New Super Mario Bros. U

Bowser och hans små knatte-koopas är på vift igen och denna gång kidnappar de ingen mindre än... wow, rätt gissning: Peach. Om det är för att på grund av en platonsk kärlek och behov av uppmärksamhet från Mario eller om Bowser är dödligt förälskad i Peach och lider ett Wertherskt lidande kommer vi aldrig få veta. Men det ger åtminstone upphov till den rödklädde rörmockaren att återigen svira runt bland massa färgglada världar, äta svamp och göra livet till ett helvette för stackars Goombas och Koopa Troopas.

New Super Mario Bros. U är Nintendos fjärde installation av plattformspel al la "retro". Redan där finner vi motsägningen i ordet "New". Visst för spelet med sig en massa odödlig nostalgi och likt Mario 3 och Mario Land finns här åtta väldigt varierande och väldesignade världar. Vi har bland annt den isiga Frosted Glacier, ökenlandkapat Layer-Cake Desert och fluffmolniga Meringue Clouds. Som vanligt brilijerar den enkla spelmekaniken. Majoriteten av förmålen från de tidigare "New" spelen finns där samt Yoshi och tre olika Baby Yoshis. Det enda nya föremålet är ett ekollon som ger möjligheten till en bäversvnas med käp (Mario 3 goes Mario Land). Den klämkäcka musiken underhåller och att spela Mario i HD känns som en varmt välkommen men väldigt, väldigt, väldigt sen gäst.

Men likförbannat blir man lite förargad av Nintendos lathet. Utöver grafiken, små nyheter med gamepaden så har vi sett alltig många gånget tidigare, dessutom för inte så länge sen (New Super Mario Bros. 2 till 3DS släpptes bara tre månader tidigare). Upplevelsen av NSMBU kommer därför väldigt mycket att bero på hur mycket, när och om du överhuvudtaget har spelat nånon av de andra spelen i "New" serien.

Spelet är som absolut bäst när man spelar med några vänner. Det totala kaoset som uppstår när Mario, Luigi samt två små Toads trängs, kläms och hoppas på varandra är oändligt kul och nu kan dessutom en femte person spela på gamepaden. Med ett enkelt tryck kan denna ha ihjäl eller bromsa en fiende, lägga ut hjälpande plattformar som spelarna kan hoppa upp på samt leta upp gömda lådor med diverse överraskningar.

Detta är förstås ett välkomnande koncept, men intresset för att spela på gamepaden dör ut ganska fort och utan möjligheten att byta till vanlig spelare med paddan blir den lätt överflödig och hängande. New Super Mario Bros U är inte ett dåligt spel, tvärtom så kommer man njuta större delen av tiden man spelar det. Jag hade bara hoppats på någonting mer unikt, kanske inte en katharsis, men åtminstone en fräschare spelupplevelse.

Därför är det svårt att ge ett detta spel ett högre betyg än en sexa enbart på gund av grafiken. Det hade krävts mycket mer ansträngning från Nintendos sida för att visa Wii U:ns fantastiska potential och innovation. Men jag tror och hoppas att Nintendo tar sig i kragen och levererar nästa gång någonting... ja, man kan väl säga Nintendo-värdigt.

Samlat betyg: 7.2/10
1
2