Planetside 2

Skrivet av: baathen   2013-01-07

Att recensera ett spel som Planetside 2 är ingen lätt uppgift. Det är ett spel som har genomgått, och fortfarande genomgår, många förändringar genom veckovisa uppdateringar. Det tillhör även genren mmofps, en väldigt sällsynt och annorlunda typ av spel som vi inte ser särskilt ofta. För att ytterligare addera till underligheterna är det ett free to play-spel, vilket gör att jag måste ta hänsyn till vissa speciella faktorer när jag skriver den här recensionen. Mitt betyg baseras därför på min nuvarande erfarenhet av spelet i det skick det för tillfället är i, och det kan komma att ändras i och med framtida uppdateringar som förbättrar eller försämrar spelupplevelsen.

Planetside 2 är ett extremt ambitiöst spel som gör mycket nytt, men som även kraftigt inspirerats av de för tillfället regerande fps-kungarna på marknaden. Detta på både gott och ont. För er som inte läste min lilla varningstext är Planetside 2 ett mmofps som dessutom är fullkomligt gratis att spela. Låt er inte skrämmas av detta, för det är på alla sätt och vis en kvalitetsprodukt i klass med de fullprisspelen. Vi har fått ta del av en mängd högbudgetsspel som varit gratis att spela under året 2012, och Planetside 2 är inget undantag.

Det är ett vackert spel, med tre väldigt varierande kontinenter att strida på. Dessa kontinenter är dessutom gigantiska och erbjuder en mängd olika typer av baser att strida på. Bland annat finns det ökenkontinenten Indar, iskontinenten Esamir och den bergiga skogskontinenten Amerish. Rent presentationsmässigt finns det inte mycket att klaga på. Både ljud och grafik imponerar, speciellt med tanke på spelets storlek. Det bidrar effektivt till att skapa känslan att du är en liten soldat i ett väldigt, väldigt stort krig.

När du för första gången loggar in kommer du få möjligheten att välja mellan tre olika faktioner: Det auktoritära styret Terran Republic, som är ursprungsstaten varifrån de två andra faktionerna frigjorde sig själva. Rent spelmässigt kännetecknas denna faktion av snabbhet. De har den snabbaste pansarvagnen samt stridsflyget, och de flesta av deras vapen har en betydligt högre eldhastighet än de andra faktionernas motsvarigheter.
Sedan har vi Vanu Sovereignty, som leds av forskare som bröt sig fria när de inte fick friheten att experimentera som de ville med de rester av den förmodat utdöda rasen Vanus teknologi. De tror att denna teknologi kommer hjälpa människan uppnå nästa steg i evolutionen och de är därför hänsynslösa mot alla som hotar den utvecklingen. Denna faktion kännetecknas av högteknologiska plasmavapen med mycket bättre pricksäkerhet än de andra faktionernas motsvarigheter. De har även den mest unika pansarvagnen i form av Magridern, en svävande tank med en fixerad kanon.
Sist ut är New Conglomerate, en grupp rebeller som såg möjligheten att bryta sig fria i det tumult som uppstod när forskarna bröt sig fria. De anser att varken den republikens auktoritära styre eller forskarnas utomjordiska dyrkan är något att sträva mot, och de vill istället skapa en ny stat, fri från förtryck. De kännetecknas som den minst teknologiskt avancerade faktionen, med vapen som förlitar sig på mer på ren råstyrka än de andra faktionernas motsvarigheter.
Det finns mer skillnader än dessa mellan de tre faktionerna, men detta ger er en liten bild av hur de funkar.

En av sakerna jag reagerade först på är den totala avsaknaden av en bakgrundshistoria, eller någonting som förklarar för dig vad din faktion står för och varför ni slåss på planeten Auraxis. Man kan argumentera för att det trots allt är en onlineskjutare och inte en enspelarkampanj, och att fokus borde ligga på det spelmässiga. Dock känner jag att det skulle ha höjt atmosfären en stor del om du faktiskt fick ta del av bakgrunden till ditt val av faktion. Nu måste man besöka Planetsides wikisida för att få den här informationen, vilket bara känns som en demonstration av lathet från utvecklarens sida. Resultatet av detta är att trots att man faktiskt känner en viss faktionslojalitet går mycket av atmosfären förlorad.

