Hitman: Absolution

Skottet ekar över marknaden då mitt mål faller till marken död. Iklädd livvaktens kläder går jag lugnt och sansat förbi poliserna som står på vägen mot min utväg.

Redan efter spelets andra nivå står det fast. Det låter dig känna dig som en lönnmördare som med proffesionalitet avrättar dina offer snyggt och rent. Då den lättaste svårighetsgraden är alldeles för lätt och man i princip kan gå in och skjuta allt som rör sig blir redan normala svårighetsgraden rejält mycket mer utmanande.

En av de första sakerna jag lade märke till var grafiken. Av någon anledning så fann jag den väldigt imponerande då allt hade någon speciell känsla över sig. Även trots att jag endast spelade på medium grafikinställningar så var det imponerande och med tanke på spel som Crysis 2, Battlefield 3, Halo 4 för att inte nämna några är fruktansvärt snygga och har trubbat av mycket av "WOW!" effekten.

Grafiken i kombination med det lite annorlunda gameplayet och att spelet ibland saktar in i slowmotion (oftast händer det vid skott i huvudet men har hänt vid kroppsskott också, ytterst förvirrande) och att smälta in i omgivningen ger en känsla av en riktigt bra film. Ju mer jag höjer svårighetsgraden och spelet eliminerar de få hjälpelementen man får som t.ex HUD'en desto mer imponerar spelet och får en att vilja spela mer.

Ljudet är nog det enda som faktiskt drar ner spelet, ljuden från vapnen känns plastiga och röstskådespeleriet utanför cutscenes känns tomt och oinspirerat. Det drar ner känslan av världen lite men är övekomligt.

Det här är ingen shooter, det känns väldigt fort. I vänstra delen av skärmen har man en poängmätare som visar hur mycket poäng du fått under uppdraget. Det tog inte mer än 5 minuter innanjag låg på minus för att ha skjutit en vakt och en civil som råkade se när vakten dog. Jag kan anta att detta 'r n¨got sett att behålla någon sorts moral så man inte går runt och dödar i onödan elelr bara skjuter folk för skojs skull? I början så är det enormt frustrerande men tillslut så anpassar man sig och varför skulle inte 47 göra det rent och snyggt? Man får pluspoäng för att klara uppdrag, huvudskott, gömma kropparna av sina offer och saker som 47 skulle göra.

En sak som är väldigt användbart är att kunna distrahera vakter och civila med att kasta något förmål som får de att vika av från sin patrullrutt för att undersöka vad som lät.

En funktion som man har tillgång till på de lägre svårighetsgraderna är "instinkt". Detta kan användas till saker som att smälta in i mängden, eliminera flera vakter med dina pistoler, se vakternas patrullrutter för att bara nämna några.

Första uppdraget är lönnmörda en tidigare anställd på "the agency", Jag ska vara ärlig och säga direkt, förutom att vara som en tutorial level känns det som att denna är gjord för att skryta om effekter och grafiken för den är sjukt imponerande på första nivån. Allt från när man smyger runt på området, i trädgårdarna och till slist i herrgården bara skriker "TITTA PÅ MIG!" Efter morde så blir man ombedd att ta hand om en tonårstjej vilket innebär att man sviker the agency. Detta innebär att du nu får ta uppdrag åt mer eller mindre kriminella, och ditt första uppdrag blir att mörda en gangsterkung som befinner sig på en marknad i Kina, en väldigt befolkad sådan för övrigt.

Han omger sig även med korrupta poliser och har en livvakt i ett hus i närheten. Min första idé var att skjuta ett dolt skott från folkmassan och sedan ta sig därifrån direkt... Det gick väll sådär kan man säga... Poliserna var på mig inom 1 minut och dödade mig. Ibland måste man genomgå lite skit för att komma rätt eller hur?

Jag bestämde mig för att undersöka området och fick till mitt stora nöje reda på att lvvakten som satt i huset lämpligt nog hade ett prickskyttegevär med sig liggandes. Så efter att ha eliminerat livvakten och tagit hans kläder så var det en barnlek att avfyra skottet och bara promenera ut från marknaden.

I slutsats skulle jag vilja säga att det är det bästa Hitman spelet sen Hitman 2, man har ett mycket mer linjärt upplägg nu men har på så sätt fått spelvärlden att kännas my6cket mer levande än tidigare.

Grafik: 10/10
Spelbarhet: 9/10
Ljud: 6/10