The Elder Scrolls V: Skyrim

Klarar Skyrim av konkurrensen från dess två föregångare Morrowind respektive Oblivion? Är det lika stort, vackert och häpnadsväckande?

Svaret på den frågan är helt enkelt ja, och mer därtill.

Skyrim inte bara lever upp till de andra spelens storhet. Spelet fullkomligt krossar dem båda i alla avseenden. Man har tagit bort attributen som tidigare hade inverkan på hur bra man var i sina förmågor och istället helhjärtat kört på att utveckla förmågorna. Ett välkommet tillslag som gör karaktärsutvecklingen mer lättöverskådlig. Istället har man infört perks för den som vill skräddarsy sin hjälte inom något mer specifikt område. Detta system gör att man kan välja vilken väg man ska gå när man väl börjat spela och fått prova på allt istället för att välja ett yrke i början. Utvecklingen blir på så sätt mer dynamisk och man kan skapa kombinationer som inte funnits tidigare.

Grafiskt är Skyrim otroligt vackert, även om texturerna kan vara något lågupplösta. Det är dock något jag gärna offrar till förmån för den fantastiska line of sight man har. Utan den hade spelet inte stått sig lika bra. Estetiskt ser spelet otroligt tilltalande ut och miljöerna är supermysiga. Man har även förbättrat karaktärsmodellerna sedan Oblivion och det gör en enorm skillnad. Tidigare såg de inte ens mänskliga ut, men nu är de fantastiskt väldetaljerade, även om jag saknar olika ansiktsuttryck beroende på vilka känslor de har för tillfället.

Musiken och ljudet är i högsta klass och det finns inte så mycket mer att säga om det. Man kan dock ibland urskilja samma skådespelare på olika karaktärer, men det är ändå en klar förbättring mot Oblivion och något man ändå måste leva med om man ska bygga ett rollspel med tusentals NPC:s. Det går helt enkelt inte att ha en skådespelare per karaktär.

Spelmässigt känns det nästan som att man spelar ett regelrätt actionspel snarare än ett rollspel. Förbättringarna är enorma mot Oblivion och i synnerhet Morrowind. Man känner sig inte längre klumpig och onaturlig, utan man känner att man har full kontroll och allt går smidigt. Perks erbjuder också möjligheter till nya attacker och nya sätt att slåss på. Man kan exempelvis slå med ett svärd medan man springer för mer skada eller zooma med pilbågen samtidigt som allt går i slow motion. Att samla perks har blivit fantastiskt roligt eftersom man ser resultatet på en gång.

Hållbarheten är i samma klass som de tidigare titlarna med hundratals timmars speltid, men tack vare bättre röstskådespeleri och snyggare design så känner man sig mer involverad i ens quests. Grottorna har också förbättrats och ingen är lik den andra designmässigt. Det finns inte heller några Oblivion-gates som ska stängas vilket är fantastiskt skönt. Istället har man drakstriderna som faktiskt kan bli lite enformiga i längden, men skönt nog så är de över på under fem minuter. Att samla perks har gjort karaktärsutvecklingen roligare än någonsin och man måste verkligen tänka mer än en gång innan man väljer en eftersom man är ute efter ett gott helhetsresultat. Att själva utvecklingen är så rolig gör att man absolut inte tröttnar på spelet innan man löst alla quests.

Sammanfattningsvis är Skyrim ett fantastiskt spel och en av mina absoluta favoriter. Rekommenderas varmt.

Grafik: 10
Ljud: 10