Lego Star Wars III: The Clone Wars

Skrivet av: PhMan   2012-06-03

Efter att ha spelat klart första Lego Star Wars spelet (The complete saga) var det dags för mig och grabben att ge oss på detta spel. Efter dryga 40 timmar har vi äntligen nått 100% av spelet och mitt första platinum är ett faktum! Nu till spelet..

Min son som är 6 år hade inga som helst problem att komma igång och lärde sig saker innan jag gjorde det! Återigen vill jag beröma Lego spelen som jag tycker är enastående bra till mindre barn. Lagom svåra, roliga, charmiga och så pass intressanta att även vuxna spelar med glädje!

Spelet, och precis som alla Legospel, är enormt enklelt att komma in i. Man har en huvudstory som man spelar och när banan är klar kan man spela om som "Free play" vilket innebär kort och gott att man väljer fritt vilken karaktär man vill spela som (bland de olåsta) och ge sig i jakt efter alla gömda skatter som man inte kommer åt under vanliga Story-läget. Free play läget rekommenderas ej att spela innan de flesta karaktärerna är olåsta med risk att man får spela en tredje gång för att man fortfarande saknar nyckelfigurer som öppnar dörrar m.m. Upplägget är således exakt samma som övriga Legospel.
Det är 3 storyn man följer och varje story har 6 banor. Det är General Grevious, Count Dooku och Asajj Ventress som man kämpar emot. När dessa tre historier är avklarade så öppnas det upp 3 stycken extrauppdrag. Uppdragen är av tre sorters karaktär. Antingen springer man runt med sin figur på en relativt låst bana och jobbar sig framåt. En annan variant är att man använder ett rymdskepp, men till skillnad till första spelet, så är dessa uppdrag kombinerade med att man även hoppar på/av rymdskeppet och jobbar sig framåt. Den sista och tredje varianten är att man är på ett slagfält och kan använda diverse fordon/vapen för att klara banan. Jag tycker att alla nya steg är välkomna och ger en bra variation på banorna som kanske saknades lite i första Lego Star Wars som blev lite enformigt mot slutet.

Sedan finns det en bunt med sidouppdrag för de som är intresserade. Klarar man av dessa får man belöning i form av trophies men även nya karaktärer, fordon/rymdskepp, förmågor och annat kul som blir tillgängligt och förenklar spelandet framöver. Sidouppdragen är t.ex. Bounty hunter där man spelar i samma banor som tidigare men ska leta rätt på en figur på tid. Ett annat uppdrag är att man använder rymdskepp för att slå ut fiender/objekt på tid. Ett tredje typ av uppdrag är att man slåss på samma banor som förut av typen slagfält och ska hinna färdig med sitt uppdrag på tid. Uppdraget kan vara att man ska ta över kontrollcentret, förstöra statyer m.m.
Sidouppdragen tyckte jag var det klart sämsta med spelet. De var trista och upprepande och dessutom återanvände man samma banor som "riktiga" spelet hade. Trist! Att det var på tid gjorde dessutom att grabben inte klarade av de på egen hand. Nä, den här delen var klart bättre i första spelet! Det här kändes som att man producerade fram nåt krystat för att fylla ut spelet och göra det lite större.

Jämfört med första Lego Star wars så kände jag att detta spel var lite mindre totalt sätt. Dels huvudstoryn med mindre antal banor totalt. Men även gömda skatter och sidouppdrag var mindre i antal. Däremot var det som redan nämnt bättre variation på huvuduppdragen och snäppet vassare när det gäller karaktärersförmågor, utmaning i form av pussel och grafik med mindre buggar. Det finns dock en sak som jag gillade mer med första spelet och det är att man följde Star Wars filmerna på ett komiskt sätt. Om Clone Wars 3 följer Clone Wars filmerna jag har faktiskt ingen aning om, då jag aldrig har tittat på dessa filmer och därmed inte vet om allt är påhittat eller inte. Men handligen känns hur som helst inte lika rolig som i första spelet.

Samlat betyg: 8/10
1
2