Assassin's Creed: Brotherhood

Skrivet av: PhMan   2012-08-31

Efter att ha spelat Assassins Creed 2 som jag tyckte var väldigt bra och välgjort var det med en viss förväntan jag drog igång Brotherhood för att fortsätta Ezio's äventyr i kampen mot The Templars. Spelet fortsätter där 2:an slutade där Ezio och hans familj är åter i byn Monteriggioni för att leva ett liv i lugn och harmoni. Harmonin är dock kortvarig och byn attackeras av Cesare Borgia som tvingar Ezio med familj att fly och lämna allt bakom sig. Det inkluderar även "The apple of Eve", som Cesare kommer över.

Ezio hamnar i Rom och hans uppgift blir såklart att hämnas och se till att Borgia familjen förlorar makten och att äpplet kommer tillbaks till rätta händer. Äventyret börjar och i princip allt är sig likt från 2:an. Grafiken är fortsatt imponerande och det känns otroligt häftigt att gå runt i 1500-talets Rom! Att från ett torn ha panoramavy över hela staden känns mäktigt.

Borgia-familjen har Rom i sina händer och styr och ställer hur de vill. Staden är fylld med soldater som ser till att allt kontrolleras och inget utrymme för frihet existerar. Brödraskapet är näst intill splittrat och Ezio's första uppgift är att åter förena och stärka brödraskapets position. Samtidigt ska man sakta börja frigöra statsdelar från Borgia styre genom att förstöra Borgiatornen som kontrollerar just det området. Detta är en rolig nyhet i Brotherhood då man måste döda en väl försvarad kapten som oftast springer iväg så fort man dyker upp. Man måste alltså komma på ett sätt att nå honom utan att bli upptäckt och helst då avrätta honom innan någon annan hinner reagera. Det kräver att man studerar området och hittar den mest lämpliga platsen för att som en blixt slå till när han minst anar det. Det här är Assassins Creed när det är som bäst! När kaptenen är död kan man bräna ner tornet och därefter börja öppna "butiker" i området som behövs för att förbättra sin utrustning, vapen, få pengar m.m.

Det är många nya ansikten som dyker upp men även en del bekanta. Kampen mot Borgia familjen fortsätter och de börjar tappa makten allt eftersom brödraskapet stärks.

Storyn är bra och intressant, men ganska direkt märkte jag dock att det var få saker som fångade mitt intresse och kändes som roliga nyheter rent spelmässigt. Det mesta känns som en upprepning. Med det vill jag inte påstå att spelet är dåligt, absolut inte. Men lite trist är det för alla som spelat 2:an och ville se lite fler nyheter. I 2:an hade jag en nyfikenhet och intresse att verkligen utforska världen och göra det mesta som gick att göra. I Brotherhood så kände jag mest för att springa igenom storyn och spela färdigt spelet så snabbt som möjligt eftersom resten kändes.. hmm.. småtrist?

En positiv nyhet är iaf att man kan rekrytera nya Assassins genom att rädda människor från våldsamma soldater. De nyrekryterade lönnmördarna kan man kalla på hjälp när man behöver det (och det är tacksamt i vissa situationer). För att träna upp de till riktigt vassa lönnmördare ska man skicka iväg de till olika uppdrag i Europa. De får rutin men även bättre rustning och bättre vapen. Uppdragen är av olika svårighetsgrader och ska man ge sig på de riktigt svåra så kräver det att man tränat upp sina Assassins till max för de kan nämnligen även dö och det tar tid att träna upp nya. En rolig nyhet, helt klart!

Tekniskt sätt är Brotherhood bra, riktigt bra. Rom är en stor stad med mycket folk och saker som händer överallt. Men man kan springa runt överallt utan minsta krångel och allt flyter på väldigt bra! Grafik och ljud är väldigt bra och kontrollen på din karaktär likaså. Lite minus för de något konstiga kameravilkarna emellanåt och det återigen tråkiga fäktningsläget då man kan komma undan utan att ha blivit träffad en ända gång trots att man mötte 10 soldater. Liiiite svårare hade inte skadat... Man kan lugn konstatera att de roligaste uppdragen var av smygkaraktär där man inte fick bli upptäckt och behövde slåss. Utan verkligen utnyttja sin lönnmördarkonst och smyga förbi allt och alla tills man kom fram till slutmålet.

Ska man spela Revelations och se slutet på Ezio's äventyr då? Nja... jag är tveksam till att jag kommer orka med det. Jag vill självklart se slutet, men orkar inte med samma upprepning en gång till! Skulle helst vilja se typ filmen om det gick. Nja.. har lite delade känslor över spelet som ni säkert märkt. Ett bra och välgjort spel men den påtagliga känslan att man redan gjort allt i tidigare spel drar ner betyget.

Medlemsrecensioner20
Samlat betyg: 8.4/10
1