Fez

Ett spel som påminner oss om vad som är bra med retro-spel. Det här är recensionen av Polytron's Fez.

Min intresse för Fez började efter att jag har sett Indie Game: the Movie, en film som handlar om indiespelutvecklare. Filmen är en dokumentär och handlar om utvecklare av Super Meat Boy, Braid och Fez och hur arbetet med deras spel såg ut. Fez är nog den mest förväntade indie-spelet någonsin då utvecklingen tog nästan 5 år, men efter många hinder lyckades Phil Fish att äntligen släppa den till Xbox Live Arcade.

STORY:
Spelet handlar om Gomez, en vit gubbe som lever i en 2D-värld, men efter att Gomez möter den stora Kuben och får sitt Fez upptäcker han att det finns en tredje dimension, men efter bara några rotationer allt gick fel. Kuben förstördes och dess bitar spred sig över hela världen och då "kraschar" spelet. En typisk boot-skärm kommer upp och titelskärmen visas igen, men det glitchar fortfarande. Jag startar spelet igen och Gomez är tillbaka i sitt hus fast med Fez på. Den glitchen var så klart en del av spelet och var där med meningen. Vi möter en flygande 3D-objekt som heter Dot. Den säger om vad som hände och att Gomez måste använda sina nya 3D-förmågor för att rädda sin värld från destruktionen.
Det är början på den hemlighetsfulla äventyret.

PRESENTATION:
Presentationen är en av Fez starka sidor. Jag kan slå vad om att många p:12-iga 10 åringar skulle gnälla på att det är "dålig grafik", men att världen ser ut som en 8-bit/16-bit spel är det som gör spelet så vacker. Man ser alltid världen i 2D förutom när man snurrar på världen. Världen är stor och fin med många små detaljer som små djur som lekfullt lever sitt liv. Ibland bli det natt, ibland dag. Utseendet är helt perfekt enligt mig och ger väldig stor nostalgi.
Grafik: 10/10

Musiken i spelet är gjord av Disasterpiece och är så kallad chiptune. Det är inte 8-bits musik men något liknande och det låter väldig, väldig bra. Musiken är skön att lyssna på och gör atmosfären i spelet och samarbetar med det fina utseendet. Ljudeffekterna är också bra. Allt från hoppljud, ljud av vågor, ljudet när man samlar en del av kuben till och med fiskmås gör presentation till en upplevelse som det inte går att glömma på länge. Detta är magi av indie-spel.
Ljud: 10/10

GAMEPLAY:
Presentationen och storyn är dock ingenting utan bra gameplay och detta är kanske en av dem starkaste sidorna av Fez. Det som ser ut som en generisk plattformspel är i verkligheten en av dem mest kryptiska pusselspel någonsin. Men mer om det kommer sen

Kontrollen i spelet är enkel och funkar bra. Man använder vänstra analogspaken för att förflytta sig, A för att hoppa, B för att interagera med personer och saker, X för specialhandling och LT/LB och RT/RB för att snurra på världen. Mekanismen att snurra på världen för att få olika vyer är en av dem viktigaste mekanismerna för att komma vidare i spelet då ofta kan någonting vara långt bort vid på det ena sidan och nära när man snurrar till en annan vy. Målet med spelet är att samla 32 kuber genom att hitta hela kuben eller 8 stycken små kub-delar som sedan blir en större kub. Dem vanliga guldkuber är inte särskild svår att hitta och man kan klara spelet genom att hitta alla, men det riktig svåra börjar när man upptäcker att dem olika kvadratiska tecken är inte där bara för dekoration utan för något mer.

Spelet har sitt eget hemlig alfabet och alla de konstiga formationer på väggar är faktisk medellander och ofta tips till hur man löser de svåraste pussel. Och det är VÄLDIGT svåra pussel som kräver det som gamla retrospel hade. Ta fram ett papper och börja anteckna, översätta medellanden, lösa pussel, knäcka knappkombinationer krypterade i tetrisblock och så vidare. Det finns inget "hålla i hand" här, du får inga tips, det är som Metroid. Du är i en stor värld där spelaren ska utforska allt själv. Phil Fish är någon typ av geni då dessa pussel verkligen kräver mycket och för att få alla 32 vanliga kuber, 32 anti-kuber (de svåra), fyra artifacts och alla andra föremål är svårare än du tror.

Har man ingen tålamod borde man inte plocka upp det spelet, men om du är som jag och gillar äventyr och smarta pussel samt sköna världar är det ett spel för dig.

Det finns flera mindre buggar och glitch men dessa förstör inte spelet på någon viss.

Fez gör det som de flesta andra indie-spel gör. De levererat något speciellt och unikt och man tydligt ser hur mycket av sig själv utvecklarna "häller i" i spelet. Fez har precis som Braid, Cave Story och Super Meat Boy ett gömd, djupare mening som inte alla kan uppfatta och saker som bara utvecklaren själv förstår.

Gameplay: 9/10

Hållbarhet:
Fez är ett indiespel och budgeten är begränsat och Fez fyller i det hållet genom att ha pussel som tar långt att lösa (vissa kan ta timmar) och ett omspelningsvärde genom New Game+. Spelet håller länge och är absolut värt dessa 800 poäng.

Hållbarhet: 8.5/10

Sammanfattning:
Fez är ett mästerverk. Presentationen är perfekt och gameplay är väldigt bra och det gömda alfabetet och svårigheten på pussel är någonting jag har aldrig upplevt innan. Det fina grafiken, underbara musiken, sköna världen, roliga gameplay osv. gör spelet till ett unikt upplevelse som varje gamer borde uppleva.

GRAFIK: 10/10
LJUD: 10/10
GAMEPLAY: 9/10