Svenska
MEDLEMSRECENSION

Prototype 2

Denna Recension innehåller SPOILERS! Om du inte vill få dina förväntningar sabbade innan du spelat spelet. Sluta då läsa efter denna mening!


Blod blod och mer blod! Trots spelets intressanta story så kan jag bara inte låta bli att stanna upp bara för att plåga invånarna i NYZ med mina gudomliga krafter.

Jag startar ivrigt spelet full med förväntan och Prototype 2 har erbjudit så gott som allt som jag önskade denna gång. Som den Prototype nörd jag är så blev jag överlycklig av att få bli sparkad i röven av Alex Mercer tidigt i spelet, för att sedan jaga honom, med kniv! Heller är sannerligen inte den som ger upp i första taget, det märker man väldigt snabbt i spelet.

Att sedan efter ett försök att ta död på skaparen av stadens misär var ju som förväntat en omöjlighet. Alex Mercer infekterar Heller med viruset i hopp om att Heller kommer att gå med i Alex armé av infekterade för att stoppa Blackwatch en gång för alla. Heller vägrar.. Dags att spöa skiten ur sin skapare!

Det som jag älskar med detta spel är hur mycket de har förbättrat. Grafiken är riktigt vacker, inte den gamla känslan av Ps2 grafik som i ettan. Fönstren på såväl hus som bilar speglar sin omgivning vilket ger mycket atmosfär när man kutar runt längst husväggarna, staden ser bra ut denna gång. Husen är mycket mer detaljerade och det är inte lika stelt som i det första spelet. man spelar inte längre endast i solsken hela dagarna, man får även uppleva fler olika väder. Åskskurarna får spelet att se helt underbart ut!

Staden lever! Folk gör mer än att gå fram och tillbaka i väntan på att få bli slaktade. Det är demonstrationer utanför militärernas basen, Forskare som utför experiment på civila. Militären som tränar.. folk använder parkbänkar, snackar med varandra osv.. Ja det är helt enkelt mer liv överallt!


Heller's nya krafter är något som är mer än välkommet! Min favorit har blivit det så kallade "Tendrils" då man bland annat kan fästa fienden, eller vem som helst för den delen i lyktstolpar, husväggar, bilar, allt möjligt och så slits offret isär sådär mysigt som det ska vara. när jag först fick tillgång till denna kraft så såg staden lite ut som spindelmannens rum när han lär sig spruta spindelnät.

I Prototype 2 kan vi använda 2 olika krafter på en och samma gång. Man väljer mellan 2 stycken krafter och sedan så kan man snabbt och enkelt byta utan att behöva ta upp "menyn". Detta är mycket bra när man möter de lite större grabbarna.

Vi får även möta nya typ av fiender så som Evolved, personer som infekterats av viruset och fått unika förmågor. Stora fiender som plöjer rent varenda gata på några sekunder!

Något av det som jag uppskattat mest i detta spel är variationen i sido-uppdragen. Inget mer "destroy viral detectors" och "infiltrate base" vilket man nästan enbart gjorde i det förra spelet.

Denna gång får man göra saker som att rensa underjordiska hålor som kryllar av infekterade eller militärer. Samla ihop bevis som helikoptrar tappat, jaga viktiga personer och mycket mycket mer! Det är inte alls lika enformigt och det är nog vad som gör detta spel bättre än sin föregångare.

Tyvärr så är main storyn väldigt kort och det tar inte alls lång tid att klara ut spelet.


För att sammanfatta vad jag tycker om detta spel så gör jag en gammal hederlig plus och minus:

På plussidan:

+ Vacker grafik, samma stad men med en helt ny look, som gör väldigt bra ifrån sig.

+ uppgraderingar! Uppgraderingar till så gott som allt som heller kan göra, bland annat uppgradera sina krafter, vassare och hårdare vapen, hoppa högre, mer stealth uppgraderingar osv

På minussidan:

- Dåligt utbud av förmågor. Endast en typ av devastator. Inga roliga nya sätt att spöa skiten ur folk.

- Kort story.. Har klarat ut spelet 2 gånger på 2 dagar.


Spelet får 9/10 av mig då det är Prototype precis som det ska vara, med många nya plus!


Obs. Detta är den första recensionen som jag gör, så kom gärna med lite feedback.

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10