Counter-Strike: Global Offensive

Skrivet av: robomon   2012-09-03

Counter-Strike har inte förändrats mycket sedan det första spelet i serien släpptes 1999. Inte för att det har byggt på samma koncept sedan första spelet, utan för att (förutom Counter-Strike: Condition Zero och Condition Zero Deleted Scenes) så har varje spel sedan ettan, mer eller mindre, varit en uppdaterad version av sin föregångare. Så följer Global Offensive det mönstret? Är det bara Counter-Strike: Source med bättre grafik? Absolut inte, men det hade inte skadat med lite mer innehåll.

Det finns mycket nytt i Counter-Strike: Global Offensive: 2 nya spellägen (även om de är nästan helt identiska), 7 nya banor, några nya banor och en del förändringar på de äldre banorna. Det är absolut inte brist på nytt som är problemet. Det är snarare för lite banor från de tidigare spelen. De som finns i spelet är riktigt bra men de är oväntat få. Jag vet inte om man kommer kunna lägga till banor gjorde av spelarna men just nu är banorna väldigt få.

Men de nya sakerna i Global Offensive är utmärkta. De nya spellägena, Kapprustning och Demolering, går ut på att låsa upp vapen genom att döda fiender och uppnå mål. Det är enkelt, men beroendeframkallande och de sju nya banorna är mycket väl designade. De gamla spellägena, bomb defusal och hostage rescue, har däremot inga nya banor. De har förändrat några av de gamla banorna men förutom det så känns dessa två spellägen ganska tröttsamma om man har spelat tidigare Counter-Strike spel.

Det finns även några nya vapen. De två mest nämnvärda är molotov och lockgranaten, den sistnämnda gör skottljud som hörs över hela banan. Dessa två granater öppnar många nya taktiska möjligheter och gör Global Offensives gameplay mycket intressantare.

Grafiken har såklart förbättrats sedan senast.
Men även här känns det som Valve kunde ha gjort mer. Det finns en del detaljer som skulle behöva finputsas. Det som står ut mest är att det inte finns någon lipsyncing och vattnet, som ser ut som gulaschsoppa. Något annat som irriterar är att man inte kan välja exakt vilken bana man vill spela. Man får välja ett spelläge och sedan är det helt slumpmässigt vilken bana du hamnar på. Små detaljer som denna försämrar inte spelet men är ändå irriterande och varför Valve inte kunde fixa enkla störningsmoment som detta förstår jag inte alls.

Jag tänker inte säga åt dig att gå och köpa Counter-Strike: Global Offensive, men jag tänker inte heller säga åt dig att inte göra det. Om bra grafik spelar väldigt stor roll för dig så är detta spel värt pengarna även om du redan har Counter-Strike: Source. Men om du fortfarande spelar Counter-Strike: Source och inte anser det nödvändigt att ändra på något så har du däremot ingen anledningen att köpa det. Och om du aldrig har spelat ett Counter-Strike spel förut, då är Global Offensive ett bra ställe att börja.

Samlat betyg: 7/10
1
2