/10
1