The Sims 2

Skrivet av: Tota   2007-08-23

Minns mycket väl när min lillasyster tog med The Sims hem för första gången, lånad av en kompis. Över hennes axel observerade jag med beundran och förskräckelse det virtuella kaos som utspelade sig på skärmen, skrikande barn, flugor och sopor. Det verkade mer jobbigt än kul... tills jag själv fick prova.

Idén bakom Sims och Sims 2 är fantastisk, det finns inte många andra spel som lyckas utmana formerna och strukturen kring ett spel så som Sims. Det är enbart ens egen fantasi som utgör gränserna. Ja, kanske några saker är begränsande, men inget som inte lätt kan åtgärdas genom att ladda ned några mods eller eget-skapade objekt. Själv har jag laddat ned och byggt ett helt kvarter i fransk 1700-tals stil där mina simmar lever i ett kungadöme befolkat av en givmild kungafamilj, en intrigerande adel, en drivande handelsklass och bönderna som odlar sin mark. Under den kungliga solen lever de generationer i ända, för det tar nämligen aldrig slut!

För mig som spelare måste ett spel vara grafiskt tilltalande för att jag ska bli fängslad, jag måste vilja utforska och äga varje polygon, äta dem som de vore karameller. The Sims 2 grafiken är just sådär skön och tilltalande som det ska vara för att falla mig i smaken. Även om det gamla The Sims har sin
charm, så slår The Sims 2 spelupplevelsen med längder. Jag gillar starkt att spelet inte försöker se realistisk ut, det är som att leka med dockor, dockor som i och för sig har egna önskningar, ambitioner och ja... som kan springa iväg och göra något helt annat än vad man själv vill.

Det finns flera egenskaper som ger spelet några plus i kanten. Dess homo-vänliga inställning, som låter en skapa andra familjekonstellationer än den klassiska heterosexuella familjen "Mamma-pappa-barn". Visst, hade jag skapat spelet och låtit min fantasi skena, hade jag kanske låtit lesbiska få gå till en inseminationsklinik och bli gravida, för att sedan bygga på intrigerna då barnet blir äldre och söker upp sin biologiska pappa osv. Även dess utomjordiska förälskelse är en god krydda, vem gillar inte aliens som kan bortföra en och göra simmarna gravida med små gröna barn?

Vad är det då som håller detta spel från att få en 10?

Till att börja med, den otroligt långa laddningstiden. Först tar det väldigt lång tid att starta igång spelet, sedan att gå in i ett kvarter, och vidare i den valda tomten man vill spela. När man väl är hemma hos sin sim tar det väldigt lång tid om man vill åka någonstans med sin sim. Detta försämrar spelandet markant.

En annan sak som kanske är den största nackdelen med spelet, är att det känns som att spelet inte uppnår sitt verkliga potential. Man har hållt tillbaka med det fantastiska, min fantasi möter faktiskt vissa begränsingar i spelet! Varför man valt att göra detta uppenbarar sig ganska snabbt i och med alla expansioner som har tillkommit sedan The Sims 2 släpptes. Jag kan förstå att det är så marknaden fungerar, men själv är jag ute efter den ultimata spelupplevelsen.

Och när jag ändå är igång och tänker på det stora... The Sims 2 som ett onlinespel hade varit utomjordiskt fantastiskt!

Medlemsrecensioner16
Samlat betyg: 8.3/10