Mass Effect 3

Då var det dags för det sista spelet till en av de mest populära spel-serierna någonsin. Mass Effect 3 är här. Efter att From Ashes DLCn hade blivit annonserat, så tappade jag mycket av den längtan jag hade för spelet. Och mycket av den respekt jag hade haft mot Bioware tidigare. Men efter att jag plockat upp spelet så märkte jag mycket fort att jag och så många andra hade överdrivit en hel del. Det är som sagt Mass Effect! Vem kan förstöra denna legendariska serie? Men är det bättre än de tidigare delar av serien? Och får serien ett välförtjänt avslut? Eller viktigare: Är det slut? För ingen vill att denna serie ska störtas ned i avgrunden med onödiga Sequels. Efter en mycket lång speltid så kan jag svara på dessa frågor.

Story:
Om ni inte följt spelet ännu, eller inte spelet de tidigare spelen i serien, (vilket jag absolut rekommenderar att ni gör innan ni spelar Mass Effect 3, på grund av att storyn kan verka lite svårtillgänglig annars) så kan jag berätta hur storyn har gått genom serien. Du får återigen spela som Commander Sheperd, galaxens nu sista hopp. Varför? Jo under seriens gång så har Shepard och hans team undersökt de mysteriska Reapers. En "myt" till maskiner som sägs utrota så gott som alla raser varje 50000 år. I slutet av Mass Effect så fick Sheperd reda på att The Reapers inte var en myt alls. Nej de fanns och de 50000 åren hade nu börjat komma mot sitt slut. Shepard har efter det varnat alla raser om att dessa maskiner är på väg, och att de alla är hotade. Men ingen lyssnade på honom. Efter slutet i Mass Effect 2 så har Shepard under order av Alliansen blivit tvingad att stanna på jorden under tung uppsikt på grund av hans före detta sammarbete med Cerberus. Han har där fortsatt varna dom, men de har vägrat tro att denna myt kan vara sanning. Så fel de hade... Spelet börjar med att kolonier helt plötsligt har börjar försvinna. Och Alliansens råd har tillkallat Shepard för att ta reda på vad som förse-går... Men de visste nog alla vad som hände. Sekunder senare landar (kraschar) en Reaper mitt i staden och förstör rummet där jag och Andersson har möte med rådet. Andersson och Shepard (jag) var de ända överlevarna i rummet och vi måste med nöd och näppe ta oss till flykteskorten. Eller ja till min gamla vän: The Normandy. Och jag måste säga flykten från jorden måste vara en av de mesta sorgligaste stunder i något spel på länge. (mest på grund av musiken)

Anledningen till att vi var tvungna att fly jorden i denna mycket krisiga situation var att vi insåg att detta var ett krig vi inte skulle kunna vinna själva. Så vi blev tvungna att rusa till The Citadel för att få ihop en arme för att kunna besegra The Reapers en gång för alla. Medans Andersson och vad som nu är kvar av jordens befolkningen försöker hålla The Reapers ifrån att uppnå deras uppgift. Men allt är inte så enkelt. Alla raser har sina egna problem nu, och dom tänker inte hjälpa jorden på grund av deras egna problem med The Reapers. Men allt hopp är inte förlorat. För delar av detta råd behöver min hjälp. Och vi sluter en deal som lyder: Om jag ser till att lösa upp The Reapers grepp om deras hemvärldar så kunde de tänka sig låta en del av deras arméer hjälpa till att ta tillbaka jorden. Man får också under tiden tag på ritningar till en maskin som The Protheans hade börjat utveckla, men inte hunnit slutföra innan de blev utrotade. Den går under namnet "The Crucible". Ingen vet vad den gör, men det sägs att den kan förstöra The Reapers. Ingen vet som sagt säkert, men det är desperata tider... Man får också reda på att Cerberus har sina egna planer i kriget, och de har mycket extrema vägar att få som dom vill. Till och med att de krigar med andra raser, och de går till och med mot den mänskliga rasen. Det är först nu jag förstog vad folk menat när de sa att de var terrorister. Shepard får alltså en ny fiende, men också ett nytt mål. Nu måste jag och mitt lojala team samla en armé, men också fakta och forskare till The Crucible. Många välkända ansikten kommer att vara med i spelet, men kanske inte så ni tror. Jag säger bara att jag saknar Thane i mitt lag... Men jag är nöjd med dom som Bioware valde att ha med i teamet till finalen. James Vega är inte så irriterande som vissa har sagt. Han var faktiskt intressant. Men det är en "person" som absolut inte passar in... Det är ingen mindre än E.D.I. Att de valde att ha med henne i teamet är oförståeligt. Som ett program på skeppet var hon bra, men som lagkamrat? Absolut inte! Fast det var väll inte allt för märkbart, jag lämnade henne på skeppet. Men som sagt det var trevligt att få se de val man gjort tidigare i serien och karaktärer man träffat.