Man blir även snabbt varse om avsaknaden av någon form av handledning. Direkt efter du skapat din karaktär blir du inslängd i den största pågående striden och lämnad att (i princip) dö. Den enda handledningen du får är små snuttar av information om varje funktion i menyerna, inget mer. Som ganska troget fan av föregångaren blir jag smått irriterad av att funktionen VR-training helt slopats. VR-training (Virtual Reality-training) var en funktion i Planetside 1 där du kunde testa olika vapen, fordon och utrustning mot olika träningsmål. I föregångaren fanns det även en utförlig virtuell handledning där du lärde dig allt du behövde kunna om alla funktioner i spelet och spelets regler. Planetside 2 bleknar i jämförelse, men en uppdatering innehållande en mer utförlig tutorial ska tydligen vara på ingång om man får tro Twitterflödet.
När man väl tagit sig igenom den branta starten är ändå Planetside 2 ett extremt underhållande spel som erbjuder strider av en skala som inte kan matchas av någon annan skjutare för tillfället. Det är inte ovanligt att se strider pågå där båda sidor har hundratals infanterister och tjugotalet pansarvagnar plus flyg. Strider om baser där de stora transportflyg, eller Galaxies, flyger in och släpper av dussin med soldater samtidigt som en kombination av pansarvagnar, bombplan, stridsflyg och infanterister slåss för varje millimeter av territoriet. Det är under dessa tider som man ofta kan glömma bort de brister som finns med spelet. Denna upplevelse förstärks ännu mera om du spelar i en dedikerad Outfit, som är Planetsides version av en klan. Det är något alldeles särskilt med att, genom en väl genomförd taktik, ta tillbaka den där basen som varit i fiendens händer under en längre stund.

En annan del som görs väldigt bra är klassystemet. Klasserna består av Infiltrator, Heavy Assault, Light Assault, Engineer och Medic. De flesta av dem har du sett förut, med undantag av Light Assault, som är utrustad med en Jet Pack för att enkelt kunna ta sig in på ställen som inte kan nås av de andra klasserna. Klassystemet bryter inte mycket ny mark, men det uppmuntrar samarbete genom att belöna aktioner såsom reparation, återupplivande, helande, rekognosering mm. Med certifikationssystemet kan man även specialisera sig på olika delar av sin klass, vilket medför variation. Dock hade jag velat se fler annorlunda och intressanta uppgraderingar än t.ex ökad reparationshastighet och 10 % mindre skada från granater, vilka är några av de uppgraderingar du kan skaffa. Förhoppningsvis kommer även detta i framtida uppdateringar.

Certifikatikoner får man när man samlar på sig erfarenhet, vilket du får genom att ta baser, döda fiender, etc. Förutom att vara den enda valutan med vilken du kan köpa uppgraderingar, är det även möjligt att köpa nya vapen till fordon och klasser med certifikationer. Dock är kostnaderna för dessa vapen extremt höga, vilket gör att det tar lång tid att få tag på dessa för en person som inte är villig att punga ut riktiga pengar. Som tur är känns Planetside 2 långt ifrån Pay to win, eftersom alla de viktigaste uppgraderingar enbart kan köpas genom certifikatikoner och med tanke på att startvapnen för alla fordon och klasser är minst lika bra som de andra vapnen. Du kommer alltså kunna ha kul utan att lägga ner ett öre på Planetside 2, vilket självklart är ett måste för alla free to play-spel. Själv har jag lagt ut en hel del pengar för kosmetiska saker och även för diverse annorlunda vapen som bättre passar min spelstil, men detta är helt och hållet upp till var och en.

Planetside 2 är inte perfekt på något sätt. Det lider av en hel del buggar och saknar det djup som fanns i föregångaren där man kunde låsa kontinenter och baser helt under en tid, vilket skapade större motivation till att verkligen hålla territorier. För tillfället kan baser som tagits över omedelbart tas tillbaka av andra faktioner, vilket gör att det aldrig blir någon riktig frontlinje. Man belönas också på tok för lite att försvara en bas, då man ofta tjänar mycket mer på att anfalla en annan bas för att sedan ta tillbaka den förlorade basen. Detta har resulterat i att många potentiellt bra strider går förlorade då man alltid vill tjäna så mycket poäng som möjligt. Klarar utvecklarna av att slipa upplevelsen till något mer än en gigantisk Battlefield-match som aldrig tar slut kan Planetside 2 gå hur långt som helst. För tillfället underhåller det, men för att det ska leva länge anser jag att de måste utveckla sitt koncept ytterligare. Tills dess kommer jag fortsätta att logga in lite då och då för att ta del av de episka striderna, men mycket ska fortfarande till om jag ska hänga kvar i åren som kommer.

Samlat betyg: 7/10
1
2