Red Dead Redemption

Skrivet av: Honored   2013-01-29

När jag var liten var det kanske som populärast att leka cowboy och indian. Men när jag väl växte upp blev andra saker populära och världen var för ett tag sedan dominerad av ninjor och pirater. Rockstar har dock bestämt sig för att återuppliva cowboymarknaden igen och jag måste säga att det verkligen är på tiden. Red Dead Redemption är ett återbesök till spaghettivästern och jag trivs lika bra med temat som Clintan gör med tuggtobak.

I vanlig Rockstar-mané får vi kliva in i deras värld som karaktären John Marston. John Marston har sedan tidigare ridit i ett gäng som stal från vad de ansåg som rika och gav till de fattiga. John har dock dragit sig tillbaka från livet som laglös och startat en liten ranch tillsammans med sin familj. Men livet som laglös är inte så lätt att lämna bakom sig och John tvingas återigen ut på hästryggen - Denna gång tvingad av regeringen.

Det är lätt att dra paralleller mellan GTA och Red Dead Redemption, men det märks att det inte är det som Rockstar San Diego är ute efter trots att mycket är likt spelen emellan. Red Dead Redemption körs i samma grafikmotor som GTA IV, gameplayet är fortfarande uppdragsbaserat och det finns massor av saker att göra i den sandlåda som Rockstar byggt upp. Däremot känns det som de försökt impletera ett mer rollspelsbaserat spelande istället för det mer actionbetonade GTA IV. Din karaktär utvecklas under spelets gång när vissa mål uppnåtts. Detsamma gäller för kläder som kan låsas upp vilket leder till att karaktären får nya egenskaper.

Något som Rockstar alltid lyckats med är att skapa intressanta karaktärer i lika intressanta miljöer. John Marston känns lite avlägsen till en början men ju mer spelet går desto lättare blir det att identifiera sig med den faktiskt godhjärtade protagonisten. Karaktärer som man möter känns väldigt levande, mer än vad karaktärerna i GTA IV någonsin gjorde vilket är en klar förbättring. Lägg därtill en fantastisk västernmiljö som breder ut sig där man träffar djur i alla dess former och mannen med geväret är närmre naturen än någonsin. En väldigt bidragande roll till att världen känns levande är p.g.a. de många civila som kommer till dig längs vägarna eller i städerna. De behöver oftast hjälp, då rån, häststöld, mord och lurendrejeri är vardagsmat i vilda västern. Men det är inte bara godhjärtat folk du möter längs vägen vilket du kommer att uppleva. Snabba beslut och ett lika snabbt avtryckarfinger kan ibland vara avgörande för att du någonsin ska få se din kära häst igen. Allt detta bidrar till att världen känns levande, som sagt och kortar dessutom ned de långa transportsträckorna.

Allt är dock inte guld och röda rosor utan Red Dead Redemption lider av ett par dumma buggar. Hästen kan ibland bete sig väldigt banalt då man visslar på den vilket leder till att den dör. Ibland kopieras människor (!) och har man riktig otur kan man bugga fast på ett eller annat ställe. Överlag är det dock buggar som inte stör helheten, men under spelets gång lär varje spelare uppleva ett par underliga moment. Kontrollen på marken fungerar hur bra som helst så länge det inte blir trånga utrymmen eller för stressigt. Cover-systemet blir lite osmidigt vid vissa moment men överlag är det felfritt och när man väl lärt sig kontrollerna fungerar allt bra. Däremot är kontrollerna på hästrygg lite frustrerande i snäva svängar eller vid branta miljöer.

Trots detta kan alla finna en fantastisk tid i västern. Historian växer och växer men når aldrig riktigt klimax. Det är dock nog för att hålla spelaren engagerad från start till stopp i 20 timmar, medan den som vill göra allt hittar minst lika många timmar till. Dessutom har Rockstar San Diego vävt ihop en ganska underhållande multiplayerdel i sann Free Roam-anda. En spelare kan skapa sin egen "posse", vilket helt enkelt är ett gäng för att sedan utmana andra gäng. Känner man för en mer artificiell motståndare finns det även uppdrag i multiplayer då man exempelvis ska ta sig an gängs gömställen för att loota och skaffa nya vapen. Förutom ett Free for all-läge kan man hålla sig sysselsatt genom att stiga i rank och låsa upp nya saker. Även om det märks att Red Dead Redemption inte är lika multiplayer-betonat som t.ex. Modern Warfare men jag måste ändå ge Rockstar en ovation för ett väldigt tappert försök som faktiskt lyckas i det stora hela.

Red Dead Redemption är faktiskt ett spel för alla. Rockstar gör nästan allt rätt, men buggar och en lite tafflig kontroll på hästryggen gör att spelet inte når hela vägen till ett perfekt betyg. Trots det så är Red Dead Redemption utan tvekan bra nog att få stå i varje gamers hylla och söker man valuta för pengarna gör man alldeles rätt i att slänga sina surt ihoptjänade stålar på väldigt vackert vilda västern.

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10
1