Men trotts att det är krig på gång så finns det fortfarande tid att göra side-quests och ta de lugnt på The Citadel. Det finns två sorters side-quests: Uppdrag man får när man vandrar omkring på The Citadel och hör folk diskutera om viktiga föremål som skulle kunna hjälpa till kriget. De hittar man igenom att söka planeter, eller så hittar man dom under huvuduppdragen. De andra är N7 uppdrag där man på olika sätt ska förstöra eller hindra Cerberus från olika saker. Detta får man medans man spelar storyn, men de är helt frivilliga. Men om ni vill ha ett bra slut så borde ni göra dessa side-quests. Varför? Jo medans man spelar så får man War Assets. Detta får man när man binder allianser med folk i storyn, klarar side-quests, eller så hittar man dom på planeter. Anledningen till att det är värt att skaffa dessa är man kommer i senare gratis DLC få bättre slut ju mer War Assets man har. Plus så finns det nu tre slut, och man kan bara välja ett om man inte har tillräckligt. Låter bra va? Jo till en viss del är det. Under ungefär halva spelet förstod jag nästan ingenting hur systemet fungerade, men efter det så var det faktiskt ett intressant sätt att påverka spelet. Men ja hur är slutet? Är det ett bra sätt att avsluta denna nu legendariska serie, eller har EA tvingat in ett slut som kommer leda till ännu mer Mass Effect spel? Enligt mig så är det en blandning av de båda. Jag var rörd av det slut jag fick och det slutade på ett litet sorgligt, men fortfarande tillfredsställande sätt. Men det var vissa punkter som inte var särskilt vettiga. Som; varför introducerar de en karaktär i de sista minuterna i spelet? Jag hatar när utvecklare gör så. Något annat jag borde nämna är det mycket hatade From Ashes DLCen. Själv betalade jag inte 90kr extra för detta, men att ha en mycket viktig karaktär till storyn i betald första-dags DLC? Det är bara fel. Men eftersom det inte tillhör spelet så borde det inte räknas med i slutbetyget, det borde bara nämnas.

Gameplay:
Om ni nyligen spelat Mass Effect 2, eller till och med Gears of War så borde ni ungefär ha rätt tankesätt hur spelet utspelar sig. Det är ett Third-Person Shooter med mycket tanke på att ta skydd och skjuta alla fiender för att senare ta sig vidare mot målet. Eller mestadels i alla fall. Det finns många olika klasser som är olika från varandra. Det finns soldat, adept, ingenjör etc. Och de har olika spelstilar. Jag valde att spela som soldat för att ha tillgång till de flesta vapnen. Men jag måste säga att jag gillar Mass Effect 3s gameplay mer än Gears of Wars. Det finns mer taktiker att använda för att ta sig ut ur de knepiga stunderna, som det tur nog finns många av. Man kan stoppa tiden och välja vad mans lagkamrater ska göra, se vilka fiender som borde tas ut först och vilka platser det vore smartast att ta skydd vid. Och lagkamrater samt fiendernas AI har blivit förbättrade sen sist också. Folk gick inte i vägen för mitt sikte de tidigare hade gjort i Mass Effect 2. Det är också mycket mer smidigare i striderna. Man kan väja omkring och till och med över skydd för att flexibelt ta sig omkring på slagfältet. Något annat som blivit mer smidigare är menyerna. Det var lättare att hitta vad man ville, och level up systemet funkade mycket bättre nu än vad det hade i tidigare spel. Det var lätt att ändra vapen, och så såg allt i menyerna bättre ut också. Men en meny som faktiskt blivit sämre är questloggen. Det var mycket irriterande att försöka se vilka uppdrag som fortfarande var aktiva, vart de var, och var quest-givaren är placerad. Och så är man tvungen att gå ut ur galax-kartan för att se vart de var. Ett lättare sätt att se vilka uppdrag man har hade varit mycket uppskattat.

Men allt är inte exakt som det var i de tidigare delarna av serien. Det finns nu ett crafting system som tillåter spelare att förbättra vapen genom att installera nya modifikationer som: Sikten, större pipa etc. Det var inte allt för märkvärdigt, men det det var dugligt och fungerade på det sätt som de flesta spel gör nu för tiden. Sen finns det också mer variation än tidigare. Under vissa delar av spelet får man använda turrets, men man får också använda Cerberus stora krigsrobotar som man då och då snor av dessa förhatliga fiender. Uppskattat och det känns som något som ersatte 1ans jobbiga bilsektioner. Något annat som är uppskattat är att Bioware gjorde om det mycket irriterande planet-scannings systemet. I stället för att leta efter material på planeterna så ska man som sagt leta efter War Assets. Vart de finns visas med en stor pil, och man behöver inte slösa en massa tid och nästan somna varje gång man börjat. Och det är mer spännande att utforska rymden nu. För om man scannar för mycket så märker The Reapers det och kommer och undersöker den galax man befinner sig i. Skulle man komma för nära en Reaper så förstörs skeppet och det blir game over. Så skulle de märka dig så måste du vara snabb. Detta ledde till många hektiska jakter. Alla förbättringar som gjorts ger till en mer hel upplevelse. Och trots den mycket frustrerande questloggen så kunde jag inte låta bli att ha kul och njuta av det som konstant hände på skärmen. Men Mass Effect serien är känd för sin story inte gameplay, men jag gillade spelets gameplay också. Det var bättre, smidigare och mer underhållande en de andra delar av serien, och bättre än de flesta andra Third Person Shooters.

