Svenska
MEDLEMSRECENSION

Guild Wars 2

Allmänna quests? Personal story? World versus World? Utforskning?
Om det är något Guild Wars 2 gör bra, så är det just dessa bitar. GW 2 till skillnad från andra MMORPG's är verkligen en nystart till genren och ger den respekt den bör ha. Jag har en hypotes om att GW 2 kommer hålla så mycket längre än Star Wars: the Old Republic (som bara efter ett år känns gammalt), WoW, the Secret World m.m. Varför, frågar du kanske? Jo, så här ser jag det:

Jag har inte spelat föregångaren. Alls. Jag vet knappt vad det första spelet handlade om, eftersom det aldrig blev sådär jättestort som WoW eller Runescape, det jag menar är att man knappt hörde talas om det och p.g.a. så visste jag knappt om att det existerade förrän ett par år sedan.
Men GW 2 ändrar totalt på det, eftersom att det är så nybörjarvänligt och storyn kretsar runt det din karaktär gör, och inte så mycket på omvärlden. Man börjar med att välja en av de fraktioner som finns och totalt finns det fem raser:

Asura: Intelligenta små gnomer med för stora huvuden.
Sylvari: Halvras, förvuxna växter med mänskligt medvetande och kropps form.
Människor (humans): Säger sig självt.
Norn: Vikingar ungefär, men större.
Charr: Också halvras, likt Sylvari, så är Charr en mix mellan Vargar och människor. Mänsklig form, men detaljer och utseende hos en varg.

Varje ras har sitt hemområde inkl. huvudstad, och har lärt sig att samarbeta efter årens lopp genom lång tid av krig mellan varandra. När man väl valt sin ras så får man också välja en klass eller "profession", och det finns åtta stycken så välj med omsorg.
De flesta är väldigt unika när det gäller olika typer av färdigheter, en mesmer exempelvis, kan skapa illusioner av sig själv för att förvirra fienden, en Guardian kan frambringa en svävande hammare som slåss vid sidan av, en Engineer kan kasta lim på marken för att fienden senare går över limmet och fastnar.
Så varje klass har något som är utmärkande och när karaktären väl visar var den går för så ser det nästan exakt ut som det gör i trailern för spelet. Det är med andra ord episkt när man lurar in dina fiender för att sedan slutföra kampen.

När man valt ras och klass så får man välja de personliga egenskaper man har. Charmig, våldsam, nobel - bakgrund, vilken typ av gud man tror på (Norn t.ex. tror på olika sorters djurskepnader medan människor tror på mänskliga gudar), händelser som inkl. din karaktär och annat. Detta formar din personliga story men du får också göra val senare som också påverkar den så allt är inte ristat i sten från början.

Jag spelade som en Norn Mesmer för första gången och fick springa omkring i området Far Shiverpeaks som består av berg, berg och mer berg samt med snö här och där. Mina första uppdrag var att samla försvunna korpägg för att tjäna korpguden (ja, lite löjligt låter det faktiskt out of kontext), eller att bli transformerad till en snöleopard och jaga älgar. Jag måste säga att designen i spelet känns nästan som att man hade hoppat in i landskaps tavla, för just designen på allt är vackert färgglad men också in till minsta detalj välgjord. Att vandra från Norns skogaktiga startområde till ett gigantiskt snötäckt landskap, är nästan som att gå från höst till vinter och det är helt fantastiskt hur de gjorde övergången.

Och vem gjorde soundtracket? Jo, samma mästare som gjorde musik för Morrowind, Oblivion, Skyrim, Neverwinter Nights serien och nu Mists of Pandaria: Jeremy Soule. Om man är i Norns områden får man höra en pampig och storsint melodi som passar Norn utmärkt men Charr's signaturmelodi är mer fokuserad på trummor, känslan av krig och ondska, t.sk. från Asuras tema som är lite lugnare och ger en bild av kämparvilja. Även fast de tre är mycket olika på sina sätt så har de ändå samma basinstrument, så man känner igen vilket spel de kommer ifrån. Ännu ett mästerverk av Jeremy Soule.

Själva spelmekaniken är just det som gör att det är så väldigt enkelt att bara börja och spela. För varje vapen du har så har du olika färdigheter, har du en yxa och en fackla t.ex. så har yxan tre speciella färdigheter och facklan två. Men byter du vapen till en tvåhändig stav så har du fem st eftersom den tar upp båda händerna. Så varje vapen har sina unika förmågor men de är alla kopplade till vad din klass kan göra. Det finns ingen "mana" i spelet utan har du använt en färdighet så tar det en viss tid innan du kan använda den igen. Eftersom varje vapen har olika färdigheter så tröttnar man inte på sin klass, eftersom varje vapen är en ny upplevelse. När livet tar slut på sin karaktär så börjar second chance och låter en leva en stund till medan ens karaktär kvider och lyckas man förgöra en fiende under tiden så återställer sig karaktären lite. Detta gör det enklare för nybörjare som mig själv att slippa dö jämt och det blir lite mer balanserat mellan n00bsen och proffsen.

Majoriteten av uppdrag i Guild Wars 2 handlar om att samarbeta. I GW 2 finns det tre typer av uppdrag, personlig story som man kan välja att göra själv eller med någon annan, allmänna uppdrag, samma sak där fast du kan göra det med fler, eller events som de heter och där kan man inte vinna ensam. Det unika med detta är att det för spelare tillsammans att samarbeta (och glöm allt som heter kill-steal, om du hjälper någon annan att döda mobs eller andra spelare så får du lika mycket experience som den andre och om du hade dödat själv) för att nå samma mål. GW 2 är knappast ensamma om detta fenomen men de bygger på, på vad som redan finns.

