Svenska
MEDLEMSRECENSION

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Sonic the hedgehog 4 Episode II är stor besvikelse. Det borde inte vara en besvikelse, men jag förväntade mig faktiskt nånting bättre än detta. Spelutvecklarna vet antagligen inte hur man gör roliga spel. Ännu mindre, roliga Sonic spel.

Sonic 4 Episode 1 led av många problem, som usel fysik, dålig grafik, kassa bossar och dålig bandesign. Episode 2 fixar faktiskt de mesta av dessa problem. Det har mycket bra grafik, dugliga bossar, förbättrad fysik. Men en sak som faktiskt blivit sämre än i ettan är bandesignen, som nu räknas som usel.

Grafiken var mycket bättre än i ettan. Bakgrunderna ser bra ut och man kan se andra banor även. Sonic och Tails ser bra ut och special banorna flyter på bra. På första boss gör Dimps en ganska självironisk grej som faktiskt var ganska kul, om än sorglig samtidigt när man tänker på det.

Ljudet var ok, det fanns vissa låtar som var bra och andra som var sämre. Ganska mediokert, men dugligt.

Fysiken ÄR mycket bättre än i Sonic 4 Episode 1, men man gör tyvärr inte så mycket med fysiken. Det känns bättre och man dör åtminstone inte av kontrollens eller fysikens brister.

Episode 1 hade många fler brister än vad 2:an hade, men åtminstone hade den några roliga banor. Jag gillade Casino världen och vissa områden var rätt roliga. I 2:an hittade jag bara 1 bana som jag faktiskt tyckte var kul att spela. Alla banor går på räls för det mesta. Flera banor kan man bara springa igenom utan att tänka, och jag hatar verkligen när man inte behöver anstränga sig utan bara sova sig igenom stora delar av spelet.

Jag minns knappt något av bandesignen. Andledningen till det är för att det inte finns någon. Många streckor är fyllda av ingenting och man bara håller spaken frammåt samt hoppar när spelet säger till en. Det är inte heller svårt att undvika de faror som spelet ställer i vägen. Man bara springer igenom loopar och boostpads som spelar spelet åt dig egentligen tills de sätter en fiende framför dig och du måste klicka på A knappen 2 gånger för att göra homing attack. Sen blir det mer springa. Hoppa på stora block som inte går att ramla av från.

Det är för LÄTT! Det finns ingen utmaning i bandesignen. Det är så repetitivt, så hjärndött, och så icke utmanande att man somnar.
Om man nu inte gillar utmaning i spel, eller om man bara hatar att vara aktiv för att klara vissa momemet så antar jag att Sonic 4 Episode 2 är ett spel för dem. Det finns inte ens några tider att jaga, inga S-ranks alls. Man kan hitta röda ringar på varje bana men det ger endast en achievement vilket är värdelöst.

Sista banan där man springer igenom Death egg Mark II finns det inga hinder (möjligtvis någon spik här å där). Hela banan är en enda lång tunnel till mål, och det är det stora problemet med Sonic 4 Episode 2. Spelet är en tunnel, där inget händer. Man behöver inte interagera eller kämpa för att hålla sig vid liv. Enda banan jag gillade var tredje Acten i Scrap Oil Ocean rippoff världen, där det fanns några bra moment, samt specialbanorna var nästan lika bra som i Sonic 2.

Man kan köra 2 spelare, både online och lokalt. Det fungerar uselt, eftersom aldrig kan hålla sig på skärmen samtidigt utan att någon booster ska skicka iväg ena spelaren till slutet av banan. Tur att bandesignen är mer gjord som en interaktiv cutscene då annars vore det för svårt... Specialbanorna är ganska roliga antar jag, och enda anledningen att köra 2 på.

Storyn är fruktansvärd. Hur är detta Sonic 4? Det har mindre story än Sonic 1, damn it!
Metal Sonic är tillbaka, han och Eggman vill bygga nytt Death Egg blablabla. Man har ett race mot Metal Sonic i slutet a lá Sonic CD, men det är också otroligt uselt. Jag visste knappt att det var ett race föränn det var över. Och första gången, hängde det sig, och jag fick köra om hela banan. Köra om den banan där inget händer.

Nu vet jag att många kommer säga att storyn inte spelar nått roll i ett Sonic spel, men ni har fel. Jag älskade storyn i Sonic 3 & Knuckles. Allt var så episkt och maffigt samt man lärde känna Knuckles som gick igenom sin egen arc. Inte som det här skräpet där allt bara är copy paste från tidigare delar.

Slutet, ååh slutet. Vad kan man säga om det. Sega ger oss långfingret och ett slag i magen. Jag faktiskt rekommenderar att ni ser slutet innan ni spelar spelet så får ni ett smakprov på hur mycket ork man laggt ned. Usel sista boss och ett fack yoo till slut. Jag menar det, kolla in slutet här:

http://www.youtube.com/watch?v=MQvOEJ-vyKA

Jepp. Det var allt. Värdigt Sonic 4 slut va? Näääh...
Jag hittade även alla Emeralder, men ingen skillnad. Jag trodde inte mina ögon. Besegra Eggman, inget Super Sonic moment, snabb cutscene där inget händer, credits, Main Menu... MAIN FACKKING MENU!

Så, som ni kanske märker är jag inte särskilt imponerad av detta spektakel till spel. Så jag kommer dela ut mina delbetyg här och nu.

Grafik: 8/10
Ljud: 5/10
Spelbarhet: 3/10
Hållbarhet: 2/10

Plus
Bra grafik, roliga specialbanor, förbättrad fysik.
hyfsade bossar.

Minus
Usel bandesign, kass story, förolämpande slut, för lätt, för lite interaktivitet, dåligt Co-op stöd, inget rankningssystem.

Sammanfattning

Är detta spelet bättre eller sämre än Episode 1?
Myah, både ja och nej. Grafiken är mycket bättre samt fysiken och bossarna. Men bandesignen var bättre i ettan med fler bra moment, medan 2:an kändes som en tunnel hela spelet men bara några få ynka bra moment och förolämpande slut.

För att ge några exempel på hur dåligt detta är så säger jag bara att Sonic Rivals var roligare än detta spel. Jag är seriös. Jag trollar inte, Sonic rivals hade bättre bandesign, bättre story, slut och jag gillade t.o.m fysiken i Sonic Rivals.

Episode Metal då

Meh, omgjorda banor från ettan fast med mer fiender. Inte speciellt spännande, men inte hemskt heller. Det var min recension. Köp inte detta spelet. Om ni vill ha bra Sonic spel köp Generations. Ett av de 5 bästa Sonic spelen. Tack för mig. Hej.

Samlat betyg: 4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10