Transformers: War for Cybertron

Skrivet av: Omen   2012-08-12

Ingen av de få som brydde sig trodde på War For Cybertron,men när det kom ut blev det succe

Det är inte som tidigare Transformers spel. Det är mycket bättre. Du spelar som de flesta autobots och decepticons bosatta på Cybertron. Megatron och hans onda kollegor är fast beslutna att vinna kriget och de måste ha dina två händer och en handkontroll för att kunna göra det. Medans autobots gör allt för att stoppa dem.

Singleplayer
Det finns totalt 10 olika kapitel. I Transformers: War For Cybertron spelar man som båda sidor. I de fem första kapitlena spelar man som decepticons. De senare fem är man autobots. Storyn rör sig runt en sak,Dark Energon. Dark Energon är en ostabil och mycket kraftfull energikälla. Den vaktas av ingen mindre än Starscream,han är fortfarande en autobot. Megatron är fast besluten på att erövra den och vara den första som kan kontrollera den. Det som man märker direkt inför uppdraget och likaså alla andra är att i varje så är man tre. Antingen tre autobots eller i detta fall decepticons. Man får då välja vilken man vill vara. Alla har ett startvapen och ett man får plocka upp då man spelar. Varje transformer har också två olika förmågor. En som måste laddas om efter användning och en efter att man har använt måste samla Energon för att kunna använda,b.l.a. från döda fiender. Så det betyder att varenda plåt-niklas på Cybertron är unik. Så man måste tänka lite extra då man väljer,alla har olika typer av krigsföring och är olika fordon. Vilket är ett stort +,då spelbarheten blir större om man bestämmer sig för att spela om kampanjen. Själva striderna i Transformers: War For Cybertrons är unika. Det finns många typer av fiender + att man kan välja att anfalla som fordon eller som en skramlande robot. Fienderna kan vara allt ifrån urstarka Grimlock liknande bjässar som har en enorm yxa och sköld,eller pyttesmå osynliga robotar som springer och hoppar runt och kan endast upptäckas tack vare deras vapen. Bosstriderna i Transformers: War For Cybertron är ganska bra. Även om båda bossarna är ganska lika varandra utseende mässigt bjuds det på en enorm variation då de attackerar dig och du dem med flera olika vapen och taktiker.

Multiplayer
Multiplayer på Transformers: War For Cybertron är en av de roligaste jag har kört,någonsin. Och inte är det för att High Moon Studios bjuder på något extraordinärt som ingen annan någonsin sett. Utan helt enkelt för att gå runt som en enorm robot och banka skiten ur andra enorma robotar är kul,otroligt kul. Lägg också till par dussin olika förmågor och lika många vapen och du har en läcker soppa att äta. I Transformers: War For Cybertron bjuds det på fyra olika klasser med plåt-niklasar. Soldat som är tunga och lite klumpiga,Ledare som är de som leder frontlinjen,Scout som ofta flankar eller organsierar fällor och bakhåll och Vetenskapsmän som flyger runt och hjälper sina lagkamrater ur ett mediciniskt perpektiv.

Det finns ett till multiplayerläge i detta spel som det finns i några andra. Här heter det Escalation. Målet är att överleva så många fiendevågor som möjligt. Även här bevisar man igen hur många olika typer med levande metallburkar det fakttiskt finns. Du kommer att möta alltifrån små robotspindlar till enorma robotar lika stora som en skyskrapa. Hur många olika vågor det finns kan jag inte säga eftersom det är otroligt svårt att överleva från våg 15 och uppåt. Så tro inte att kommer klara av det inom ett par dagar. Snarare månader. Det är fantastiskt och har en stor spelbarhet tack vare achievments och svårighetsgraden.

Övrigt
Grafiken på Transformers: War For Cybertron är ögongodis. High Moon Studios har blandat klassisk G1 med senaste inom grafiken. Du kommer inte bli besviken. Ljudet är bra vissa vapen låter lite mediokert fast annars finns det inget att klaga på.

Sammanfattning
Transformers: War For Cybertron är ett levande bevis på hur bra relativt okända spel kan bli. Det bjuder på stundtals med action och fantastisk gameplay. Därför väljer jag att ge War For Cybertron en fet 9.3/10

+
Fantastisk multiplayer,bra singleplayer rolig escalation,snygg grafik,bra ljud

Samlat betyg: 8.5/10