Mass Effect 2

Skrivet av: PhMan   2012-04-11

Jag har alltid haft en förkärlek till spännande rymdäventyr som får mig att sväva iväg i sci-fi sagornas värld. Mass effect är precis en sådan saga som fick mig att glömma jordlivet i 40+ timmar. 40+ underbara timmar som aldrig blev tråkiga, fyllda med spänning, häftiga karaktärer och grym atmosfär.

Mass effect 2 är såklart en efterföljare till Mass effect som jag tyvärr aldrig fick chansen att bekanta mig med. Jag är SÅ glad att dessa "exklusiva"-titlar släpps till andra spelkonsoler så att fler får chansen att spela dessa utomordentliga mästerverk. Lik Uncharted som jag tycker att alla XBOX-spelare borde uppleva... Men nog om det.
Eftersom versionen till PS3:an inkluderar all extramaterial började jag med att ladda ner allt från PSN. En av extrasakerna som laddas ner är en comic-tecknad film som berättar lite kring historien och karaktärer från första spelet (antar jag). Man är dessutom delaktig och får fatta vissa beslut under filmen. Saker som man förmodligen utträttade under första spelet och som på något sätt påverkar historien i Mass effect 2. Det var i alla fall en väldigt nyttig film för att enklare komma in i spelet och förstå karaktärerna.

Trots att världen är stor och det är en MASSA nya raser och namn som nämns i början så känns det relativt enkelt att komma igång. Förmodligen ett väldigt pedagogiskt upplägg, men det känns bra att det inte är ett stort frågetecken som far i huvudet under halva spelet.
Vissa arter bl.a. människor har skapat en allians med vissa andra arter för att samarbeta och skydda gemensamma intressen. Andra är av mer krigisk karaktär och har väl en sorts "ond" stämpel över sig. I princip alla är delaktiga i storyn på ett eller annat sätt och man lär sig om arterna under spelets gång.

Man spelar som Sheppard, en mäsklig hjälte som räddade både människor och övriga från The Reapers, en uråldrig kraft/varelse som ingen vet så mycket om, mer än att de besitter fantastiskt högteknologisk kunskap och är en stor fara för alla när de kommer från sin del av rymden lite då och då med onda avsikter. Sheppard var med och ledde kriget när en Reaper-farkost nästan utplånade alliansen. Och det var endast en farkost!

Mass effect 2 börjar med att Sheppard får ett uppdrag där han blir ombedd att kolla upp ett nödanrop. När Sheppard kommer till platsen inser man att det var en fälla. Ett Reaper-farkost dyker upp och spränger Sheppard's rymdskepp, Normandy. Sheppard lyckas att ta sig ut sista sekunden, men en ensam själ ute i det kalla mörka rymden lever inte länge, trots superutrustning.
Sheppard vaknar upp några år senare och försöker förstå vad som hänt. Var är han? Vad har hänt? Och varför finns det folk som försöker döda honom och andra som gör ALLT för att rädda honom? Sakta börjar storyn nystas upp och man får reda på att Sheppard's kropp hittades i rymden och att Cerberus, en terrorstämplad organisation, återupplivade honom. En organisation som han en gång i tiden bekämpade har nu lagt enorma resurser och pengar för att väcka liv i honom. Sheppard är kluven och misstänksam. Vem ska han tro på och vem är fienden?
Cerberus leds av "The illusive man", som förklarar för Sheppard att mänskligheten återigen är i fara och att man vill att Sheppard pga sin tidigare erfarenhet och lyckade uppdrag mot The Reapers ska leda ett team av de bästa för att på nytt rädda mänskligheten från The Reapers som återigen börjar sprida skräck bland de mänskliga kolonierna i universum!
Trots viss misstänksamhet går Sheppard med på det och äventyret börjar på allvar. På ett sproilans ny Normandy 2, uttrustad med allt extra ggr två, börjar man med att samla ihop teamet. Det är en skön blandning med nästan alla raser representerade. Alla med egna unika förmågor som ska hjälpa till i uppdraget mot The Reapers. Till huvuduppdraget så finns det såklart en stor mängd extrauppdrag och saker att göra för den flitiga spelaren.

Det tog mig ungefär 20 minuter att falla för spelet helt. Jag råkade åka till Omega 4, en rymdstation i en av alla galaxer. En station där framförallt individer som inte vill bli funna håller till. Kommer in där och går in i nattklubben för att hitta en tjej som mitt allra första uppdrag. Så fort dörrarna öppnas så möts jag av en otroligt häftig miljö och musik som dundrar från högtalarna. Alla möjliga arter är där och du har go-go dansare från universums alla hörn. Otroligt häftigt och oförglömligt! Just där och då var jag fast! Tänkte för mig själv att det här blir nog en grym resa och inte hade jag fel...
Spelet är en semiaction/semirollspel. Mellan actionsekvenserna som är i 3rd person, så är det rätt mycket dialog. Under dialogen får man hela tiden göra val. Vad ska man säga? Hur vill man låta? Snäll och förstående eller testosteronfylld actionhjälte som kör över allt och alla. Alla dessa val påverkar hur andra ser på dig och respekterar dig. Vet inte om det är av stor betydelse, men det finns säkert för- och nackdelar med alla varianter. Man får poäng som öppnar upp konversationsmöjligheter i framtida möten. Om man alltså varit "snäll" hela spelet så kan man nog inte börja hota folk hur som helst mot slutet. Så hur du styr din karaktär får effekt i spelvärlden.
Vid nästan varje uppdrag så kommer man till ett nytt ställe. Egentligen är "banorna" rätt låsta och små. Men så smart gjorda och välgenomtänkta att man inte märker/bryr sig om det. Ibland tänkte jag att fy h*lvete vad spelet är stort och andra gånger när jag analalyserade uppdraget så tänkte jag att banan egentligen är rätt låst. Man får som spelare gå med sin karaktär på relativt smala gångar hela tiden. Några banor har större ytor, men väldigt vanligt att det är rätt trångt. Men inget jag direkt störde mig på.

Spelet har mycket bra grafik, även om det inte når upp till referenskvalite. Ljudet är mer imponerande med rent och fint ljud och alla kanaler används flitigt! Sitter man på en schysst ljudanläggning lär man inte bli besviken.
Det finns dock ett irritationsmoment i spelet som förtar lite av nöjet och det är alla småbuggar! Det är framförallt under videosekvenserna det sker. Ljud och bild kommer i osynk. Någon gång slutade sekvensen lite abrupt innan det borde osv.. Detaljer, men helheltsintrycket försämras något och det är väldigt synd på ett sådant bra spel i övrigt.

Om jag ska försöka sammanfatta så tycker jag att spelet är mästerligt. Framförallt story/manus är enormt bra som håller spelaren intresserad och engagerad. Atmosfär och känsla är helt fantastiskt bra! Man är där! I yttre rymden! Bland alla dessa arter! Och kämpar för mänskligheten! En svår känsla att beskriva, men väl värt att pröva. Enda minuset som verkligen störde mig var de irriterande småbuggarna. Betyget står och väger mellan en stark 9 och en svag 10. Nä.. spelet gav mig många oförglömliga speltimmar, denna gången blir det en 10:a!

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.5/10
1