Red Dead Redemption

Amerika, 1911. Den vilda västern dör ut.

När federala agenter hotar hans familj, måste den före detta fredlöse John Marston plocka upp sina revolvrar igen för att jaga efter det kriminella gäng han en gång ingick i. Upplev en episk kamp för överlevnad tvärs över de vidsträckta vidderna av den amerikanska västern och Mexiko, när John Marston gör upp med sitt blodiga förflutna, en person i taget. Fredlös till slutet.

Mina förväntningar är enorma när jag startar spelet. Efter alla lovord jag läst, alla höga betyg på diverse siter och med tanke på Rockstars rykte, så blir jag nästan lite besviken på spelet inledningsvis. För det börjar väldigt lugnt, med en tågresa, jag blir skjuten och rehabiliterad på MacFarlanes ranch. Men ju mer jag spelar, desto mer växer spelet på mig, jag gillar tempot som liksom lunkar på, det blir nästan meditativt när man vandrar eller rider runt i den storslagna naturen!

Och som vanligt när det är bröderna Houser och ett Rockstar-spel, så är dialogerna suveräna. Persongalleriet är fantastiskt, med gravplundrare, kvacksalvare och gamla revolverlegender som blivit bybeskyddare på gamla dar... Men det jag finner mest fascinerande är alla intressanta kommentarer & dialoger runt den tidens idéer och tendenser. I Mexiko är det mycket tankar kring revolution, blodspillan och vilka som är rövare & banditer egentligen. I Blackwater finns kommentarer om kvinnlig rösträtt, indianer kontra barbari, lag & ordning eller anarki och om ändamålen helgar medlen.

Folk har kallat Red Dead Redemption för ett Grand Theft Auto till häst, men det vägrar jag göra. Det är för stora spelmässiga skillnader för det, däremot känns Red Dead Redemption som en fortsättning på den uppgörelse med den Amerikanska Drömmen som Rockstar startade iochmed GTA IV. Där försökte invandraren Niko Bellic komma upp sig i ett nutida New York, här försöker John Marston skapa en plats för sig själv i ett dåtida USA. Den drömmen visar sig, trots ett till synes enkelt farmarliv, vara minst lika svår att uppnå. Utan att avslöja för mycket, så är det i den avslutande akten som min empati för John Marston verkligen cementeras och när slutet kommer sitter jag där, helt tom. Men det är ett fantastiskt slut!

Grafiskt så är det oerhört snyggt. För att vara ett fritt sandlådespel så är det förvånansvärt vackert med få buggar & glitchar. När man rider över en urläcker prärien i blixtsken eller stannar upp ett ögonblick för att inse att öknen är full av liv & smådjur eller när skuggan av en fågel korsar din väg, ja då försvinner allt motstånd. Även variationen är fantastisk, allt från Mexikos karga ökenlandskap till Tall Trees natursköna snötäcke. Om Assassin´s Creed III kommer se ut något så när likt Red Dead Redemption i naturupplevelse, kan jag inte längta nog!

Även ljudmässigt är detta perfekt. Röstskådespelet är exemplariskt, ljudet otroligt och även om musiken är ganska sparsmakad, så är den som finns väl genomtänkt och passar som hand i handske. När låten Deadman`s Gun sjungs av Ashtar Command under eftertexterna, sitter jag med en klump i halsen, men även Jose González samt övriga, gör ett bra jobb och berör mig med sin musik.

Även spelkontrollen är utmärkt, även om här är den enda lilla kritiken jag har. Det finns nämligen tillfällen när större djur anfaller, särskilt pumorna, vilka attackerar i ryggen och kan döda dig relativt lätt, något som är irriterande. Hade man bara kunnat snurra runt lite snabbare och försvarat sig bättre, hade jaktelementet varit ännu roligare, speciellt när man ska jaga med kniv. Annars fungerar allt väldigt smidigt, allt från eldstrider bakom skydd, revolverdueller, ja till och med ridningen.

Hållbarheten är mycket god, jag har hållit på i ca 42 timmar och har klarat av 93% av singelkampanjen. Jag har lite jakt kvar att göra och några blommor som behöver plockas. Jag har inte spelat någon multiplayer eller co-op än. Först tänker jag nämligen klara av Undead Nightmare som ligger på hyllan, men däremellan tänkte jag spela något annat för att rensa hjärnan litegrann.

Sammanfattningsvis: Red Dead Redemption är ett spel som börjar i ett långsammare tempo men som växer på dig, och fortsätter sedan att växa ända fram till det fantastiska slutet. Med ett härligt persongalleri, fantastisk dialog och historiska, ironiska blinkningar till vår samtid serverar Rockstar ett äventyr såsom bara de är kapabla att göra. Ett av de bästa spelen någonsin och det bästa cowboyspelet utan konkurrens!

Spelad version PS3, PAL.

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10