Uncharted: Golden Abyss

Jag kan förstå om man är skeptiskt till Uncharted: Golden Abyss. Det är inte grundarna Naughty Dog som utvecklar, Amy Henning står inte bakom manuset och det är svårt att undvika det möjliga faktumet att Golden Abyss är ett relativt påskyndat projekt för att göra lanseringen av Playstation Vita mer intressant. På förhand finns det egentligen ingen anledning att INTE förvänta sig en aningen mindre och sämre version av de tidigare spelen.

Det betyder dock inte att det måste vara så. Inte alls. Uncharted: Golden Abyss är nämligen ett oväntat briljant lir och bjuder på en minst lika välsvarvad upplevelse som övriga delar i serien. Visst kan spelet tolkas som ett kliv tillbaka jämfört med Among Thieves och Drake's Deception, men bristen på storslagna moment i form av helikopterfighter och sjunkande skepp gör det istället till ett betydligt mer kompakt och fokuserat äventyr. Det är samma typ av enkelhet jag uppskattade i originalspelet Drake's Fortune, fast liksom... bättre.

Golden Abyss är berikad med allt som behövs för ett äkta Uncharted-spel. Drivande handling, härliga karaktärer (dock enbart de vi redan känner sen tidigare), utforskning i smutsiga grottor, bra dialoger och en stor dos härlig humor. Jag hinner inte ens ta mig förbi menyn, där spelseriens mäktiga ledmotiv sparkar igång, innan den där underbara känslan av äventyr och utforskning infinner sig. Efter det väntar en intensiv färd genom centralamerikas djupaste djungel, givetvis fylld med skatter, mysterium och gåtor. Huvudkaraktären Nathan Drake är lika charmigt rolig som vanligt och fortsätter att klättra på rasande väggar, snubbla över historiska värdesaker och besegra ett orättvist antal motståndare flera gånger i timmen. Precis som det ska vara.

Playstation Vita är sannerligen en fantastiskt maskin, någon den bevisar med hjälp av Uncharted: Golden Abyss. När jag väl vant mig vid kontrollerna (vilket visserligen tog en stund) glömmer jag snabbt bort att jag spelar på den något mindre bekväma bärbara konsolen och fullkomligt sjunks in i upplevelsen som utspelar sig på skärmen, precis som jag gör när jag spelar på mina stationära konsoler. Rent visuellt är Golden Abyss en fröjd för ögat. Man skulle väl kunna säga att grafiken är ingenting jämfört med Uncharted 3 på PS3, men det är samtidigt inget man bör förvänta sig. Jämfört med vad jag sett andra bärbara maskiner prestera är Golden Abyss utan tvekan ett snyggt spel som verkligen fångar den detaljrika och färgstarka djungeln man färdas igenom stora delar av spelet.

Det är som vanligt Drake och Sully som driver historien framåt och även om det handlar om nya utvecklare har man utan problem lyckas återskapa de älskvärda personligheterna vi lärt känna i övriga spel. Dessvärre har man inte gjort lika bra med de nya karaktärerna. Jag skulle inte säga att nykomlingarna som dyker upp är dåliga, de är bara... väldigt ointressanta. De saknar den där härliga charmen man är van att seriens sidokaraktärer ska ha och känns långt ifrån lika välskrivna. Jag känner mig liksom aldrig särskilt motiverad att sätta stopp för historiens antagonist.

Något annat man lyckats mindre bra med är presentationen av Vitans funktioner. Jag antar att man helt enkelt fick i uppdrag av Sony att inkludera maskinens touch-funktioner på olika sätt för att visa spelarna vad den kan göra. Detta resulterar i väldigt tråkiga quiktime-liknande moment där man under alldeles för långa sekvenser får dra fingret åt olika håll på skärmen. Inte särskilt roligt. Dock visar man bra hur touchskärmen fungerar som komplement till de knappar Vitan saknar jämfört med en vanlig handkontroll.

Gillar man Uncharted har jag svårt att se varför man inte skulle gilla Golden Abyss. Som sagt är det inte samma storslagna spel som de vi fått uppleva på Playstation 3, men jag tycker inte alls att det ska behöva vara det. Istället får vi ett av Nathans Drakes lite mer simplare äventyr, inget han har planerat att genomföra hela sitt liv utan snarare något oväntat han snubblar över. Golden Abyss ger oss helt enkelt något vi alla vill ha - mer av Nathans Drakes underbart äventyrliga liv.

+ Drake och Sully
+ Helt rätt känsla
+ Bra genomfört