Mass Effect 3

Trots att de båda föregångarna var långt från några mästerverk hade jag sett fram en del mot att få spela den avslutande delen i Biowares Mass Effect-trilogi. Dessvärre visade sig spelet ganska klart underträffa mina ganska måttligt ställda förväntningar, och det är i slutänden ett otillfredställande och mediokert spel utan några egentliga förtjänster.

Det är lite svårt att se vem som egentligen ska gilla det här spelet -- det är för repetitivt och klumpigt för actionfantasten, för begränsat i fråga om både karaktärsutveckling och dialogval för rollspelaren, och storyn är, trots den dramatiska inramningen, så pass underutvecklad och menlös att inte heller de som spelar spel för storyns skull kan känna sig särskilt nöjda, särskilt inte med tanke på det otillfredsställande slutet. (Trots allt tal om
flera distinkta slut och om hur händelserna i tidigare spel skulle påverka dessa verkar skillnaderna på de olika sluten vara väldigt marginella.)

Flera av dessa invändningar kan förstås vändas mot de båda föregångarna, men här finns väldigt få av de förmildrande omständigheterna i dessa spel -- det har varken upptäckarglädjen eller charmen från ettan, eller de färgstarka karaktärerna från tvåan och de varierade och ofta genomtänkta uppdragen man fick utföra för att vinna deras gunst. Istället tycks spelet vilja slå något sorts rekord i smaklösa sidokaraktärer: bland nytillskotten hittas en synbart steroidmissbrukande marinsoldat och en väldigt plastig barbaradocka.

Till skillnad från ettan och tvåan var detta ett spel som inte gjorde mig det minsta glad. Uppenbarligen finns det många som inte håller med mig om detta, så ta denna recension för vad den är.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.2/10