Grafik & Ljud:
Grafiken har fått ett lyft från det Mass Effect 2. Från vackert till vackrare. Vackra ljuseffekter, detaljerade texturer, en passande grafik-stil, och aktiva och imponerande strider. Med det menar jag att medans jag kämpade mot The Reapers så utspelade sig enorma strider i bakgrunden. Det kändes som om jag var med i ett riktigt krig. Det är ju Unreal Engine 3 så jag är inte särskilt förvånad. Jag förväntade mig samma grafik som i Mass Effect 2 men så var ju inte fallet. Jag sprang inte i några textur problem, (vilket är konstigt för det är som sagt Unreal Engine 3) och bildhastigheten höll sig på en bra nivå hela tiden under äventyret. Jag njöt lite av grafiken, men det var inte det bästa jag sett på grund av att ett par animationer såg lite konstiga ut. Som en gång när det såg ut som om Sheperd gled runt på hal is. Ljudet är också nära perfektion. Extremt duktiga röst-skådespelare, men jag tyckte inte om Jessica Chobots karaktär Diana Allers. Chobot passar inte in som röst-skådespelare, hon borde stanna hos IGN. Men annars var allt annat ljud en positiv sak. The Reapers låter som läskiga maskiner, ljudeffekter passar in överallt, allt låter som det borde. Och så är musiken helt underbar! Jag menar det. Säg inte emot. Otroligt sorglig musik. Hade de bara fixat lite animationer och kickat ut Chobot så hade grafiken och ljudet varit 10/10, men som det är nu så får Bioware nöja sig med ett nästan.

Multiplayer:
Mycket folk har länge frågat om multiplayer i Mass Effect, och nu finns det. Men det är inte som många trott det skulle bli. I stället för story co-op så får vi Horde mode, vilket inte är negativt alls men det är inte unikt på något sätt. Det man får i Mass Effect 3s Horde mode är exakt vad ni förväntar er. Välj vad för slags ras och vilken klass man vill ha, sen är det bara att överleva mot 3 olika fiender sorter, i ungefär 7 olika banor. Det är 10 ronder på varje bana. För er som inte vet vad horde mode är, poängen är att man ska med hjälp av 3 andra personer över Internet döda alla fiender för att ta sig vidare i ronderna. Extremt simpelt, och faktiskt kul... I alla fall de första 2-3 timmarna. Sen vilje jag verkligen ha något nytt, så det är inget som är värt att spela om allt för ofta. Ju mer fiender man dödar och hur mycket man hjälper laget så får man poäng som man kan använda för att köpa nya vapen, raser, etc. Eller så köper man det för riktigt pengar. (lite girigt från EA faktiskt) Det är kul att få spela som raser man aldrig tidigare fått spela som, men det är inte värt att stanna bara för det. Men jag föredrar Mass Effect 3s Horde mode framför Gears of Wars, men det är nog bara jag. Man slipper inte heller den värsta fienden någonsin här heller. Banshees är nu officiellt de mest irriterande, överdrivet starka, och jobbiga fienderna någonsin i något spel. Men de fanns med i Singleplayer antar jag, så varför gnälla. Sen så rekommenderar spelet att man spelar multiplayer för att få mer War Assets, men det var mest bara onödigt för jag märkte ingen skillnad i storyn alls. Så kortfattat så är det inte värdelöst multiplayer, jag hade kul och det funkade, men jag skulle velat ha något mer avancerat än Horde mode.

Sammanfattning:
Trotts de negativa punkter jag haft med i denna recension så kan jag inte neka hur intressant storyn var, hur roligt gameplay var, hur snyggt spelet blivit, det jätte bra ljudet är, hur mycket smidigare allt blivit, och hur slutet faktiskt var bra. (till skillnad ifrån vad alla andra säger) Men jag kan heller inte neka hur War Assets systemet var irriterande i början, den mycket irriterande questloggen, och hur multiplayer kändes en aningen jäktat. Så Mass Effect 3 är inte perfekt, men när jag tänkter på det så har ingen del i serien varit det. Jag måste ge Mass Effect 3:

Grafik:9/10
Ljud:9/10
Hållbarhet:9/10