Sleeping Dogs

Skrivet av: k4duty   2013-02-07

Var Beredd På Att Få Dina Asiatiska Gangsterdrömmar Uppfyllda!

Sleeping Dogs eller True Crime: Hong Kong som spelet hette innan under ledningen av Activision (spelföretag), fick en bra början. Dock fick United Front Games problem med utvecklingen av spelet och efter att Activision lagt ner alldeles för mycket pengar på det så såg de inget värde i det hela. Det japanska spelföretaget Square Enix såg potential i konceptet och köpte upp det, och gav United Front Games uppgiften att utveckla vidare på spelet. Troligen deras bästa affär någonsin för det spel som nu heter Sleeping Dogs skulle bli fantastiskt.

Det hela startar i Hong Kong, Kina där vi får följa "undercover-polisen" Wei Shens kamp att komma så djupt in i Hong Kongs gangstervärld som möjligt och sätta dit dem kriminella och bl.a. förstöra deras knarkorganisation. Wei kommer olyckligt nog in under en tid där det värsta kriget mellan de två olika grupperna Sun On Yee och Sam "Dog eyes" gäng Jade gang härjade. Wei är nu tvungen att göra ett svårt val, mellan polisen och Sun On Yee

Precis som Grand Theft Auto-spelen och Saints row så är Sleeping Dogs ett spel baserat på en öppen spelvärld med hundratals saker att göra. Wei börjar som en småskurk då arbetena mest infattar en massa slagsmål och småtjänster för ledarna och är därför tvungen att arbeta sig uppåt i näringskedjan och på så vis få världen och jobben att bli större och större.

Slagsmål är en väldigt viktig komponent i Sleeping Dogs så förvänta dig en hel del stryk i början dock blir du med hjälp av uppgraderingar mycket tåligare och nya slagstekniker lärs med tiden. Jag njuter märkligt nog när jag använder en ny inlärd teknik på en av mina fiender och alla rörelser flyter graciöst och makalöst bra jämfört med slagsmålen i andra spel. Samtidigt som du stiger en nivå (level) så stiger summan på pengarinkomsten efter varje avklarat jobb, detta leder till din första gamla 80-tals motorcykel senare byts ut mot lyxiga sportbilar och dina knytnävar till automatiserade vapen.

Utvecklarna bakom Sleeping Dogs, United Front Games har verkligen lyckats skapa en stad med fantastisk atmosfär och att köra runt i den är alltid lika kul. Jag kommer ihåg när jag gick bland de större marknaderna som finns i staden och får höra en försäljare säga med en kinesisk dialekt: You there! Yeah you! What are you doing looking around at my stand? Buy or I blow your head and serve the remains to your family!

Detta får mig att komma in på det fantastiska manus som skrivits till spelet. Dialogerna och röstskådespeleriet är otroligt bra och du lär inte hoppa över några mellansekvenser, för här finns det talang.

När du inte hamnar i slagsmål så hamnar du i eldstrider och dessa består oftast av cover-baserade eldstrider, vilket betyder att man står bakom skydd och skjuter. I vissa spel kan detta vara bland det värsta i spelet. Men märkligt nog så levererar Sleeping Dogs även här. Att skjuta några salvor mot ett gäng kommande skurkar har aldrig varit såhär kul.

Sleeping Dogs är ett rent mästerverk, men trots 25 timmar av imponerande story och personliga karaktärer så finns där en del minus. Bilkörningen i spelet är långt ifrån bra och är väldigt "arkadigt" (styrningen och tyngden på bilen påminnner om gamla spel). Det känns inte verkligt, jag vill kunna känna hur det är att sitta bakom en riktig bil och uppleva bilens vikt i svängarna. Den perfekta körning man får uppleva hos spelets konkurrenter utan att behöva påminnas om att det är ett spel jag kör. Tyvärr sviker även kameravinkeln i vid dessa tillfällen och att kolla bakåt från en motorcykel är en kamp i sig. De sidouppdrag som finns är ganska tråkiga och att "sjunga " på nattklubbarna med hjälp av en kontroll till karaokebaserade klassiker som Rock the Casbah av The Clash känns sådär.

För att sammanfatta så är detta spelet ett måste för alla som tycker om ett grafiskt vackert spel med maffiauppdrag i en öppen värld med en asiatiskstil på det hela . En definitiv rekommendation men saknar små viktiga detaljer som gör Sleeping Dogs till det kompletta spelet.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.6/10
1