See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Limbo

Skrivet av: Perluck   2012-07-21

En liten pojke vaknar upp i mörkret i en mystisk skog som till en början ingjuter spelaren med en lugn inställning.. Det visar sig dock att skogen i sig huserar det mesta som vill släcka vår karaktärs liv.

Limbo är ett spel vars kärna består av mystik och pussel, man begriper inte allt som försiggår men att ens liv är på spel är det inge tvekan om. Hela spelet är dock elegant i sin enkelhet och det känns som om man gått tillbaka ett par år till 2D-eran i spelindustrin. Det finns egentligen ingen röd tråd genom äventyret, berättelsen om vår lilla skuggpojke är väldigt abstrakt i den meningen att allt kan tolkas på väldigt många sätt, ingenting är skrivet i svart och vitt trots att det visuella består av just det.

Det som är spelets trumfkort är utan tvekan stämningen som skapas med hjälp av det visuella och det ljudiska, hela spelet från början till slut är uppmålat i svartvita färger. Skuggor och ljus är en av de saker Limbo lyckas binda spelaren med och allt detta med flytande animationer. Detta gör pusselelementen i spelet något mer intressantare, man har det ibland lite svårt att upptäcka farorna som kan dölja sig bland omgivningens skuggor vilket i sin tur resulterar i att döden knackar på dörren.

Under spelets gång har man inga vapen vilket gör att du enbart kan förlita dig på dina miljöer; det vill säga pussel. Du ställs inför många hot under spelets gång och inte alltför sällan blir du jagad, det är då man helt enkelt får lista ut i stridens hetta hur man ska överleva och framförallt hålla sig vid liv. Gigantiska spindlar och mystiska barn i skogens skuggor är några av de få ting som står för denna underhållning.

Man kan kanske tro att Limbo inte är något skräckspel men det är definitivt kusligt med hjälp av dessa element, tillsammans med det smarta ljudet som får tystnaden att kännas ständigt närvarande blir spelet en upplevelse som kan överraska med de mest absurda ting. Det är nämligen ingen hög musik som försöker lura spelaren, allt ljud kommer mestadels från omgivningen vare sig det är naturligt eller av mekaniska påfund. Allt man hör presenteras skickligt med hjälp av olika ljudnivåer, det som sker närmast dig är av de högre och renare tonerna medan allt bortom en viss gräns sker med en viss diskretion. Av denna anledning kan man också överraskas.

Efter ett par knappa timmar är dock äventyret över och man lämnas med en avslutning. Skuggpojkens berättelse håller dessvärre bara i ett fåtal timmar men samtidigt känns det som om det tillför till spelets simpla grund, det kan så enkelt bli utdraget och på så sätt döda känslan man får njuta av under den lilla tid man spenderar. Dock så kan man spela om spelet i jakt på gömda föremål eller bara för charmens skull utan att lägga det på hyllan, eftersom att berättandet sker i sådan tunn materia så kan man sukta efter spelets element utan att tampas med samma historia om och om igen som i större titlar.

I slutändan så är Limbo indiespels-elegenas i sitt bästa jag med återuppfödda element som nästan glömts bort helt genom åren, längden på spelet lämnar kanske lite mer att önska men det är helt klart något man kan bortse då äventyret i sig är mysigt även en andra rundtur.

[Testad version: PC]

Medlemsrecensioner7
      Samlat betyg: 8.6/10