Svenska
MEDLEMSRECENSION

Might & Magic: Heroes VI

Till en börja med kan det vara min gamla risiga dator, men jag upplever HOMM6(låter bara fel MMH6, säg det högt för er själva om ni inte håller med) buggigt. För att komma åt en grej på banan så är det bara någon pixels spelrum som gäller när man ska trycka. Sedan är det väldigt oregelbundet med användning av enkel- eller dubbeltryck. Som gammal HOMM-veteran så är det väldigt mycket i spelkänslan som inte är som det ska vara.

Storyn är faktiskt ganska bra och campaignen presenterar de olika lagen ganska bra. Det skall dock nämnas att det är otroligt svårt på svårighetsgraden Normal, så jag gick över till Easy ganska kvickt. Dessutom är de kanske lite för långa(förklaring kommer senare i recensionen)

Här är det absolut största problemet med HOMM6; uPlay... Det dumma programmet ska synka sparfilerna både före och efter spel, fast det vore förstås inga problem om det inte var för att programmet har förlorat sparfiler fler än en gång. Kan ju säga att jag var duktigt lack när jag fick beskedet att jag var tvungen att spela om större delen av del 1 på Necropolis-campaignen.

Trupperna är hyfsade än så länge, men det finns vissa abilities som verkligen borde tittas över (t.ex. Griffins har både obegränsad retaliation och någon dive-attack liknande den i HOMM5, men den låser på målet i den här upplagan vilket gör Griffins grymt irriterande och för bra för sin rang). Det skall även erkännas att jag inte har fattat ranking-systemet än, men det känns överdrivet komplicerat.

Town-screensen är ganska vackra, men buggig även i jämförelse med HOMM5. Sedan tycker jag att de olika kraven för de olika byggnaderna är helt fel.... Jag tycker inte att man ska kunna bygga trupper, modell starkare, första veckan bara för att man har utvecklat townhall till max. För min åsikt över hur det borde se ut, testa HOMM3.

Sista saken som jag bara måste reagera på är hjältarna... jag tycker personligen att man inte ska behöva använda sina hårt förtjänade skill-points på spells, utan sättet som används tidigare med en generell skill för magi-skolorna borde användas.

Sist men inte minst har jag några önskemål på lag till kommande? expansioner:
- Tower/Academy; mitt absoluta favoritlag pga dess stabila, dock långsamma, truppuppbyggnad plus så gillar jag att ha många skyttar i mitt lag
- Dungeon; det går inte att ha Academy utan deras ärkefiender i Dungeon. Sedan gillar jag att använda dem i början av matchen, då de har hyfsat stabil förtrupp (Minotaur och Manticore är bara för att fylla ut med lite sämre gubbar inför Red/Black dragon)
- Rampart/Sylvan; Detta laget är även det relativt stabilt i början, sedan kompletteras deras enda skytt med att det är den bästa skytten tills man börjar jämföra den med Titan

Sedan har jag några lag jag inte vill se i någon expansion:
- Fortress(från HOMM3); Må så vara att de har hyfsat stark trupp, men det krävs ju att gubbarna klarar att ta sig fram till fienden för att backa upp sina snabba, klena gubbar(Wyern)
- Conflux; Detta laget var bara för att fylla upp med ett nytt lag i trean, men det är för knixigt att lira med tycker jag


Summa summarum: HOMM6 är fortfarande inte en värdig uppföljare till HOMM3, men det har potential att bli ett bra spel(som dock inte har en chans mot Mästerverket HOMM3) om det får till de punkterna som jag har påpekat tidigare i recensionen och kommer med en bra överraskning till nästa expansion


+ Allmänt snyggt spel
+ Nya trupper

- Buggigt
- uPlay
- Obalanserade trupper
- Levlingssystemet
- Inga Magic Guides
- Musnavigeringar

Samlat betyg: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10