Tony Hawk's Pro Skater HD

Skrivet av: Pife   2012-08-01

För många år sedan var Tony Hawk ansedd som världens bäste skateboardåkare. Samtidigt som medaljerna rullade in fick han i slutet av 90-talet en serie med hyllade spel uppkallad efter sig. De första två delarna i serien släpps nu återigen som en minisamling med en del förbättringar. Frågan är bara om det är tillräckligt för att kunna klara sig i dagens spelklimat?

Jag minns det tydligt. Jag satt på golvet, som jag oftast gör när jag spelar, och gjorde trick efter trick som om jag inte hade gjort något annat. Det var fruktansvärt kul på den tiden, trots att jag egentligen aldrig skulle ha vågat sätta en fot på en riktig bräda. Men innerst inne ville jag det, så drömmarna fick istället upplevas genom Tony Hawk-spelen.

Idag är det nästan likadant. Jag är feg och sitter istället, som vanligt, på golvet och gör trick efter trick med skillnaden att det inte är lika roande som förr. En del av orsaken beror på den mördande konkurrensen som tillkommit under senare år i form av Skate-spelen. Visst känns det fortfarande skönt att göra en kickflip i Tony Hawk idag, men inte suveränt som det kändes innan.

Att göra svåra saker med skateboarden är lyckligtvis enklare än i det riktiga livet. Några av knapparna får din valbara karaktär att göra coola tricks, och kombinerar du dessa knappar med varandra så öppnas ännu fler valmöjligheter. Du kan även låsa upp mera tricks genom att köpa dem med spelets intjänade valuta.

Spelet består av totalt sju banor, alla tagna från de två första Tony Hawk-spelen. De håller visserligen måttet, men jag känner en avsaknad av fler spellägen. De spellägen som nu finns att välja på är karriär där du kan välja valfri åkare (däribland din Xbox-avatar) för att sedan ge dig ut på den första banans utmaningar. För att komma vidare måste du klara minst fyra av utmaningarna som presenteras för dig. Svårighetsgraden stiger ju längre du kommer och i ungefär samma takt som du blir bättre, något som är bra då det aldrig blir för lätt eller svårt. Exempel på uppdrag är att samla på bokstäver runtom i banan som tillsammans bildar ordet SKATE, och ett annat är att samla på sig en viss mängd poäng genom att leka med brädan. Varje avklarad bana kan sedan spelas om i det fria spelläget om du hellre skulle föredra att lattja runt utan någon som helst press.

Sedan har vi flerspelarläget där du kan möta upp till tre andra skateare via nätet. Ett riktigt roligt tidsfördriv som gör Tony Hawks Pro Skater HD till ett köpvärt spel. Här kan ni välja att spela om vem som sammanlagt får mest poäng, eller varför inte Graffiti-läget där varje ramp måste färgas till er egen kulör genom att göra akrobatiska tricks, och skulle din motståndare göra bättre ifrån sig än dig i samma ramp så ändras färgen till dennes favör.

Tyvärr verkar det finnas ett sätt som gör det lätt att samla på sig väldigt höga poäng utan att man behöver göra för avancerade saker eller variera sig alltför mycket. Det betyder att du kan råka på onlinemotståndare som gör en och samma sak hela tiden och som ändå totalkrossar dig poängmässigt, vilket inte alltid känns helt rätt.

Tony Hawks Pro Skater HD är visuellt varken bu eller bä. Uppiffningen fungerar och det är lätt att hitta ramper och samlarföremål. Animationerna känns något föråldrade men är inte heller något som förstör helhetsupplevelsen. Musiken består mestadels av punk vilket passar väl med resten av temat, men för min egen del kunde urvalet av låtar ha varit bättre. Det finns självklart achievements och troféer att samla på, något som åtminstone jag inte tackar nej till.

Sammanfattningsvis känns spelet lite tomt på innehåll. Jag hade gärna sett att de andra Tony Hawk-spelen hade varit representerade i form av extra banor, men det kanske är något utvecklarna tänker släppa i en framtida uppföljare. Detta är roligt, men inget som du inte har provat eller sett förr. Ibland duger det alldeles perfekt, och är det dessutom till ett bra pris så är det bara att grabba det och tacka för sig.

Look looky, no hands!

Samlat betyg: 6/10
1