The Elder Scrolls V: Skyrim

Det allra viktigaste en fiktiv värld har är dess trovärdighet. Ifall världen är trovärdig blir alla händelser i den, hur magnifika och och osannolika de än verkar, godtagbara.

Ett fantasyrollspel är aldrig intressantare än dess värld det utspelar sig i. Spelmekaniken kan vara hur briljant den vill, ifall inte världen som man använder den i är engagerande, så kvittar det. Detta är något som Bethesda är mycket medvetna om.

Bethesdas världar har alltid haft en stark känsla av trovärdighet. Landet, Tamriel som The Elder Scrolls utspelar sig i känns som en värld som går att ta på allvar, man vet som spelare att det är en värld värd mödan att engagera sig i, eftersom den är konsekvent gentemot sig själv. Därför är the The Elder Scrolls spelen otroligt slukande och gripande upplevelser.

En spelvärlds trovärdighet påverkas av alla ting, det är spelarens helhetsintryck av spelvärlden. Spelarens "gutfeeling". Självklart innebär det att spelvärldens estik också påverkar dess trovärdighet och det är här jag är aningen besviken och förvånad över hur Bethesda har skött sig.

Ifall världen skall kännas trovärdig måste den vara konsekvent, och jag upplever det svårt att acceptera viss design angående många karaktärers rustningar och vapen. Många av dessa enligt mig skär sig irriterande mycket mot resten av spelvärldens mycket seriösa framtoning. Ett exempel är alla trollkarlars "gangster luvor" som inte alls passar in med deras karaktärer och resten av spelvärlden över huvud taget.

MEN, för övrigt är spelvärlden "Skyrim" en otroligt vacker, levande, variationsrik och absolut trollbindande plats. Precis som vi är vana vid när det gäller Bethesda.

Vad vi inte är vana vid när det gäller tunga rollspel är sådan strålande lättillgänglighet. Spelmekaniken innebär en oerhörd mängd av information, allt från attributsystemet till questloggen till stridsförmågorna till potionskapande och föremåls-enchanting är alla oerhört djupa och komplexa system. Trots detta känner man sig aldrig så överväldigad av information som man egentligen är. Faktum är att Bethesda lyckas med att få de alla att kännas inbjudande och roliga att lära sig.

Skyrim är en gripande fantasy värld utrustad med fenomenal spelmekanik och bland de ytterst få saker värda att klaga på är att man som spelare skyndas igenom spelupplevelsen. Enormt med tid måste ha lagts ner på att skapa intressanta intriger för spelets olika questlines, som till exempel "The Thieves Guild" eller "The College of Winterhold" och just när du börjar lära känna karaktärerna och blivit insatt i vad som försigår så är questlinen slut. Jag tror starkt att ifall Bethesda hade valt att lägga lite mera krut på färre questlines så hade det inneburit ett mera engagerande spel. Detta är vanligt förekommande dilemma i sk. open-world rollspel där man är fri att göra vad man vill. Jag anser att Bethesda balanserar detta oerhört bra, mycket bättre än de flesta, men dock inte perfekt.

I slutändan är Skyrim ett absolut förtrollande spel som jag verkligen tycker visar vad spel som medie är kapabelt till. Att verkligen trollbinda användaren. Blandingen av stämningsfull ljudsättning, enastående vacker grafik och intressanta och tankevärda berättelser. Allt leder till ett spel med förmågan att transportera spelaren till en värld och lämna hen som en annorluna person än innan man spelat.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10
1