Pikmin

Captain olimar är ute och äventyrar i rymden. Plötsligt träffas hans rymdskepp av en stor sten. Stenen träffar tillräckligt hårt för att hans rymdskepp kraschar på en planet och 30 av delarna sprids ut på olika delar av planeten. Målet är nu att samla alla delar på 30 dagar.

Det hela börjar med att Olimar får syn på en röd Pikmin som sedan blir hans medhjälpare. Pikmin är små varelser som finns i tre olika färger och inte helt oväntat symboliserar färgen deras speciella egenskaper. Röda Pikmin kan inte skadas av eld, gula Pikmin kan bära bomber och kommer högre när man kastar dem och blåa Pikmin kan gå i vatten. I övrigt är alla Pikmin likvärdiga. De kan knuffa på saker bära saker, bygga saker och slå ner fiender. Fienderna i spelet är bra gjorda och anpassade. Många av fienderna påminner om djur som. t.ex grodor och nyckelpigor. För att öka antalet Pikmin av en färg måste de bära puckar eller fiender till deras näste. Varje färg har varsit näste där de bor när de inte följer efter Olimar. Olimar har full kontroll över Pikminen förutom om dom får syn på något intressant och då får man kalla på dem några för att dom ska komma. Pikminen har också blad, knopp eller blomma på huvudet. Det visar hur starka dom är, blomma är starkast och blad är svagast. Du kan bara ha 100 Pikmin framme samtidigt så det gäller ibland att göra en bra uppskattning över hur många man behöver av varje.

Första dagen är oändligt lång. Den går ut på att du ska samla Pikmin och ta en raketdel till raketen. När man inte spelar för att samla raketdelar så kan man kalla det slöseri med tid även om det ibland är nödvändigt för att samla tillräckligt med Pikmin. Första dagen slutar när dina Pikmin har lämnat den första raketdelen till raketen. Dom andra dagarna är tidsbegränsade, ca en halvtimme. På planeten finns det några olika områden man kan besöka för att hitta alla raketdelarna men det går bara att vara på ett område/dag. Alla områden erbjuder olika miljöer och olika utmaningar vilket är bra för variationen. I spelet finns det också ett highscoreläge som är fantastiskt roligt. Det går ut på att under en dag samla så många Pikmin som möjligt i ett visst område. Eftersom jag gillar att nöta rekord så har detta spelats många timmar. Det dåliga med spelet är att kameran inte är lite halvdan ibland. Tidsbegränsningen kunde dom ha tagit bort även om man klarar sig med den. Första gången jag skulle klara spelet lyckades jag inte men väl andra gången. Sista området är lite för jobbigt och borde varit lite enklare i mitt tycke.

Som helhet är spelet riktigt bra. Kontrollen funkar utmärkt och ljudet samt musiken är riktigt bra. Detta är en annorlunda och underbar skapelse som håller länge.

Samlat betyg: 9/10
1