Svenska
MEDLEMSRECENSION

FIFA 13

FIFA är tillbaka och den här gången är de stora nyheterna bättre löpningar från anfallsspelarna, helt annorlunda "first touch" samt en förbättrad Impact Engine

Jag har spelat på PS3

Precis som jag alltid har gjort så inhandlade jag årets version utav den omåttligt populära fotbollsserien FIFA på releasedagen. I år var jag mer hypad än någonsin då jag fullkomligt älskade demot de släppte, där allt det som de utlovat fungerade utmärkt, fast med små buggar här och där.

Likt förra året så var det första jag gjorde att starta en säsong med Chelsea. Jag möts återigen av likadana menyer som de haft sedan FIFA 11 (tror jag var det första), men bryr mig inte särskilt mycket om det då jag tycker att de är snygga, om än något långsamma.

Precis som vanligt så simulerade jag alla träningsmatcher då jag anser att de är helt meningslösa så länge man har spelat FIFA förr och jag är riktigt taggad inför säsongstarten.

Till min förtjusning så märker jag att det även i år är det riktiga spelschemat man går efter och man möter lagen i precis den ordning som laget gör på riktigt, så mitt Chelsea ställs mot Wigan på bortaplan.
Inga problem tänker jag och sätter igång matchen.

Matchen börjar med rent ställningskrig och absolut ingenting händer. En stor del i detta är att det fortfarande bara är att hålla in ett visst antal knappar i försvarsspelet och att anfallarna precis som på tidigare spel knappt tar några löpningar alls utan man får allt som oftast manuellt skicka iväg spelarna på sina löpningar. Jag tänker att det är väl bara den här matchen, då spelarna behöver vänja sig med min taktik som de gör såhär.
Tyvärr måste jag säga att det inte var såhär...

Löpningarna, som fungerade ypperligt i demot, är av någon märklig anledning nästintill borta. Mina spelare tar knappt några löpningar alls (detta gäller alla lag) och det blir jag rent ut sagt förbannad över.
När jag spelade demot så satt jag varje match och kollade in repriser på löpningar som jag tyckte var fantastiska, men nu händer det inte alls lika ofta. Jag förstår verkligen inte hur det kunde bli såhär. If something works, don't fix it. Tänk på det nästa gång EA.

Det nya "First Touch"-systemet gör att jag ofta får problem att hålla kvar i bollen då jag försöker ta emot en boll och vända upp i full fart, precis som jag alltid gjort förr. Skillnaden på FIFA 13 och tidigare spel är dock att om man försöker göra det så kan bollen flyga all världens väg och det händer ofta att jag tappar ut bollar till inkast eller rakt till motståndarna.
Detta är dock något jag lärt mig efter att jag spelat allt mer och jag har insett att det är en skön, mer realistisk ändring de lagt in i spelet.

Om jag istället ska fokusera på det som EA lovat att de förbättrat sen förra spelet så är det framförallt "Impact Engine" som står i fokus och man märker att de verkligen har jobbat med detta.
I FIFA 12 kunde nämligen två spelare trassla in sig i varandra hur lätt som helst, en målvakt kunde, när han skulle plocka upp en lätt rullande boll, snubbla på en anfallare och därför missa bollen så att det blev öppet mål för nyss nämnda anfallare.

Detta är nästintill fixat i FIFA 13. Visst, det händer fortfarande att spelare trasslar in sig i varandra och inte kommer upp eller att en spelare flyger iväg över hela planen pga. en simpel tackling, men inte alls lika ofta som på fjolårets utgåva. Detta uppskattar jag enormt och äntligen börjar jag känna av mer och mer att en fysiskt stark spelare faktiskt kan göra nytta, även om han är långsam.

Det sista jag tänkte ta upp om själva spelet på plan är anfallarnas positionsspel på inlägg och hörnor. Detta är nämligen det där jag ser störst förändring mellan 12:an och 13.
På FIFA 12 var det nästan omöjligt att göra ett nickmål, då anfallarna på något vänster alltid hamnade bakom sina försvarare och inte hade en chans att vinna en nickduell.
På årets utgåva är det dock annorlunda. Spelarna tajmar sina löpningar (ja, här fungerar det) mycket smartare och försöker löpa in framför sina försvarare så att de kan vinna nickduellerna. Detta uppskattar jag enormt mycket då det var en väldigt frustrerande del av FIFA 12.

Om jag lämnar spelet på planen så kan vi istället fokusera lite på de olika lägena som finns på spelet. Som jag redan tagit upp finns det ett offline karriärläge som fungerar precis som det alltid gjort (förutom att man nu kan ta över landslag, något som man dock blir erbjuden alldeles för ofta och alldeles för lätt, samt att förhandlingarna vid övergångar ändrats något).

Men utöver karriärläget så finns det ett Be a Pro läge som går ut på att man kontrollerar endast en spelare på planen. Detta är en mycket bra idé, men det funkar fortfarande helt värdelöst om man inte är 11 vänner som sitter och spelar tillsammans. Spelar man en randommatch online så vill alla vara anfallare och även de som kontrollerar målvakten springer upp i anfallen.
Sedan finns ju så klart onlineläget från fjolårets utgåva kvar, där man klättrar upp i divisioner beroende på hur bra man är, men de första divisionerna är fortfarande en transportsträcka för FIFAveteraner.
Kvar finns även utmaningarna där man får försöka upprepa en händelse som skett på riktigt, men även i år är de alldeles för lätta.

Dock har EA lagt till ett nytt, färskt läge som de kallar för "Skill Games". Detta är små minispel inom olika kategorier som t.ex. skott eller dribblingar som är till för att du ska bli bättre inom olika saker. Det börjar med en väldigt lätt level, kallad för brons men blir sedan svårare och svårare. Levlarna är brons, silver, guld och till sist "prövning".
I brons-guld ska du endast försöka få tillräckligt med poäng för att kunna avancera, men i prövning så berättar spelet för dig vilken nivå inom svårighetsgraderna du ligger på i just den prövningen. Detta baseras ju givetvis på hur mycket poäng du lyckas samla ihop.

Allra roligast har jag med prövningen för dribblingar, där du ska dribbla igenom flera koner, slå bollen bakom ryggen över en ribba, slå bollen under låga ribbor och sedan hoppa över dem, dribbla en mäktig försvarare för att till sist försöka göra mål.
Detta är helt fantastiskt kul och det är säkert det jag lagt allra mest tid på i hela spelet.

Kan sist, men inte minst, avslöja att grafik och ljud är näst intill identiska med FIFA 12. De har lagt till några nya spelaransikten (David Luiz ser bättre ut än tidigare t.ex.) och det är nya låtar (kassa som vanligt). Annars säger kommentatorerna samma saker som vanligt och grafiken är helt okej.

För att sammanfatta så är FIFA 13 ett bra spel som bäst avnjuts i goda vänners sällskap i din soffa.
Dock finns det flera saker att putsa på och EA har fortfarande en bit kvar till det perfekta fotbollspelet.

+ Plus
. Helt otroligt roligt att spela tillsammans med vänner
. Realistisk "First touch"
. Förbättrad "Impact Engine"

- Minus
. Löpningarna i anfallsspelet fungerar inte som utlovat
. Fortfarande för lätt att spela försvarsspel
. Stundtals buggigt

Samlat betyg: 7.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10