God of War: Ghost of Sparta

Ghost of sparta utgör resa nr 2 till psp för den arga Kratos och med det får vi se sidor av Kratos som vi inte är vana att se. Enligt mig har alltid en av God of wars styrkor alltid varit huvudpersonen Kratos, denna bittra och sorgsna antihjälte som gång på gång skriker ut härliga one liners under tiden som han bekämpar gudar, titaner osv. Men jag måste erkänna att han kan bli en aningen enformig i strävan mot hämnd. Därför tycker jag att GoS är en mycket välkommen och viktig del i serien. I GoS får vi se delar hos honom som tidigare inte skymtats mycket av, så som kärlek och sympati. I GoS är inte Kratos ute efter hämnd, han vill bara rädda sin broder från hans fruktansvärda öde. Själv tycker jag faktiskt att GoS äger en av de mest engagerande berättelserna bland GOW serien.

Men själva spelandet då, håller det GOW standard? Jojo men. Jag kommer ihåg när jag satte mig ner med Chains of Olympus för första gången, kommer ihåg den rädsla jag kände över att de inte kunde infria mina förväntningar, att man inte skulle kunna få in en GOW upplevelse i ett psp. Det var en rädsla som fort försvann då det höll samma standard som ps2 delarna, ja alla fall rent grafik och kontroll mässigt. Dock fattades en viktig komponent, nämligen bossarna. GOW handlar till stor del om stora, feta, episka boss strider samt grymma quick time events. Dessa element var det väldigt lite av i Chains of Olympus. Men det märks att Ready at dawn har lyssnat på fansen för här finns det gött om allt sådant. GoS innehåller minst lika mycket bossar och events som sina ps2 motsvarigheter. Nästan mer t.o.m. Rent spelmässigt tyckte jag ibland att GoS mer liknade GOW 3, även grafiken tycker jag överkommer ps2 titlarna vilket inte borde vara möjligt men sant är det ändå. Ett nytt vapen tillkommer även i GoS, spjutet och skölden, spartaniernas weapon of choice. Äntligen! varför de inte har funnits tidigare förstår jag inte. Vapnet är otroligt roligt att spetsa sina fiender med!

Nakdelar, finns det några? Ja, det tycker jag. En av anledningarna till varför jag tycker så mycket om GOW är eftersom jag älskar grekisk mytologi och under Kratos resor brukar han stöta på mängder av figurer därifrån, Zeus, Hercules, Medusa osv. Detta ser man inte mycket av i GoS tyvärr. Det är en mer personlig del för Kratos och då fick de antagligen sålla bort sådant det förstår jag. Men lite gäst spel kunde väl varit med?

Men inte är det stor anledning nog att skita i detta fantastiska äventyr som nu även kan avnjutas på ps3 i HD grafik. Dock tycker jag om valet finns att välja psp versionen bara för att se vad som går att klämma ur det lilla och gamla systemet. Poäng, hum, det var svårt, men det får 9 av 10 medusa huvud.

Samlat betyg: 9/10
1
2