Ghost Recon: Future Soldier

Skrivet av: Tonker   2012-07-03

Då var det dags igen. Jag har knappt hunnit återhämta mig från resan till Brasilien tillsammans med mitt dåvarande sura resesällskap Max, innan tre spöken hör av sig och vill ha med mig ut på en tio timmars resa. Det är dags för ännu en front och ett krig i min 360.

Ubisofts nya Ghost Recon: Future Soldier börjar dramatiskt. Fyra jobbarkompisar ur just nämnda grupp stryker med under ett uppdrag och fyra andra gastar ska reda ut vad och varför det gick fel för kollegerna. Där slutar storyn för mig. Jag begriper inte vilka jag jagar eller varför jag gör det. Jag bara gör det över stock och sten, genom skog och mark. I land efter land.

Ghost Recon-serien är som de flesta vet vid det här laget förknippat med taktiska skjutare, där planering och försiktighet brukar gå hand i hand. I Future Soldier har planeringen fått stryka på foten och lämnat utrymme för- från skydd till skydd action. Jag måste erkänna att jag aldrig var så förtjust i planeringen som de tidigaste delarna i serien krävde. Så det här passar mig bra. Det taktiska och strategiska tänkandet finns fortfarande kvar, även om banorna har blivit betydligt smalare och ibland tangerar gränsen till regelrätta korridorskjutare. Det jag saknar i det nya upplägget, åtminstone ibland, är möjligheten att styra mina kompisar. Oftast sköter de sig alldeles utmärkt, men det finns tillfällen där de får för sig att krypa in och fastna i hörn eller snubbla in i andra fasta föremål utan att komma loss. Tack och lov sker det mycket sällan. Fienderna är både hårda och smarta och det är inte sällan som de sänker både mig och delar av min grupp. Tack och lov är vi ett sammansvetsat gäng som hjälper varandra i nöd och faller någon till marken står snart en kompis där med förbandslådan i högsta hugg.

Grafiskt ser Ghost Recon: Future Soldier bra ut i de spelbara bitarna. Det är absolut inte supersnyggt, men grafiken tilltalar. Inte minst när min lilla grupp släpps av i de ryska skogarna och måste smyga runt i skuggskimmer och soldis. Gruppen rör sig snyggt och det hela är väl detaljerat. Det blir dock ett stort minus för mellansekvenserna som måste vara bland det fulaste på den här sidan 2010.

Kontrollen i spelet är en helt annan historia. Mer eller mindre alla knappar har dubbelfunktioner vilket känns lite lurigt till en början men efter ett tag sitter den där och det hela funkar bra. Problemet som jag ser det är att hela mekaniken är trög och styltig. Det är också här som jag tycker Ghost Recon har sin största brist (bortsett från historien). Min supersoldat är fladdrig och bångstyrig när han rör sig. Detta blir ännu tydligare i flerspelläget. Jag önskar mig helt enkelt mer frihet i mekaniken.

Som brukligt när det kommer till onlinedelen i den här typen av spel hittar vi ett par olika spellägen, så även här. Skillnaden här är att de olika typerna av spellägen till en början är väldigt invecklade med konstiga regler. Hur som helst, Ubisoft har fokuserat sina lägen på samarbete. Något som blir absolut påtaligt när jag hamnar i ett lag som inte samarbetar och vi spelar mot ett som fokuserar på målet/målen. Det finns verkligen ingen som helst möjlighet att vinna en match tillsammans med ett gäng ensamspelare och vi förlorar match efter match. Tempot är oftast lågt med hårda intensiva strider där båda lagen har en massa högteknologiska mojänger till hjälp. Tekniska attiraljer som den som spelat story mode delen förstår utgör själva "Future Soldier" detaljen av spelet. Hela storyn av spelet kan för övrigt spelas ihop med fyra riktiga vänner vilket ger en helt ny dimension av spelupplevelsen.

Så för att sammanfatta det hela. Jag har roligt med Ubisofts senaste version av Ghost Recon. Trots bångstyrig kontroll, stelbent spelmekanik och en blablabla-story. Flerspelläget kunde vara bättre och hade varit bättre om reglerna varit lättare och så var det, det här med kontrollen och kanske att en del banor är otroligt tråkiga. Dessutom laggar och låser sig spelet ibland. Hur som helst, det positiva överväger det negativa och Ghost Recon: Future Soldier förtjänar en riktigt stabil och stark 7/10.

Samlat betyg: 7.8/10
1
2