Dust: An Elysian Tail

Vem är Dust och vad är hans syfte. Det är frågor som huvudkaraktären i detta mysiga action och äventyrsladdade plattformsspel med inslag av rollspel ställer sig själv.

Du vaknar till i en skogsglänta utan minne av vare sig vem du är eller var du kommer ifrån. Du hinner inte mer än kvickna till förrän du blir konfronterad av ett talande svärd som kallar dig Dust, och ber dig ta med honom på en resa för att få svar på de frågor som du bär. Plötsligt dyker ytterligare en underlig figur upp, som säger sig vara svärdets väktare och ber dig lämna ifrån det. Svärdet som heter Ahrah låter sig dock inte överlämnas och lyckas istället övertala henne att följa med. Vem är då hon, jo, en Nimbat, en sorts kattliknade sak med vingar som kommer bli ett mycket hjälpsamt och betydande resesällskap. Hon heter Fidget.

Här börjar nu äventyret. Ditt första mål är att ta dig till närmaste by, i hopp om att få ut mer information om vem du är och vad ditt uppdrag är. Monster dyker upp allt eftersom, så dags att dela ut lite stryk. Detta är ganska nödvändigt, eftersom ju mer du slåss, desto starkare blir din karaktär när han klättrar i level. På vägen får du tillgång till nya tekniker och andra färdigheter som kommer underlätta din resa, samt att du lär dig kombinera dina egna attacker tillsammans med Fidget.

Det finns gott om hemligheter och nya passager att utforska, och det märks att det sneglats en hel del på Metroid-serien. Platser du inte kan nå på en gång, går att återbesöka när du gjort bekantskapen med nya konster. Du finner nycklar som låser upp skattkistor, tar på dig ärenden åt personer du stöter på och annat smått och gott. Det finns också särskilda trial-banor du kan finna där det gäller att springa igenom en utstakad hinderbana på kortast tid och samla poäng genom att krossa lampor. Ganska småkul för den som vill samla achievement.

Att skriva något mer om själva handlingen är lite av ett antiklimax och inte nödvändigt, då det är en del av tjusningen med spelet att få upptäcka alla nya pusselbitar på egen hand tillsammans med Dust själv, eftersom det bjuds på en och annan oväntad överraskning runt hörnet.

Det första man lägger märke till när man startar spelet, är de fantastiskt vackra handmålade bakgrunderna och karaktärerna. Dust: An Elsyian Tail är verkligen en fröjd för ögat och miljöerna är varierande. Kontrollen är väldigt smidig och det är väldigt lättsamt att navigera sig runt. Dock kan de hända att under vissa fighter när man är mitt inne i ett dundrande kombo, flyger man iväg åt alla håll och kanter och kan tappa fokus, men det är annars lätt att hamna på banan igen, fast det kanske blir lite frustrerande emellanåt. Ljudet är det inte heller något fel på, men inget som man direkt lägger på minnet. Röstskådespelarna gör ett godkänt jobb, dock kan jag uppleva dialogerna lite seg och utdragen ibland (speciellt om man vill hänga med i handlingen) då det för det mesta kliar i speltummarna och inte har någon lust att stå och babbla allt för länge.

Det går dock väldigt fort att levla, och på grund av detta kan spelet kännas lite för lätt efter ett tag. Men låt er inte luras, det finns andra irriterande detaljer som kan sluka din livmätare med hull och hår om du inte är på din vakt. Något som gjort mig ganska grinig mellan varven. Förutom att det ibland kan kännas lite enformigt och repetitivt på sina ställen, är det här annars ett riktigt bra och välgjort spel, med en oerhört välskriven story.

Så för er som är ett fan av genren är detta absolut något ni borde ta en närmare titt på.

Samlat betyg: 8.3/10
1