Diablo III

Diablo för mig var ett spel som inte var så eftertraktat, jag köpte spelet egentligen bara för att alla andra på min skola och i min omgivning skulle spela Diablo på releasen. Så jag hade inte några stora förväntningar och jag har inte spelat Diablo eller Diablo II.

Jag skall ge 1-25 poäng per del beroende på hur mycket jag gillar den delen.

5p: Denna del känns dålig mot vad som förväntas av ett spel i dagens läge.

10p: Denna del känns lite under medel av vad som förväntas från ett spel i dagens läge

15p:Denna del känns lite bättre än medel än vad som förväntas från ett spel i dagens läge

20p: Denna del känns lite bättre än vad som förväntas från ett spel i dagens läge

25p: Denna del är fucking awesome än vad som förväntas från ett spel i dagens läge

SPELBARHET 15p

Man kan deffinitivt säga att Diablo III är beroendeframkallande, Spelet är ganska enformigt men det gör inget då man är på jakt efter guld eller loot, antagligen för att spendera det på aktions huset eller uppgradera sin smed och juvelerare. Man blir intresserad av att spendera massor med guld på utrustning som kan förbättra ens chanser mot bossarna som på Hell och Inferno blir extremt svåra. Förtillfället finns det en stor nackdel och det är att det finns inget PVP. Så just nu är det bara enspelarkampanjen eller vad fasiken man skall kalla det som man kan spela vilket gör det extremt enformigt.

Det som är Diablo III största problem är det faktum att man alltid måste vara online för att spela spelet. Det som är problemet med det är att servrarna under dessa 2 veckor inprincip varit mer avstängda än uppe, Bara de 3 senaste dagarna har servrarna varit nere i 23 timmar. Det är problem med att få aktionshuset att fungera så det är tillsvidare avstängt, chatten krånglar och just precis för en timme sedan så gick det inte att spela med mer än 1 vän åt gången så vida man inte spelade ett public game. Detta är det som mest drar ner mitt betyg för jag förstår om servrarna är nere och krångliga dem första 1-4 dagarna men när det bara blir värre och värre så känns det som att Blizzard gör något allvarligt fel.

Poängen för spelet hade varit 25 om det fungerat bättre än vad det gjort under dessa dagar för det är roligt att spela men man måste komma in å spela först.

STORY 10p
Jag vill försöka skriva en summering av storyn utan att spoila något för dem som eventuellt inte spelat spelet engång redan och bara säga att storyn inte var så mega suveränt. Den är utformad efter en ganska klassisk idé om att hålla spelaren lagomt intresserad framtill den stora twisten. Jag tycker att berättandet i mellansekvenserna är suveränt men berättandet när man spelar är ganska tråkigt. Den är inget för mig direkt.

GRAFIK/DESIGN 15p

Diablo III är verkligen ett spel med lysande design, grafiken är inte tekniskt imponerande men det är extremt bra designat. Hela spelet har en grafisk stil som ser kopierad ut från någon välarbetad fantasy serietidning. Man kan gå in lite mer och kika inom det grafiska området och då kan jag deffinitivt peka ut punkter som gör att spelet känns gammalt. Upplösningen på texturer för att ta ett exempel. Jag förstår om Blizzard hade målet att man inte skulle behöva en monster dator för att spela.

Det finns en hel del negativt man kan säga om Grafiska prestandan och jag förstår personligen inte varför dem har gjort på det sättet. Man måste spela(vid skrivtillfället) med Vsync på för att den skall hålla bilduppdateringen på 60 bilder per sekund, stänger man av Vsync så får man extremt grafiskt lagg och EXTREM då menar jag verkligen EXTREM micro stuttering.

LJUD 20p
Blizzards ljud team är ett briljant gäng det är dem verkligen och spelet är för mig som är ljudtekniker student en av höjdpunkterna med detta spel. Alla ljudeffekter låter briljant och det finns inget att klaga på när det gäller effekterna.

Däremot förstår jag inte riktigt hur dem har tänkt med rumsklangen för när en karaktär i spelet pratar på ett stortfält så låter det torrt och om man sedan går in i en liten grotta så låter det som att man står i en stor fotbolls arena. Jag vet på ett ungefär hur rumsklangen från en grotta låter och själva typen av rumsklag är bra men det är bara alldeles för mycket.

Jag har spenderat en heldel timmar i Diablo 80 timmar spelandes med min demon hunter och enligt Raptr har jag suttit i ca 35 timmar och varit inne i spelet utan att spela.. alltså suttit fast i error. Oftast av den tiden har jag suttit med annat och väntat på att det skall gå att logga in. Total spenderad tid 114 timmar och 52 minuter.

MOTIVERING
Det som står ut med diablo från ett medelmåttigt spel är att det är extremt beroende framkallande och kul när det väl fungerar. Mitt betyg till Diablo hade varit 8 av 10 ifall det inte varit för alla problemen och det är en avgörande faktor, när man tvingar alla konsumenter att vara konstant uppkopplade så måste dem se till att den biten fungerar någorlunda felfritt, vilket det inte är just nu.

Samlat betyg: 6.3/10
1
2