Call of Duty: Black Ops Declassified

Recension: Black Ops Declassified:

Kan en 45 minuter lång kampanj och endast 4 vs 4 i multiplayer vara tillräckligt för att mätta den bärbara marknadens törst efter ett eget spel i Call Of Duty-serien?

Det är egentligen mer än en frågeställning som man måste ställa sig när det gäller denna avkomling från ursprungsserien främst eftersom att Activision har lagt priset en hundralapp över priset på andra titlar till formatet. Detta betyder i kronor att du kommer att få betala mellan 450 och 550 spänn för ett spel som bara känns halvt. Nihilistic, som också utvecklat Resistance: Burning Skies, har stått för utveckling och fick enligt utsago bara fem månader på sig att färdigställa spelet.

Problemen med detta märks redan vid första uppstarten där du ombeds att instalera en halv gigabyte stor patch som lägger till möjligheten att spela mutliplayer lokalt. Därefter möttes jag av en introsekvens som frös redan efter 10 sekunder, och sådär fortsätter det. Spelet kraschar, fryser och tappar helt utan förvarning kontakten med internet. Med andra ord så har spelets tekniska aspekter lidit av den korta utvecklingstiden och tillsynes obefintliga buggtestningen.

När man väl kommit igång med att spela så möts man av en meny som ger en tre alternativ. Antingen spelar man igenom kampanjen som består utav 10 lösryckta uppdrag utan tydlig ramstruktur som tar 2-3 minuter vardera, eller så tar man fighten online i minst sagt intensiva 4 vs 4 matcher. Det finns ytterliggare ett spelläge, som inte förtjänar sitt namn, Hostiles som är ett slags survival-läge där du tvingas att kämpa emot vågor av fiender helt utan intention att ha ihjäl dig.

Det finns tydliga brister i AI'n, i kampanjen är den hänsynslös och skjuter emot dig innan du ens visat din saliga nunna, medan den i Hostiles-läget inte ens verkar veta att du existerar. Detta gör att spelet känns otroligt orättvist. Då man vissa gånger dör utan att man ens hunnit se den som skjuter på en, och att man andra gånger kan springa emellan 30-talet fiender utan att ta en enda kula emot bröstet. Det här är spelets enskilt största problem.

Många brister hos dagens spel vägs ofta upp av otroligt grafik, och i Call Of Dutys fall av en underbart silkeslen bilduppdatering, men inget av det stämmer när det gäller Declassified. Nihilistic använder sig uppenbarligen av samma motor som Treyarch, men har tvingats att offra såväl detaljrikedom som upplösning för att ens få ut emellan 15-25 bilder per sekund. Vilket alltså är minst 35 bilder per sekund lägre än Black Ops 2 till annan valfri konsol. Detta gör att det under vissa stunder, främst i multiplayer, inte bara ser hemskt ut, utan också är ospelbart.

Ytterliggare tillkortakommanden uppmärksammas när man startar upp spelets online-läge. Trots att det oftast är lätt att hitta en match, så blir man ideligen utslängd ifrån servern innan matchen ens hunnit starta. Oftast krävs det ett antal försök innan man slutligen kan börja spela. När man väl gör det så är dock Multiplayern, trots sina problem med lag, dåliga spawnpunkter och obalans, ganska så tillfresställande att spela. Kanske främst eftersom att inget liknande spel finns till formatet, och att det faktiskt är en hel del spelare som köpt Call Of Duty för att spela online.

Svaret på den inledande frågeställningen är alltså att spelet visserligen kan mätta den efterfrågan som finns efter Online-FPS till konsolen, men att det egentligen är ett spel som inte ens når upp till ett medelbetyg. Det är på sätt och vis oansvarigt av Activision att slänga samman ett spel på så kort tid och bara hoppas att det säljer på sitt namn. Men samtidigt så kan detta vara räddningen för PS-Vita. Tidiga raporter har sagt att spelet har sålt förhållandevis bra, och kanske kan det även avspeglas i ökad försäljning av enheter. Hursom helst så är detta ett hafsverk som bara kan rekommenderas till dem som är "Die Hard Fans of Call Of Duty".

Samlat betyg: 4.3/10
1
2