Call of Duty: Black Ops 2

Treyarchs och Activisions senaste kassako har jag satt under luppen och tänkte skriva ned mina tankar och funderingar kring Call of Duty: Black Ops 2.

Black Ops 2, utspelar sig i framtiden. Närmare bestämt 2025. Framtidstemat känns trots att det inte tidigare varit använt i ett Call of Duty spel som ett ganska så trist koncept, tyvärr.

Om vi börjar med att gå igenom kampanjen så är det alltså i en närliggande framtid, år 2025 som detta spelet utspelar sig. Men man får också gå tillbaka till 80-talet och spela som Alex Mason och Frank Woods som ju var med i första Black Ops spelet.

Spelsessionerna på 80-talet börjar med en gammal Frank Woods som berättar om gamla militäroperationer som han och Alex Mason gjorde för Alex son, David.
David Mason som nu är prontagonisten och jagar superterroristen Menendez som spelet kretsar kring.

Storyn i det här spelet är bland annat skriven av David S Goyer som tillsammans med Chris Nolan skrev den mästerliga Dark Knight triologin. Och storyn i det här spelet är ganska så annorlunda om man ställer den bredvid andra militärshoooters. Den försöker beskriva människorna bakom vapnen snarare än "robortarna som ska rädda världen" som temat brukar vara. Men storyn är dessvärre ganska så platt och väldigt klichéfylld. Man köper inte riktigt lidandet i karaktärerna för att dem helt enkelt inte säljer det tillräckligt bra.

Spelmässigt då? Är denna kampanjen mer än någonsin fullproppad med variation. Man får spela med framtida vapen, man får spela med gamla vapen, man får gå runt med active camo i ena stund och styra high tech mecs i andra, för att på nästa bana skjuta ner argsinta Soviet hinds med en rocket launcher från en hästrygg. Jag tycker att dem har proppat på spelaren en massa variation bara för variationens skull. Vilket såklart känns onödigt då gameplayet tyvärr blir för spattigt och hackigt tempomässigt. Vilket drar ner spelbarheten ganska så markant.

På det stora hela når egentligen bara en eller två banor i kampanjen upp till någon högre standard. Då är det främst banorna som utspelas i dåtid som har lite högre standard. Resten av banorna är ytterst mediokra och strikeforce som är någon form av sidouppdrag är inte något mer än intetsägande.

Zombies är det älskade spelupplägget som gjordes för första gången i Wold at War där man sköt Nazi zombies mellan ögonen. Denna gång skjuter man inga Nazi zombies. Nu är man på år 2025, men zombieupplägget är ändå mer eller mindre detsamma. Det finns visserligen lite av en story inbyggt i det, och man kan åka runt till olika delar av världen med buss. Vilket är ganska så fyndigt och kul. Annars finns mysteryboxarna där och man kan köpa alla perks som man kunde i zombieläget i Black Ops 1. Jag har aldrig varit ett riktigt fan av Zombie uppläggen i Treyarchsspel. Jag känner ofta att det är för slumpartat. Men det känns gediget och lika bra som i tidigare upplagor. Så gillade man tidigare zombieupplägg så gillar man nog även detta mycket.

Multiplayern i första Black Ops var den bästa i något Call of Duty spel enligt mig. I detta spel har dem även lagt in leagueplay. En rankadspellista som är baserad på vinster och förluster. Vilket lät extremt lovande tyckte jag när jag först fick höra om det.

Dessvärre så fungerade inte leagueplay dem första veckorna efter release och nu är det inga som spelar i den spellistan överhuvudtaget i princip. Vilket känns väldigt tråkigt. Sen känns det heller inte riktigt fungerande då man verkar kunna möta folk som spelar i lägre eller högre divisioner än vad man själv ligger i, och då så faller tyvärr konceptet lite enligt mig. Men det kan bero på att populationen i den rankade listan är väldigt låg.

Banorna i Black Ops 2 är betydligt tightare än i tidigare spel. Vilket leder till extremt mycket run n gun. Vilket jag ibland kan tycka är väldigt roligt. Men dessvärre så blir det då väldigt svårt att kontrollera banan och få någon vettig mapcontrol. Vilket resulterar i kaos många gånger under väldigt många dominationmatcher exempelvis. Det blir alldeles för många dominationcaps under varje match. Detta gör det betydligt svårare än det varit tidigare att göra setups vilket såklart är tråkigt då dem haussat upp Black Ops 2 som ett mer competitive Call of Duty än dem tidigare.

Men multiplayern har dock till trots fortfarande sin beroendeframkallande gameplay och scorestreaks istället för killstreaks är betydligt bättre och en mycket välkommen nyhet. Sen känns även upplägget lite fräschare än det gjort i dem senaste upplagorna. Kill confirmed från Modern Warfare 3 är med i detta spelet också och är bättre än någonsin.

På det stora hela är Call of Duty: Black Ops 2 ett bra spel. Men jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken över hur den färdiga produkten var. Är du ett Call of Duty fan. Så kommer du uppskatta detta spelet. Har du inte varit det innan men är sugen på ett competitivt lir. Så finns det i mitt tycke bättre alternativ då league play dessvärre inte levde upp till förväntningarna.

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 7/10
1