Resident Evil

Året 1996 släpptes Resident Evil, Detta blev en milstolpe för skräckspel. Och år 2002 släpptes remaken till Gamecube som gav oss spelet igen med bättre grafik och ljudkvalitéer. Resident Evil är min personliga favorit inom genren. En riktig klassiker som jag ska recensera.

Handling:

Spelet börjar med att team Alpha hittat Bravo teams störtade helikopter mitt ute i skogen. Det enda som hittas är lik. Alpha teamet blir hittat av infekterade hundar som dödat en av medlemmarna. Hundarna jagar iväg dom och teamet är tvungna till att springa då deras helikopter pilot flyger iväg pågrund av panik. Dom springer springer och springer! tillslut så hittar dom ett stort herrgårds hus mitt ute i skogen och springer in.

här börjar då storyn där du som en av medlemmarna ( Jill Valentine eller Chris Redfield som man får välja innan man startar själva spelet) och dom andra i Alpha teamet: Albert Wesker och Barry Burton börjar undra om vad som har hänt egentligen och vad dom befinner sig. Och det slutar upp med att medlemmarna går sina olika håll o herrgårds huset för att undersöka, Men det dom inte vet är att dom går bara djupare in i en väldigt lång mardröm...

Egna tankar om spelet:

Spelet är ett mästerverk kan jag väl börja med att säga, Riktigt roligt att spela samt väldigt svårt när man spelar på högre svårhetsgrader. Det blir ganska svårt när man inte hittar så mycket ammo än vad man egentligen skulle göra i normal mode. Men jag gillar när man får kämpa och planera ut sina skottlossningar med monsterna i spelet.

Det som är väldigt unikt med detta spelet är även dom fasta vinklarna man har. Det är inte alls likt dom senare Resident Evil spelen där man spelar i 3e person. Här har man en låst kamera vinkel i varje rum, Det gör ju det svårare att märka om det kommer ett monster springandes emot dig. Men det gör det även mycket mer läskigare! vilket jag gillar starkt.

Resident Evil kommer alltid vara ett bra spel oavsett hur gammalt det blir. Jag kommer njuta av det många gånger igen, så det kommer alltid vara kul att kunna gå tillbaka och köra om det igen!

Matheffect signing out! :)

Samlat betyg: 10/10