Red Dead Redemption

Ett vestern-spel som aldrig lär dö- med en stor värld att rida runt i och en hel mängd uppdrag att utföra- uppdrag som kan handla om allt från att plocka blommor till att stoppa en avrättning.

Rockstars magnifika "Red Dead Redemption" var det första spel jag körde till Playstation 3, vilket oundvikligt ger spelet en mycket stor betydelse för mig både som person och gamer. Men med denna recension ska jag försöka att inte gå in så mycket på subjektiva detaljer som går alldeles för djupt- utan i stället ta upp det självklara faktum att spelet ÄR bland det bästa din spelhylla någonsin har eller kommer att se. Som sagt, detta är ingen subjektiv detalj- det är ett faktum. Tycker man storyn och dialogen är dålig, är det en sak- men Grafiken (med stort G) är fantastisk i alla synvinklar och tycker man den är dålig, behöver man läsa på om spel i allmänhet.
Nu kanske det låter som att jag tycker grafiken är det bästa med spelet, men det är det inte enligt mig. Det bästa är själva helheten. Jag upplever i andra Rockstar- spel som t.ex "La Noire" att konceptet blir lite enformigt efter några uppdrag (eller "utredningar" i "La Noires fall)- trots att storyn är lysande annars. Men något sådant som enformighet upplever jag aldrig då jag spelar "Red Dead Redemption", utan istället får mitt spelande ett "flow" som håller i sig från de första fem minuterna till de sista- och även långt därefter då det fortfarande finns uppdrag att utföra om man inte hjälpt alla personer i den öppna världen under storyns gång. Och har du tråkigt kan du ju alltid gå in på en bar och spela ett spel med andra cowboys.
Du spelar som John Marston, en färgstark karaktär man obönhörligt förälskar sig i. Han är mystisk, men det är ändå klart vad han vill och vad han gör, och att spela som honom är bland det roligaste och mest spännande jag har gjort framför en skärm. Förutom John kommer du möta en massa andra karaktärer- alla är de olika och du kanske kommer utveckla ett alldeles speciellt förhållande till var och en av dem. vilket jag gjorde. Någon tyckte jag till exempel var väldigt irriterande, under tiden som jag tyckte en annan var stencool eller intressant.
Detta är ett spel jag rekommenderar starkt till alla som gillar GTA- spelen och spel i liknande genre. Det är nästan så jag vågar kalla detta spel "ett GTA i vestern- miljö", men jag tvekar ändå lite. Anledningen är att detta spel har en aning "rakare" story än GTA, och dessutom spelar du i en annan miljö och har inte ett lika stort urval av vapen, vilket också tonar ner lite på våldsamheten. Men missförstå mig ej- spelet är riktigt våldsamt trots detta.
En stark tia på detta. Inga större minus- storyn räcker länge och väl, och karaktärerna tröttnar man inte på i första taget. Musiken är passande och får mig tänka på de teman som användes i de gamla Clintan- filmerna, och det är ju inte negativt då det tillhör min favoritmusik!

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10
1