I Guild Wars 2 är utforskning något man uppmuntrar, har man letat efter varenda hus och grotta i en viss region så får man lite experience och annat kul för att man ska göra så med nästa plats. Speciellt kul tycker jag är att ge sig på vistas. Vistas är oftast en liten symbol på en plats som nästan är omöjlig att nå om man inte har forskat runt lite. När man väl vet hur man kan komma fram till den så måste man hoppa på olika plattformar för att nå vistan. Påminner om Assassains Creed eller Prince of Persia om man har spelat det och är ännu en anledning varför man aldrig blir uttråkad på det som finns att göra.

Sen har vi också pvp såklart, blir inte riktigt ett MMORPG utan pvp. Det finns två versioner, arena pvp då man kämpar inom ett litet område för att slåss för sitt lag. Det skiljer sig inte så mycket från vanliga MMO's (i och med att man får valuta som man sedan kan byta in mot armor m.m. Dock så får man ingen experience eller andra belöningar till PvE utan det man får kan bara användas inom arena pvp'n), men det gör däremot World versus World.

Om man tidigare har spelat det nästan tomma Warhammer Online eller Dark Age of Camelot så känner man igen WvW strukturen. Det finns tre lag och varje lag försöker ta över varandras kontroll punkter såsom slott, torn eller andra befästningar. Man kan spela upp till 500 pers samtidigt, vilket gör det otroligt roligt att ha ett lag på kanske 50 stycken mot 50 andra när man försöker ta över en borg och det andra laget står och skjuter ned på en. Sen kommer det tredje från ingenstans och vaporiserar sitt lag från kartan. Det känns verkligen som ett krig, och det är alltid kul att diskutera taktiker. Denna upplevelse tycker jag borde vara en standard för alla mmorpg's, man dör inte lika lätt som i arena och striderna blir längre.
WvW är också realistiskt om man tar en titt på vad som egentligen hände under medeltida slag, man sprang inte ensam och fångade flaggor, man kämpade i stora fält tillsammans med minst 50 andra och erövrade slott och borgar.

Jag glömde nästan att nämna Crafting.
För att göra något, säg en stav, så måste du skapa delar av staven först för att sedan bygga ihop den till en. Det finurliga med detta är att det finns en Upptäcksflik som du kan lägga byggmaterialet för staven i istället för att bygga den enligt mallen, sedan lägger man i en ingrediens man hittar under sitt äventyr och ta-dah! Din stav är nu lite bättre eller har en annan egenskap som den andra enligt mallen inte har. Utforskning har en annan betydelse i det här spelet.

Om man inte hittar material att crafta med så finns Black Lion Trading Company och funkar lite som det svenska blocket.se gör. Man kan hitta material, utrustning eller annat kul som andra spelare har lagt ut för en summa in-game pengar.

Sedan finns det en annan tjänst som kallas gem store, där man kan köpa exklusiva saker man inte hittar i spelet alls/sällan för en valuta du måste byta in ingame pengar eller verkliga pengar för att få. Känns lite löjligt, men det som erbjuds är heller inte nödvändiga för att avancera i spelet.

Nu ska jag berätta det bästa med det Guild Wars 2, det har sagts förut men det tåls att säga igen, det är gratis. Yes, helt gratis, när man har köpt spelet, då kan man spela hur länge som helst utan att behöva betala 150 kr varannan månad för att spela ett spel man redan äger.

. Men... Det finns vissa negativa aspekter.

T.ex. handlingen i Tyria i allmänhet. Jag har kört Guild Wars 2 sedan det kom ut, men det verkar inte som det finns någon fokus när det kommer till storyn. Raserna som finns känns inte så jätteintressanta egentligen eftersom liknande versioner har gjorts förut och det finns inte så mycket nytt eller märkbart som gör mig eller någon annan intresserad i dem. Genre är faktiskt mmoRPG så lore och story borde ju vara i fokus eller hur? Det man genomgår själv är ganska intressant eftersom det är kopplat till ens egna gärningar, men allt annat känns bara fattigt...

Inga mounts? Alltså jag tycker hellre om att rida in i en stor strid i WvW med en häst eller vad för mount jag nu än har, istället för att teleportera mig med waypoints. Man tappar stridsglädjen lite *suck*...

Varför tar det så lång tid att levla? Man kan bli som högst level 80 och det kommer ta en lång tid, men som tur är så är man konstant upptagen med olika aktiviteter så på ett sätt blir det aldrig tråkigt, men det är lite segt. Dessutom kan man inte spela dungeons förrän level 30 ungefär vilket är en väldig tid.

Men annars känns som att Guild Wars 2 har allt ett MMORPG behöver, fokus på den individuella samtidigt som man satsar på gemenskap, underbar musik och grafik och massa saker att göra/variation och att det är gratis, vad mer behövs?

Så, här är betygen:

Hållbarhet: 10
Ljud: 10
Grafik: 8
Spelbarhet: 9

Sammanfattning:
Guild Wars 2 är för mig nästan ett mästerverk inom många delar, men det saknar det där lilla extra som drar folk till spelet. Välgjort är det i alla fall och det märks verkligen att de har jobbat på spelet sedan Guild Wars vilket blev klart 2005. Det här är årets MMORPG, utan tvekan.

Samlat betyg: 9.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10