logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Heavy Rain

Heavy Rain bjuder på en klockren kontrast till de moderna actionspelen med skogstokiga huvudkaraktärer som bara hungrar efter att få avlossa några skott med sina hagelgevär. De bökiga kontrollerna i samband med en miljö som bara skriker "film noir", håller Heavy Rain mig klistrad vid TV'n i flera dagar!

När Heavy Rain släpptes för lite mer än två år sedan mötte spelvärlden ett spelsystem som aldrig tidigare hade skådats. Ett thrillerspel som helt plötsligt bröt mot den tidigare actionnormen som vi konsumerade obehindrat. Spel som Assasins Creed, Mass Effect 2 och Red Dead Redemption är exempel på spel som var troliga kandidater för att knipa utnämningen "årets spel 2010", däremot fanns det en kandidat som helt och hållet skiljer sig från de andra spelen. Heavy Rain.

När spelet börjar, en varm sommardag i en Amerikans förort, möts jag av märkliga symboler runt karaktären jag kontrollerar. Spelt Heavy Rain kretsar kring ett väldigt speciellt styrsystem, där analog-spakarna skall styras i en viss riktning för att karaktären skall utföra en viss rörelse. När man väl lyckats ta sig ur sängen får man veta att knappen "R2" måste hållas in för att gubben skall röra sig i den riktning dess näsa pekar. Det här är väldigt bökigt och ovant i början, men det är något man lär sig att kontrollera, i slutändan är det nödvändigt att man går med en knapp istället för att röra på analogspaken.

Det tar mig inte lång tid att inse att min karaktär inte kommer att röra sig som jag vill hela tiden. När vinkeln på spelet ändras kan gubben i sig helt plötsligt välja att gå åt ett helt annat håll. Något som även irriterar mig är att karaktärerna ibland får för sig att fortsätta gå en liten bit när man släpper "gå-knappen", vilket kan försvåra stressiga situationer i brinnande infernon, eller när du behöver titta på något speciellt som bara går att inspektera genom att stå riktigt nära.

Utöver styrningen finns det inte mycket att klaga på i Heavy Rain. Spelet bjuder på en verklighetstrogen grafik, där skuggor och kontraster står i centrum. De flesta rörelser känns naturliga, och miljön är verklighetstrogen, något som är viktigt i Heavy Rain. Spelet är verklighetstroget som en deckarhistoria bör vara.

Det hela Heavy Rain egentligen kretsar omkring är att komma på vem "The Origami Killer" är, något som inte är det lättaste. Det har pågått flera år av undersökningar, då ett flertal små pojkar har mördats av honom. I Heavy Rain spelar du ett flertal karaktärer som på något sätt är länkad till mördaren, eller någon av de som påverkats av denne. På grund av olika händelser i spelet är det alltid oklart vem som är brottslingen, vilket egentligen är den enda anledningen som håller mig kvar i spelet - Jag vill veta vem som är mördaren.

Det obligatoriska i ett deckarspel bör vara ett häpnadsväckande avslut som får spelaren att fundera i flera dagar. Tyvärr är detta inte fallet i Heavy Rain. När spelet tillslut börjar närma sig klimax har jag inte svårt att gissa vem som kommer att vara den skyldige. Samtidgt som eftertexterna rullar kan jag däremot tänka tillbaka lite, och tycka att spelet inte riktigt kändes färdigt, som att en pusselbit saknades.

Det är svårt att summera ett spel som Heavy Rain, eftersom det är så unikt i sin genre. Jag försöker att hålla en objektiv syn på spelet, men eftersom det handlar om story, snarare än gameplay, kan jag inte låta bli att bli att bli lite besviken. På grund av att spelet har några år på nacken spelar jag det efter att alla andra tappat sina hakor ner till golvet, och jag kan därför haft lite för höga förväntningar än vad spelet förtjänar, min syn kan ha varit lite för kritisk.

Spelet bjuder på en spännande story som, även fast jag störde mig på kontrollerna, höll mig fast vid TV'n. Däremot kunde slutet varit lite mer utav en "kick in the face", eftersom det var lite väl uppenbart när jag verkligen funderade på vem det kunde vara, och varför. Ljudet och röstskådespeleriet är spelets höjdpunkt, definitivt. Det är en gnutta perfektion i en relativt trasig atmosfär. Spelets kontroller drar ner standarden, de är lite för komplexa till och från, och det känns som att de ibland bara är där för att göra för att fylla ut speltiden.

Heavy Rain är absolut värt att spela, men det passar absolut inte de flesta. Om du söker efter action är det inte värt att spendera dina pengar på, däremot kan jag tycka att det är så pass unikt i sin genre, att det borde prövas på av alla som kallar sig för gamers!

Medlemsrecensioner26
      Samlat betyg: 8.9/10
      1