Svenska
MEDLEMSRECENSION

Fez

Skrivet av: Metrod   2012-06-11

Fez är på sätt och vis ett väldigt fritt spel. Med en simpel premiss, en stor värld att utforska, guldkuber att samla, och en till stor del icke-linjär gameplay så tvingas du sällan att gå hit eller göra så här. Men om du tror att Fez bara är en samling med guldkuber samt kubbitar så har du endast sett toppen av isberget. Ja, med detta spel har Polytron definierat ordet "detaljrikedom".

Du vaknar upp som Gomez, en liten vit figur som lever i en tvådimensionell värld. Inom de kommande minuterna lär du dig hoppa och klättra och, utan vidare anledning, så talar den äldre Geezer om för dig att idag är en speciell dag. Vips, så transporteras du någon helt annanstans och får en magisk Fez (en liten, röd hatt) som låter dig se världen i tre dimensioner. Med ett knapptryck kan du således vrida världen 90 grader åt höger eller vänster. Dessutom måste du samla på kuber så att universum inte kollapsar. Dags för äventyr!

Det är alltså kärnan i Fez. Hoppa på plattformar, samla guldkuber. Om du sedan ser en plattform som är utom räckhåll så räcker det oftast med att rotera världen ett par gånger och fortsätta. En fascinerande funktion som får mig att beundra Polytron för dess kreativa nyfikenhet, något som genom spelets gång visar sig vara större ändå.

Eftersom det inbitna spelkonceptet "ser du något som rör på sig, attackera det" finns i nästan alla spel idag så kanske vissa reagerar negativt över det faktum att det i Fez inte finns några regelrätta fiender. De enda faror du kommer att stöta på är fall från hög höjd samt svarta hål som ibland uppenbarar sig. Att dö är heller inget man bestraffar spelaren för. Lika snabbt som man hinner bli frustrerad över att ha hoppat för klantigt så blir man lika snabbt återupplivad och placerad på platsen man stod på innan man dog. Denna annorlunda syn på död i spel bidrar till spelets unika atmosfär.

För där story och gameplay hålls relativt simpel så överflödar Fez med just atmosfär och djup. Att kontrollera Gomez känns bra, världskartan vänjer man sig snabbt vid (och den behövs, då världen är riktigt stor), och presentationen är fulländad. Pixelgrafiken är gjort med en charmig nostalgisk touch som passar spelets avskalade samt surrealistiska story. Även musiken hjälper till att etablera en väl vald känsla som passar banornas stil. Ibland är den lugnande, ibland är den mystisk och ibland även lite skräckinjagande.

Men, jag nämnde även att Fez har ett bra djup också. Det finns nämligen en annan typ av kub att samla på. Det är dock inget spelet avslöjar för dig. För att få tag på dessa "antikuber", som de kallas, måste du lista ut väl gömda, kryptiska pussel. Det är inget du behöver göra för att klara spelet. Faktum är att du kan strunta i dem totalt. Men då missar du vad som tar Fez från att vara ett "bra plattformsspel" till "fantastiskt pusselspel med plattformsinslag". För när jag säger att pusslen är väl gömda samt kryptiska så menar jag det. Timmar kan spenderas på ett enstaka sådant. Jag vill inte avslöja något för dig här, men det gäller att tänka utanför ramarna. Samt att inse att allt finns i spelet av en anledning. Räkna med att få gå in på Internet för ledtrådar, då spelet knappt ger dig några.

Så, hur långt är Fez? Det beror helt och hållet på hur mycket tid du vill ge det. De flesta spelare kanske tar hälften av alla kuber, utan att gräva sig ned djupare. Då missar du en stor del av upplevelsen. Men är du nyfiken och har tålamod kan många timmar spenderas.
Men inget spel är perfekt. Nu i spelets första månader lider det av FPS-problem, kraschar, och vissa spelare stöter på buggar som gör att man inte kan ta sig vidare alls. En patch ska dock vara på gång. Utöver det kan jag känna att vissa av pusslen är lite väl invecklade samt långsökta. Men det är aldrig omöjligt.

Under de fem (!) år som Polytron utvecklade Fez lyckades de få fram en unik upplevelse, med en värld där man aldrig behöver oroa sig för bossar eller fiender, aldrig behöver bli stressad, utan hela tiden tvingas använda de små grå. Det lönar sig att vara uppmärksam när man spelar Fez, och med en stark vilja kanske du lyckas knäcka koden (?).

Samlat betyg: 9.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10