Call of Duty: Black Ops

Skrivet av: PhMan   2012-06-08

Call of duty serien har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag har spelat nästan alla spel i serien. Black Ops var en spännande nyhet med en helt ny tidsepok och ny story jämfört med föregångarna så förväntningarna var höga. Upplägget med att man ser en bunden man bli förhörd var annorlunda och bra! Man får se tillbakablickar på uppdrag han utförde och sakta komma in i handlingen. Vem är han och varför denna behandling?

Tidsepoken är 60-tal där USA slåss i ett smutsigt krig mot övriga kommunistvärlden. Små militärgrupper som har i uppdrag att avrätta, infiltrera, spränga m.m. diverse måltavlor runt om i världen. Ett hemligt krig som endast ett fåtal känner till. Man kommer, man utför och man försvinner lika snabbt innan någon hinner reagera. Det är Black Ops!
Några av uppdragen är i Cuba där man ger sig på självaste Fidel Castro, i ett annat uppdrag är man i Vietnam och man har även en vända i Ryssland och slåss mot fiender som vill förgöra USA. Banorna är hyfsat varierande, men jag hade gärna sett fler uppdrag där fordon användes på något sätt. En annan sak jag saknade var ett renodlat sniperuppdrag som har funnits i tidigare spel. Jag vet inte riktigt varför, men jag älskar verkligen att spela just dessa uppdrag. Så när spelet var slut och jag insåg att jag inte hade fått skjuta på någon 800 meter bort så blev jag lite besviken...

Själva campaign delen tyckte jag var okey, men inte något som imponerade på mig trots att det var snyggt upplagt. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som saknades och varför den inte fångade mitt intresse som tidigare spel i serien, men känslan är att något saknades. Det var bra och välgjort som alltid men det lilla extra infann sig inte! Kan det vara så att man börjar tröttna på Call of duty...? Kan inte låta bli att undra...
Den var i alla fall tillräckligt lång för att inte bli irriterad, men kunde gärna varit dubbelt så lång också. Jag gillar inte riktigt trenden med att speltillverkare nästan enbart satsar på multiplayer. Det finns några (kanske fåtal) som även gillar att spela kampanjen.. så glöm inte bort oss!

Multiplayer delen av spelet är fortsatt bra med mycket action och inte en tråkig stund. Man hinner förlora MYCKET nattsömn innan man börjar tröttna på det. Det är klassiskt Call of duty anda, med små, intensiva banor och allt är sig mer eller mindre likt. Men jag ska även erkänna att jag inte har full koll på online delarna. Har mest spelat Death match och prövat lite ytligt de övriga delarna som erbjuds.

Tekniskt sätt så är Black Ops bra. Grafiken är bra men har slutat att imponera. Ljudet likaså. Hamnar man i häftiga eldstrider så åker mungiporna upp om man sitter på ett bra ljudsystem, men det är inte av referenskvalite. Det börjar kännas att serien har några år på nacken och något måste börja hända.

Det positiva med Black Ops är att det var kul att spela en ny tidsepok med en ny story. Bland de negativa erfarenheterna är att vapnen var lite småtrista. En väldigt personligt åsikt, men negativt likaså. Om man jämför med övriga Call of duty spel, t.ex. Modern warfare spelen, så används det senaste av det senaste när det gäller vapen. De tidigare andra världskrigsspelen var skitroliga att spela för att det just var andra världskriget med tung historia i bagaget även om vapnen var gamla och inte lika "häftiga" som moderna. Men Black Ops har varken vapen eller någon tyngre historia bakom sig så för mig försvann lite av charmen.

Det här är det lägsta betyget jag delar ut till ett Call of duty spel och det känns konstigt! Jag hoppas innerligt att trenden vänder igen och att Activision åter lyckas fånga mitt intresse för serien.

Medlemsrecensioner37
Samlat betyg: 7.6/10
1