The Amazing Spider-Man

Skrivet av: wally   2013-01-16

När jag först fick veta att dem skulle släppa ett nytt Spider-man spel. Min första tanke "happ, då står vi inför ännu ett "movie" spel. Men mot min förvåning så utspelar sig alltså detta efter filmen, cirka 3 veckor.

När jag väl kommit igång så börjas det med att jag får syn på en tjej som säger "Peter" detta var då Gwen stacy. Inte alls likt.. Men det funkar! Poängen med det hela var att vi skulle smyga oss in i oscorp. Vi hann inte så långt innan en stor muterad varelse försökte anfalla oss. Vi skyddades av oscorps säkerhets system. Sen kommer den nya "ledaren" för oscorp alistair smythe. Vi får gå på en rundtur men det dröjer inte länge innan saker börjar gå fel. Helt plötsligt hänger Gwen hjälplöst. Spider-man drar på sig dräkten och...

Grafiken är helt okey i min mening. Kan göras bättre. Staden känns ganska livlös. Men det finns sidemissions! Jaga biltjuvar, hjälpa sjuka människor till sjukhus, bankrån. Folk som blir rånade i gränden! Låter det kul?... Det är det inte. I början var det underhållande men man möts av samma kommentarer samma skurkar samma antal. Ja det blir enformigt. Tillslut även tröttsamt. Att svinga sig i New-york har aldrig varit lättare. Man flyger mellan hustaken på ett väldigt snyggt sätt. Synd bara att allt är automatik. Jag skulle vilja ha in mer känsla i svingen. Att man var tvungen att lära sig.

Sen kommer vi till boss fighterna. Något av det sämsta jag sett. Det är alldeles för lätt och alldeles för kort. Även om du drar på "super hero" läget i spelet så hjälper det inte mycket. Knapp död så det skriker om det. "x,x,x" "y" "x.x.x" ja ni förstår. Same shit med övriga motståndare. Men det finns bra saker i detta spel också det fick inte 6/10 utan anledning! Storyn känns välplanerad och stark kanske lite o kortaste laget. Men det är spänning rakt igenom och man vill alltid veta "vad händer nu".
Inomhus är det mycket vent krypande. Men också mycket "stealth" ganska kul men samma sak igen det är för enformigt. Det måste utvecklas. Rösterna i spelet är helt okey enligt mig. Dem låter trovärdiga.

Nu kanske jag fått detta spelet att låta tråkigt? Tvärtom... Det är underhållande och extremt kul. Jag njöt av varje sekund jag spelade! Att svinga sig genom staden. Eller att skjuta upp motståndaren mot väggen så att han sitter där i mitt nät. Eller varför inte hänga upp dem i taket? Sen att dräkten går sönder gillar jag starkt man kanske kunde "tona" ner det lite dock. Att du nu även kan göra en "web-rush" från spider-mans ögon ser jag bara som ett plus det får dig att känna mer inne i spelet och det är ganska underhållande.

Kort sagt, ASM är underhållande,roligt,spännande men kanske inte riktigt där än. Det behövs mer fantasi enligt mig. Grafiken går bättra på. Få liv i staden. Få liv i bilarna. Saker ska kunna gå sönder landar man på en papperskorg etc så ska den gå sönder. Blir man inslängd i en ruta så ska den möjligen gå sönder. Gör spelet svårt. Faller man från hög höjd ska man ta skada. Men viktigast av allt gör så att man bara kan svinga där det finns hus! Det känns så tråkigt att svinga sig mitt ut i luften ingen action alls. Beenox försökte och dem lyckades ganska bra faktiskt men det behövs mer!

I nästa spel (Vet någon om det är planerat?). Så hoppas jag att dem sätter fart på fantasin!

Samlat betyg: 6/10
1