LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      MEDLEMSRECENSION

      Max Payne 3

      Skrivet av: Deagle   2012-07-11

      Till och med jag som är så bitter tröttnar till slut på Max Paynes oändliga grinande. Visst, Rockstar har lyckats omvandla precis ALLA av Max's tankar, kommentarer och dialoger till nedstämdhet, med bittra metaforer och jämförelser med bland annat hans tidigare upplevelser och självmodsbenäget önsketänkande. Men det blir till slut tröttsamt, då Max i genomsnitt yttrar kanske 2 bittra kommentarer i minuten.

      Ett annat minus är helt klart att fienderna, redan från början, tål hur mycket bly som helst och sedan dessutom mer och mer ju längre in i spelet man kommer. I slutet kan du rääkna med att tömma ett helt magasin från en pistol i fienden innan han dör. detta gör ju såklart att man allt som oftast får slut på ammo. En bra detalj är dock att för varje gång man dör får man ett extra magasin till sitt vapen, och en burk Painkillers för att fylla på hälsomätaren.

      När jag ändå är inne på det negativa spåret kan jag ju fortsätta med att peka ut den ibland väldigt frustrerande spelmekaniken. Det händer till exempel ibland att du tänker rulla fram till en bänk eller liknande för att sedan gå in i coversystemet. Men då rullar Max först fram till bänken, sedan står han där i ungefär en sekund innan han kan sätta sig ner. Vilket såklart ibland gör att du blir ihjälskjuten. Ett annat exempel på dålig spelbarhet är helt enkelt hur Max rör sig. De flesta är nog ganska familjära med hur man rör sig i Grand Theft Auto IV och Red Dead Redemption, altså väldigt klumpigt. Visst är det nedtonat och finslipat i Max Payne, men man känner väldigt tydligt, speciellt innan man är helt van, att det är Rockstar som har utvecklat spelet. Det är alltså också väldigt vanligt att man vill sprinta fram till ett hörn och kolla hur det ser ut runt hörnet, men då när man stannar precis innan väggen tar slut kan det ändå hända att Max tar ett extra steg ut och ställer sig i fri sikt.

      Det finns ju givetvis plus i spelet värda att nämnas. Till exempel den härliga känslan när man tar ett språng och kastar sig åt sidan för att prickskjuta tre fiender i rad mid-air, och när man sedan dessutom ligger kvar på marken och skjuter de resterande tre fienderna. En annan praktisk detalj är att Bullet Time denna gången fyllas på automatiskt.

      Storyn i Max Payne 3 är djup i sin helhet, alltså med de tidigare Max Payne-spelen och Max's flashbacks i trean, men i enskildhet så känns historien platt. Den hålls egentligen primärt uppe på Max's bittra monologer och hans ständiga drickande i sitt försök att göra det till en djup berättelse.

      Grafiken är väldigt bra, dock inte så bra som man väntar sig efter tidigare Rockstar-spel som Red Dead Redemption. Den håller snarare en pyttelite mindre standard på ungefär L.A Noire's nivå. Ljudet är dock som väntat perfekt. Vapenljuden är tunga och välkomponerade såväl som dialogen, och såklart, tröttsamt må vara, Max's bitterhetsklisché till monolog.

      Samlat betyg: 6.8/10
      1
      2
      3
      4
      5
      6
      7
      8
      9
      10